Page 89 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 89
OYUN NO: 20 5.3. DAYANIKLILIK OYUNLARI
OYUNUN ADI: SEN DE SIÇRA Dayanıklılık, organizmanın yüklenmelere karşı koyabilme yeteneği ve arttırılmış dirence karşı koyabilecek kas-
OYUNUN YERİ : Spor salonu veya bahçe sal performanstır. Sporda dayanıklılık ise uzun süre devam eden yüklenmelerde, yorgunluğa karşı koyabilme yeteneği
OYUN ARAÇ GERECİ: Antrenman hunisi, jimnastik sopası ve antrenman yeleği ve ardından bünyenin süratle kendini yenilemesi olarak tanımlanmaktadır.
OYUNUN SÜRESİ: 2-3 tekrar
Dayanıklılık bir çalışmayı yorulmadan ya da ona karşı direnç göstererek yapma kabiliyetidir. Bütün spor disiplin-
OYUNUN SEVİYESİ: 13 yaş ve üzeri lerinde dayanıklılık gereklidir, bazılarında ise en önemli faktördür. Dayanıklılığı arttırmak, kalp ve kan dolaşımı sistemleri
OYUNCU SAYISI: 16-20 oyuncu ile sinir-kas sistemlerinde optimal bir değişiklik yapmak ya da uyum sağlamaktır. Genel olarak bütün spor dallarında,
dayanıklılığa yönelik çalışmalar küçük yaşlarda planlı bir şekilde aşama aşama yapılmalıdır.
OYUNUN AMACI: Öğrencilerin çabukluğunu geliştirmek.
OYUN KURALLARI VE AÇIKLAMA: Öğrenciler eşit iki takıma ayrılır. Takımlar derin kolda tek sıra olur. Takımla-
rın 5 metre ilerisine birer metre ara ile dörder tane antrenman hunisi konur.
Takımların başındaki oyuncuların elinde birer jimnastik sopası bulunur. Veri- Oyunlar, süratte dayanıklılıkla kombine
len komutla beraber ilk oyuncular, hunilere doğru koşar ve hunilerin üzerin- edilerek daha çok kas grubunu çalıştırır. Özel-
den çift ayak sıçrayarak geçer. Elindeki sopa ile birlikte son engelin 5 metre likle yetişkinlerde kuvvet ve kuvvette dayanıklılık
ilerisinde bulunan çemberin içine girip çemberi vücudundan geçirir. Sonra özelliğini geliştirmek için futbol, basketbol, hent-
çemberi bırakıp takımına doğru koşar. Sopanın diğer ucunu, sıranın başın- bol, yüzme ve su topu branşları çok etkilidir. Bu
daki oyuncuya tutturur ve onunla birlikte sıçrayan arkadaşlarının ayakları- spor dallarının küçük yaştaki sporcu adaylarında
nın altından geçirir. İlk çıkan oyuncu sıranın sonuna geçer. İkinci oyuncu uygulanmasının oldukça zor olduğu bilinmektedir.
ise sopayı alarak ilk oyuncunun yaptığı çalışmayı tekrarlar. Bu şekilde tüm
oyuncular sıra ile çalışmayı yapar. Önce bitiren takım oyunu kazanır. Teknik beceri düzeylerinin düşük olması, küçük
yaştaki sporcuların çalışmasında kaliteyi düşürür.
ÖNERİ: Antrenman sopası, sıçrayan öğrencilerin altından geçirilirken yakla- Araştırmalara göre bu yaş grubunda dayanıklılı-
şık 50 cm yükseklikte olmalıdır.
ğın geliştirilme yöntemi olarak eğitsel oyunların
en geçerli yöntem olduğu söylenebilir.
Görsel 5.125.
Eğitsel oyunlar yoluyla en belirgin olarak geliştirilen motorik özellik, dayanıklılık olarak karşımıza çıkmaktadır.
Çünkü oyunların çekiciliği, çalışma sırasındaki yorgunluğu ve bıkkınlığı geri plana iterek çalışmaların devamını sağ-
lamaktadır. Birçok oyunda, oyunun özelliklerinden dolayı dayanıklılık doğal olarak gelişir hatta bazı oyunlar tamamen
dayanıklılığı geliştirmek üzerine kurulur. Bütün bunlara rağmen çocuklarda dayanıklılığı geliştiren veya dayanıklılığın ön
planda olduğu oyun sayısı çok fazla değildir. Bu sebeple diğer oyunların oyun kurallarında değişiklikler yapılarak daha
uzun süreli dayanıklılık çalışmaları yapılabilir. Bunun için yapılacak değişiklikleri şu şekilde sıralayabiliriz:
Görsel 5.119. Görsel 5.120. - Oyunun süresini uzatmak.
- Oyun alanını büyütmek.
- Oyunda kullanılan araç gereç sayısını artırmak.
- Puana dayalı oyunlarda puanı yüksek tutmak.
Görsel 5.121. Görsel 5.122.
Görsel 5.123. Görsel 5.124. Görsel 5.126.
86 87