Page 89 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 89

OYUN NO:    20                 5.3. DAYANIKLILIK OYUNLARI

 OYUNUN ADI:    SEN DE SIÇRA     Dayanıklılık, organizmanın yüklenmelere karşı koyabilme yeteneği ve arttırılmış dirence karşı koyabilecek kas-
 OYUNUN YERİ :   Spor salonu veya bahçe  sal performanstır. Sporda dayanıklılık ise uzun süre devam eden yüklenmelerde, yorgunluğa karşı koyabilme yeteneği
 OYUN ARAÇ GERECİ:  Antrenman hunisi, jimnastik sopası ve antrenman yeleği  ve ardından bünyenin süratle kendini yenilemesi olarak tanımlanmaktadır.
 OYUNUN SÜRESİ:   2-3 tekrar
               Dayanıklılık bir çalışmayı yorulmadan ya da ona karşı direnç göstererek yapma kabiliyetidir. Bütün spor disiplin-
 OYUNUN SEVİYESİ:  13 yaş ve üzeri  lerinde dayanıklılık gereklidir, bazılarında ise en önemli faktördür. Dayanıklılığı arttırmak, kalp ve kan dolaşımı sistemleri
 OYUNCU SAYISI:  16-20 oyuncu  ile sinir-kas sistemlerinde optimal bir değişiklik yapmak ya da uyum sağlamaktır. Genel olarak bütün spor dallarında,
        dayanıklılığa yönelik çalışmalar küçük yaşlarda planlı bir şekilde aşama aşama yapılmalıdır.
 OYUNUN AMACI:  Öğrencilerin çabukluğunu geliştirmek.
 OYUN KURALLARI VE AÇIKLAMA:   Öğrenciler eşit iki takıma ayrılır. Takımlar derin kolda tek sıra olur. Takımla-
 rın 5 metre ilerisine birer metre ara ile dörder tane antrenman hunisi konur.
 Takımların başındaki oyuncuların elinde birer jimnastik sopası bulunur. Veri-     Oyunlar,  süratte  dayanıklılıkla  kombine
 len komutla beraber ilk oyuncular, hunilere doğru koşar ve hunilerin üzerin-  edilerek  daha  çok  kas  grubunu  çalıştırır.  Özel-
 den çift ayak sıçrayarak geçer. Elindeki sopa ile birlikte son engelin 5 metre   likle yetişkinlerde kuvvet ve kuvvette dayanıklılık
 ilerisinde bulunan çemberin içine girip çemberi vücudundan geçirir. Sonra   özelliğini geliştirmek için futbol, basketbol, hent-
 çemberi bırakıp takımına doğru koşar. Sopanın diğer ucunu, sıranın başın-  bol, yüzme ve su topu branşları çok etkilidir. Bu
 daki oyuncuya tutturur ve onunla birlikte sıçrayan arkadaşlarının ayakları-  spor dallarının küçük yaştaki sporcu adaylarında
 nın altından geçirir. İlk çıkan oyuncu sıranın sonuna geçer. İkinci oyuncu   uygulanmasının oldukça zor olduğu bilinmektedir.
 ise sopayı alarak ilk oyuncunun yaptığı çalışmayı tekrarlar. Bu şekilde tüm
 oyuncular sıra ile çalışmayı yapar. Önce bitiren takım oyunu kazanır.  Teknik  beceri  düzeylerinin  düşük  olması,  küçük
        yaştaki sporcuların çalışmasında kaliteyi düşürür.
 ÖNERİ:  Antrenman sopası, sıçrayan öğrencilerin altından geçirilirken yakla-  Araştırmalara göre bu yaş grubunda dayanıklılı-
 şık 50 cm yükseklikte olmalıdır.
        ğın  geliştirilme  yöntemi  olarak  eğitsel  oyunların
        en geçerli yöntem olduğu söylenebilir.




                                                       Görsel 5.125.

               Eğitsel oyunlar yoluyla en belirgin olarak geliştirilen motorik özellik, dayanıklılık olarak karşımıza çıkmaktadır.
        Çünkü oyunların çekiciliği, çalışma sırasındaki yorgunluğu ve bıkkınlığı geri plana iterek çalışmaların devamını sağ-
        lamaktadır. Birçok oyunda, oyunun özelliklerinden dolayı dayanıklılık doğal olarak gelişir hatta bazı oyunlar tamamen
        dayanıklılığı geliştirmek üzerine kurulur. Bütün bunlara rağmen çocuklarda dayanıklılığı geliştiren veya dayanıklılığın ön
        planda olduğu oyun sayısı çok fazla değildir. Bu sebeple diğer oyunların oyun kurallarında değişiklikler yapılarak daha
        uzun süreli dayanıklılık çalışmaları yapılabilir. Bunun için yapılacak değişiklikleri şu şekilde sıralayabiliriz:
 Görsel 5.119.  Görsel 5.120.     - Oyunun süresini uzatmak.
               - Oyun alanını büyütmek.
               - Oyunda kullanılan araç gereç sayısını artırmak.
               - Puana dayalı oyunlarda puanı yüksek tutmak.













 Görsel 5.121.  Görsel 5.122.

















 Görsel 5.123.  Görsel 5.124.  Görsel 5.126.


  86                                                                                                           87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94