Page 11 - ORYANTİRİNG
P. 11
ETKİNLİK 4.1
Harita 4.1: Dünya siyasi haritası
KUZEY BUZ DENİZİ Wandal Denizi KUZEY BUZ DENİZİ Etkinlikler
GRÖNLAND Svalbard Adaları Laptev Denizi Doğu Sibirya
Beaufort Denizi (DANİMARKA) Gröndland Denizi Barents Denizi Kara Deniz Denizi
Kuzey Kutup Dairesi
ALASKA Danimarka Boğazı İZLANDA
(A.B.D.) Büyük Esir G. NORVEÇ İSVEÇ FİNLANDİYA RUSYA FEDERASYONU
Bering Denizi KANADA Körfezi Hudson Labrador Denizi KUZEY İRLANDA İNGİLTERE DANİMARKA RU ESTONYA LETONYA LİTVANYA Baykal G. Bering Denizi
İRLANDA HOLLANDA BE LU DE CZ PL BEYAZ RUSYA UKRAYNA Denizi Ohotsk
FRANSA CH AT HU SK MD KAZAKİSTAN MOĞOLİSTAN
RO
ATLAS IT SI HR BA RS ME KOS BG KARADENİZ GÜRCİSTAN Hazar Denizi ÖZBEKİSTAN Denizi Japon Öğrencilerin konuyu
OKYANUSU İSPANYA AL MK AM AZERBAYCAN KIRGIZİSTAN KUZEY KORE Tsugaro Bğ.
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ PORTEKİZ GR N.Ö.C (AZ) TÜRKMENİSTAN TACİKİSTAN SİNCAN UYGUR ÖZERK BÖLGESİ JAPONYA
KKTC SURİYE GÜNEY KORE
FAS TUNUS AKDENİZ GKRY LÜBNAN IRAK AFGANİSTAN Tarafsız Bölge JAMBU VE KEŞMİR
Sargasso FİLİSTİN ÜRDÜN İRAN ÇİN HALK CUMHURİYETİ
Meksika Denizi CEZAYİR LİBYA İSRAİL SUUDİ KUVEYT BAHREYN PAKİSTAN NEPAL BUTAN Doğu Çin Denizi
Yengeç Dönencesi MEKSİKA Körfezi BAHAMA ADALARI BATI SAHRA MISIR ARABİSTAN KATAR BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ HİNDİSTAN BANGLADEŞ TAYVAN ADASI
KÜBA HAİTİ DOMİNİK CUMHURİYETİ MORİTANYA MALİ UMMAN MYANMAR
HAVAİ ADALARI
BELİZE JAMAİKA BARBUDA ANTİGUA VE YEŞİL BURUN ADALARI NİJER Umman Denizi Bengal Körfezi LAOS
GUATEMALA HONDURAS SAİNT LUİCA SENEGAL ÇAD SUDAN ERİTRE YEMEN TAYLAND VİETNAM
EL SALVADOR NİKARAGUA SAİNT VİNCENT VE GRENADİNE ADALARI BARBADOS GİNE BİSSAU GAMBİYA GİNE BURKİNA FASO BENİN FİLİPİNLER Filipin Denizi
KOSTARİKA VENEZUELA TRİNİAD VE TOBAGO GANA TOGO NİJERYA GÜNEY pekiştirmek için yaptığı
BÜYÜK PANAMA GUYANA FRANSIZ SİERRA LEONE LİBERYA FİLDİŞİ ORTA AFRİKA CUMHURİYETİ SUDAN ETİYOPYA BÜYÜK
OKYANUS KOLOMBİA SURİNAM GUYANASI (Fransa) SAHİLİ EKVATOR GİNESİ KAMERUN UGANDA SOMALİ M A L E Z Y A SİNGAPUR BRUNEİ Celebes Denizi OKYANUS
ADALARI GALAPAGOS GABON KONGO DEMOKRATİK KENYA Bornei
Ad.
EKVADOR Amazon N. KABİNDA KONGO CUMHURİYETİ BURUNDİ RUANDA Mentawai Adaları E NDON E Z Y A
PERU (Angola) TANZANYA HİNT
BREZİLYA ANGOLA KOMORLAR BİRLİĞİ OKYANUSU DOĞU TİMOR
TODOS OS SANTOS KRF. ZAMBİYA MALAVİ
BOLİVYA
ŞİLİ NAMİBYA ZİMBABVE MOZAMBİK ı l a n a K k i b m a z o M MADAGASKAR MAURITIUS
Oğlak Dönencesi PARAGUAY ATLAS BOTSVANA A VU S TR A LY A çalışmalar.
ARJANTİN OKYANUSU GÜNEY AFRİKA LESOTHO SVAZİLAND Tasman
URUGUAY Ümit Br. Denizi
Bass Boğazı
Ad. Ada............ .........Bğ...... TASMANYA ZELANDA YENİ
Boğaz Kergulen
Br..Burun ............G.. Göl Falkland Ad. (FR)
Krf. Körfez............N.. Nehir Ad. (İng.)
Güney Georgia
0 1000 2000 3000 Güney Shetland Ad. (İng.)
km Ad. (İng.)
Güney Kutup Dairesi Bellinghouse Denizi Davis Denizi
Amundsen Denizi Weddell Denizi
B A T I Ross Denizi
DOĞ U
Ross Denizi AN T A R TİK A AN T A R TİK A A N T A R T İK A
KISALTMALAR
AL ARNAVUTLUK CZ ÇEK CUMHURİYETİ MD MOLDOVA
AM ERMENİSTAN DE ALMANYA ME KARADAĞ
AT AVUSTURYA GR YUNANİSTAN MK MAKEDONYA
AU AVUSTRALYA HR HIRVATİSTAN PL POLONYA
AZ AZERBAYCAN HU MACARİSTAN RS SIRBİSTAN
BA BOSNA-HERSEK IT İTALYA RO ROMANYA
BE BELÇİKA KOS KOSOVA RU RUSYA
BG BULGARİSTAN LU LÜKSEMBURG SI SLOVENYA
CH İSVİÇRE LI LIHTENŞTAYN SK SLOVAKYA
Sınıfınızdaki siyasi dünya haritasında Türkiye’yi merkeze alarak aşağıdaki ülkelerin hangi yönde
olduğunu ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Türkmenistan K G D B KD KB GD GB Kenya K G D B KD KB GD GB
Kazakistan K G D B KD KB GD GB İrlanda K G D B KD KB GD GB
Libya K G D B KD KB GD GB Pakistan K G D B KD KB GD GB
Portekiz K G D B KD KB GD GB Ukrayna K G D B KD KB GD GB
Pusula ile yönümüzü bulmak için aşağıdaki işlemleri sırasıyla
yapmamız gerekmektedir:
Görsel 4.4: r O n i r i t n a y p e d g a l u s u
kullanımında yetenekli olmak yarı-
şı kazanmak için en önemli faktör- 1.Pusula kısmı karnımıza doğru, yön gösteren kısmı ileriye baka-
lerdendir. cak şekilde pusulayı elinizde tutun.
2.Pusula iğnesinin kırmızı ucu manyetik kuzeyi gösterir. Bu ne-
denle kırmızı uç pusulanın kadranındaki North (kuzey) kelimesini
-
ber pusulayı döndürün.
(North) kuzeyi, S (South) güneyi, E (East) doğuyu, W (West) batıyı
göstermektedir.
ORYANTİRİNGİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMASI 43
4.2 UYGULAMA
Bulunduğunuz ilin veya ilçenin şehir haritasında 1. referans noktası ola-
Uygulamalar rak okul binanızı, 2. referans noktası olarak da bildiğiniz bir kamu binasını
işaretleyerek yönleri bulunuz.
Harita 4.3: Samsun şehir Ünite Adı
Öğrencilerin etkin haritası
Ünite adını gösterir.
olduğu uygulama çalış-
maları.
4.3. ORYANTİRİNGDE YÖN BULMA
Oryantiringde başarımızı belirleyecek olan en önemli etmen rota
Bilgi Notu seçimidir. Oryantiringde bizi hedefe götürecek rotamızı belirlerken hata
yapmamalıyız.
Hedefe ulaşabilmek, zaman ve güç tasarrufu sağlamak, kötü havada Konu
sığınacağımız en yakın yere ulaşmak için rotamızı doğru belirlemeliyiz.
Konu içeri ile ilgili Rotamızı belirlerken her şeyden önce harita ve pusulamızla gideceğimiz
yönü doğru bulmalıyız. Yönümüzü belirlerken haritamızı iyi okuyabildi-
ğimizden emin olmalı, pusula kullanımında da hata yapmamalıyız. Harita Başlıkları
okuma ya da pusula kullanımında yapılacak hatalar yanlış yön bulmamıza
bilgilerin verildiği bö- yol açacak, bunun sonucunda da hedefe ulaşmamız için gereken rotamızı
yanlış belirlemiş olacağız.
Örneğin kentsel oryantiringde bir hedeften diğerine giden pembe çiz- İşlenen konunun ana
giyi izlemek genellikle mümkün değildir. Önümüze binalar, duvarlar gibi
lümdür. Oryantiringde başarıyı geçilmesi mümkün olmayan engeller çıkacaktır. Oryantiringde rota seçimi
bu engellerin çevresini dolaşan en kısa yolu bulmaya dayalı olacaktır. Bu
belirleyecek olan en önemli kısa yolu bulurken önceden belirlediğimiz yönleri tekrar gözden geçirme- başlığını gösterir.
etmen rota seçimidir. miz gerekmektedir.
Aynı şekilde arazi oryantiringinde de ormanda ilerlerken sapma, ilerle-
diğimiz mesafenin yaklaşık onda biri kadar düşünülmelidir.
Aşağıdaki şekilde 200 metrelik bir mesafede 20 metre sola ya da 20
metre sağa sapmış olma ihtimali görülmektedir. Bu sapma mesafe arttıkça
daha da artacaktır. Bu nedenle eğer bizi doğrudan hedefe götürecek bir çiz-
gisel özellik bulamadıysak ve pusula doğrultusuna güvenmek istiyorsak
gitmemiz gereken mesafeyi küçük parçalara bölmeli ve bu parçaların her
birinin sonunda pusulamızla tekrar yönümüzü belirlemeliyiz.
Arazide ilerlerken karşımıza çıkacak bir başka sorun kerteriz açısı al-
maktır. Diyelim ki ilerideki bir tepeye çıkmak istiyorsunuz. Aranızda be-
görmenize engel olacak ve siz ormanın içinde yol bulmakla uğraşıp vakit
kaybedeceksiniz.
46 3. ÜNİTE
SORULAR A-Aşağıda bulunan soruların cevaplarını noktalı yerlere yazı-
nız.
1. Harita üzerinde grid çizgilerinin gösterdiği kuzeye ................
denir.
2. Kuzey, güney, doğu ve batı .......................dir.
3. Kuzeydoğu, kuzeybatı, güneydoğu, güneybatı ...........................dir.
Değerlendirme
4. Dünya oryantiring Federasyonunun kısaltması nedir? (................)
B- Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız. Soruları
1. Haritaların üst tarafı her zaman için aşağıdaki yönlerden han-
gisini gösterir?
A) Kuzey B) Güney C) Batı Ünite ile ilgili boşluk
D) Doğu E) Güneydoğu
-
den hangisidir? doldurmalı ve çoktan seç-
A) Güney B) Doğu C) Batı
meli sorular ile ünite de-
D) Kuzey E) Kuzeybatı
3. Aşağıdaki sembollerden hangisi parkurun başlangıç noktasını
gösterir?
ğerlendirmesi yapılır.
A) B) C) D) E)
4. Aşağıdaki sembollerden hangisi parkurun bitiş noktasını gös-
terir?
A) B) C) D) E)
5. Aşağıdaki sembollerden hangisi koşarak oryantiringi ifade
eder?
A) B) C) D) E)
6. Aşağıdakilerden hangisi engellilerin de katılabileceği oryanti-
ring türüdür?
A) Koşarak oryantiring B) Patika oryantiring
C) Bisikletle oryantiring D) Kayakla oryantiring
E) Gece oryantiringi
9
56 4. ÜNİTE