Page 133 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 133
A) KANUN
7. SPOR MEVZUATI Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yapılır. Kanunların yapılması süreci “öneri”, “görüşme”, “ka-
bul” ve “yayım” şeklinde dört aşamadan oluşur. Spor ile ilgili kanunlar; anayasamızın 58 ve 59. maddeleri
olup bu maddeler ülkemizde gençlik ve spor uygulamalarını düzenler.
Anayasamızın “gençliğin korunmasına” ilişkin 58. maddesinde
Hazırlık Çalışmaları “Devlet, istiklâl ve Cumhuriyetimizin emanet edildiği gençlerin müspet ilmin ışığında, Ata-
türk ilke ve inkılâpları doğrultusunda ve Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü or-
tadan kaldırmayı amaç edinen görüşlere karşı yetişme ve gelişmelerini sağlayıcı tedbirleri alır.
1. Mevzuatlar hangi amaçlarla yapılır? Devlet, gençleri alkol düşkünlüğünden, uyuşturucu maddelerden, suçluluk, kumar ve benzeri kötü
2. Okullardaki mevzuatların amaçları nelerdir? alışkanlıklardan ve cehaletten korumak için gerekli tedbirleri alır.”
3. Spor organizasyonlarında mevzuat neden gereklidir?
“Sporun geliştirilmesine” yönelik 59. maddesinde ise
“Devlet; her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh sağlığını geliştirecek tedbirleri alır,
sporun kitlelere yayılmasını teşvik eder. Devlet başarılı sporcuyu korur.” denilmektedir.
7.1. SPOR MEVZUATI • 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun: Bu kanunun amacı;
Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı, merkezde katma bütçeli ve tüzel kişiliğe sahip Spor Genel Mü-
dürlüğünün, taşrada ise özel bütçeli Gençlik Hizmetleri ve Spor İl ve İlçe Müdürlüklerinin kurulmasını,
7.1.1. Spor Mevzuatı teşkilat, görev ve yetkilerine ait esas ve usulleri düzenlemektir.
• 5253 sayılı Dernekler Kanunu: Bu kanunun amacı; dernekler, dernek şube veya temsilcilikleri, fede-
Mevzuat; anayasa, kanun, yönetmelik, genelge ve talimatlar gibi kurallar içeren yazılar bütündür. rasyonlar, konfederasyonlar ve yabancı dernekler ile merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf
Bir ülkede toplumsal düzen, bireysel haklar, çevresel konular, spor, sanat, kamusal alan kullanımı, kültürel dışındaki kâr amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilciliklerinin yasak ve izne tabi
ve ekonomik faaliyetler -insana dair her faaliyet- mevzuatlarla belirlenir. Spor mevzuatı ise spor organi- faaliyetlerini, yükümlülüklerini, denetimlerini ve uygulanacak cezalar ile derneklere ilişkin diğer husus-
zasyonlarının eşit ve uygun şartlarda uygulanabilmesi için, üst kurullarca konulmuş kuralları içeren yazılı ları düzenlemektir.
içeriklerdir. • 6222 sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun: Bu kanunun amacı; müsa-
baka öncesinde, esnasında veya sonrasında spor alanları ile bunların çevresinde, taraftarların sürekli
7.1.2. Spor Mevzuatının Amacı veya geçici olarak gruplar hâlinde bulundukları yerlerde veya müsabakanın yapılacağı yere gidiş ve
geliş güzergâhlarında şiddet ve düzensizliğin önlenmesidir.
Spor mevzuatı; spor faaliyetlerinin birlikte, disiplin altında, herkese eşit ve özgür uygulanabilmesi için
hazırlanır. Dünyada spor mevzuatının oluşumu, Uluslararası Olimpiyat Millî Komitesi ve bu kuruluşa bağlı B) KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER (KHK)
uluslararası federasyonların görevli komiteleri tarafından belirlenir. Ülkemizde spor mevzuatının temeli ana- Olağan ve olağanüstü hâllerde, maddi anlamda kanun gücüne sahip yetkili hükûmet tarafından,
yasamızın 58 ve 59. maddelerinde belirlenmiştir. Bu maddeler ile vatandaşların ruh ve beden sağlığını ge- anayasada verilen yetkiyle çıkarılarak bakanlar kurulu ve cumhurbaşkanı tarafından onaylanan ve Resmî
liştirebilecek tedbirleri almak, sporu kitlelere yaymak, yurttaşları spora teşvik etmek ve sporcuları korumak Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren kararnamelerdir.
gibi durumlar devlet güvencesi altına alınmıştır. Bu maddeler bağlamında, Gençlik ve Spor Bakanlığına
bağlı ulusal federasyonlar gerekli mevzuatı oluşturur ve uygulamaya koyar. • 638 sayılı KHK: Bu kanun hükmünde kararnameyle, Gençlik ve Spor Bakanlığı kuruluş, görev ve
sorumlulukları tekrardan düzenlenmiştir.
7.2. TÜRK SPOR MEVZUATI C) TÜZÜKLER
Kanunun emrettiği işler, kanunlara aykırı olmamak şartıyla Danıştayın incelemesinden geçirile-
rek çıkartılır. Anayasamıza göre tüzüklerin konusu “kanunun uygulanmasını göstermek” veya “kanunun
7.2.1. Türk Spor Mevzuatı emrettiği işleri” belirtmektir. Tüzükler Danıştayın incelemesinden geçirilmeden uygulamaya konulamaz.
Ülkemizde faaliyet gösteren spor kurum ve kuruluşları tüzükler dâhilinde, kanunlar denetiminde faaliyet
Türk spor mevzuatının temelini anayasa oluşturur. Kanunlar, gösterir. Siyasi partilerin ve spor kulüplerinin tüzükleri bu konuya örnek olarak gösterilebilir.
spor organizasyonları ve faaliyetlerinin ülkede daha düzenli hâle gel- D) YÖNETMELİK
mesi için yönetmelikler dâhilinde uygulanır. Spor federasyonlarının or-
taya koyduğu yönetmelikler de yarışma ve müsabakaları adil ve eşit Kurum ve kuruluşların iç bünyelerini ilgilendiren, çalışma usullerini düzenleyen kurallardır. Kendi
şekilde uygulanabilir düzeye getirir. görev alanlarıyla ilgili Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri tarafından yapılan düzenlemelerdir.
Türk spor mevzuatını oluşturan ögeler beş başlık altında topla- Kanuna ve tüzüğe aykırı olamaz. Resmî Gazete’de yayımlanma zorunlulukları yoktur. Spor uygulamala-
nır. Bunlar; kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik ve rıyla ilgili Spor Genel Müdürlüğünün herhangi bir konuya ait bazı kurallar getirmek için ilgili kurumlarına
talimatnamelerdir (Görsel 7.1: Mevzuat). Görsel 7.1: Mevzuat göndermiş olduğu düzeltmeler buna örnek olarak gösterebilir.
130 h1ø7( 6325 0(9=8$7, 131