Page 90 - Grammar For YDT - 11
P. 90

IF & WISH CLAUSES

    ENGLISH  C.  Inversion of Type 3                                                                   3

            Bu koşul cümlelerini devrik yapmak için, “if” cümleden atılır; cümle başına “had” getirilir ve cümledeki fiil “V ”
           formunda yazılır.
             If we had prioritised wildlife protection earlier, we might have preserved a greater diversity of species and habitats.
            (Type 3)

             Had we prioritised wildlife protection earlier, we might have preserved a greater diversity of species and habitats.
            (IInversion of Type 3)
        9. As If / As Though
            Bu yapılar, “sanki, …-mış gibi, güya” anlamlarına gelirler ve ikisinin kullanımı birbiriyle aynıdır.
           Hem  gerçek  hem  de  gerçek  dışı  benzetme  yapılırken  kullanılırlar.  Bu  doğrultuda  anlamı  genel
           olarak “seem, appear, feel, look, sound, taste” gibi algı fiilleri ya da “behave, act, treat, speak, talk”
           gibi  fiiller  tamamlar.  Gerçek  benzetmelerde  (real  meaning)  “tense”  bahsi  geçen  zamanla  aynı   Video 5.8
           formdadır, ancak hayalî benzetmelerde (unreal meaning) “tense”in (bahsedilen zamanın) bir derece geçmiş
           hali kullanılarak cümle oluşturulur.
             The athlete’s incredible speed on the field makes it feel as if she will break records in her sport. (Real Meaning)
             As if everyone vanished, the city streets seem shockingly empty and lifeless. (Unreal Present Meaning)
             The ancient artefact, which was found in ruins, looks perfect as if it had been carefully preserved throughout the
            ages. (Unreal Past Meaning)

        WISH CLAUSES
        A. Wishes about the Present

        Kişinin içinde bulunduğu anda hoşuna gitmeyen olayları, memnuniyetsizliğini ifade eder.

                                                         Past Simple Tense
                                 Subject + wish          Past Continuous Tense
                                                         Could + V
                                                                 1
             The young basketball player wishes he had the same shooting accuracy as his teammate.
        B. Wishes about the Past
        Geçmişte gerçekleşmiş olan olaylardan duyulan pişmanlığı ya da yakınmayı ifade etmek için kullanılır.
                                                                                                  Video 5.9
                                                         Past Perfect Tense
                                 Subject + wish
                                                         Could + have V
                                                                     3
             The company wishes they had not ignored the customer feedback, as it negatively affected their sales.
        C. Wishes about the Future

        Gelecekte olması beklenen bir eylem ya da durumla ilgili hoşnutsuzluğu ya da yakınmayı ifade etmek için kullanılır.
                                                         Could + V
                                 Subject + wish                  1
                                                         Would + V
                                                                 1
            “Wish clause” yapılarında “would” kullanımı kurala bağlıdır. Temel cümle ile yan cümlenin özneleri aynı ise,
           temel cümlede “would” kullanamayız; onun yerine “could” kullanabiliriz.
             Mary wishes she could / would save more money.

             The workers wish their boss could / would be more understanding about their workload.
            “Wish” fiili, kendisinden sonra cümle yerine fiil alarak kullanılabilir. Ancak böyle kullanımlarda, ‘‘wish”ten
           sonra gelecek fiil, “to infinitive” şeklinde olmalıdır.
             Joanna wishes to learn a new language before she graduates.

            “Wish” fiili, kendisinden sonra bir isimle kullanılabilir.
             I wished my friend to receive a scholarship for her outstanding academic achievements.

        88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95