Soru Havuzu
Seçmeli
Sosyoloji 1
Ünite ve Kazanımlar
Seçmeli Sosyoloji 1 Ünite ve Kazanımlar
Tümünü Seç
SOSYOLOJİYE GİRİŞ, SOSYOLOJİNİN ALAN VE YÖNTEMLERİ
A.1. Sosyal olgu ile sosyal olayı ayırt eder.
A.2. Toplum kavramını topluluk, yığın, kalabalık gibi kavramlardan ayırt eder.
A.3. Toplumsal sınıflandırılmasında hangi ölçütlerin kullanıldığı hakkında çıkarımlarda bulunur.
A.4. Toplumsal sınıflandırmaların genel özelliklerinden hareketle herhangi bir toplumun hangi sınıflandırmaya ait olduğu belirler.
B.1. Bilimsel yöntemi kullanmanın gerekliliğine dair örnekler verir.
B.2. Bir sosyologun bilimsel bir araştırmada uyması gereken ilkeler hakkında çıkarımlarda bulunur.
B.3. Bilimin niteliklerinden hareketle sosyolojinin bilim olma göstergelerini açıklar.
B.4. Tümdengelim ve tümevarım akıl yürütme ilkelerine uygun örnekler verir.
B.5. Sosyolojik araştırmaların tarihsel gelişimini analiz eder.
B.6. Sosyolojik araştırmalarda kullanılan veri toplama tekniklerini tanır.
B.7. Veri toplama tekniklerinin özelliklerini kullanım alanlarıyla ilişkilendirir.
B.8. Gözlemin sosyolojide yaygın kullanılan bir teknik olmasının gerekçelerini sorgular.
B.9. Gözlem çeşitlerini ayırt eder.
TOPLUMSAL YAPI VE TOPLUMSAL İLİŞKİLER
A.1. Toplumsal yapıyı oluşturan ögeler arasındaki ilişkiyi analiz eder.
A.2. Toplumsal yapı ile toplumsal sistem arasındaki ilişkiyi sorgular.
B.1. Toplumsal ilişkinin sosyal yapı içindeki yerini değerlendirir.
B.2. Toplumsal ilişki türlerini ayırt eder.
B.3. Farklı ilişki örneklerini sosyal ilişkinin özellikleri açısından sorgular.
B.4. Toplumsal ilişkilerde iletişim, anlamlı ilişkiler kurma ve sürdürmenin önemini fark eder.
C.1. “Toplumsal statü” ve “toplumsal rol” kavramlarını ayırt eder.
C.2. Toplumsal statü ve toplumsal rolün bireyin toplumdaki yerinin belirlenmesindeki önemi hakkında çıkarımlarda bulunur.
C.3. “Anahtar statü” ve “anahtar rol” kavramlarını birbirleriyle ilişkileri çerçevesinde yorumlar.
C.4. Rol çatışması ve etkilerine örnekler verir.
C.5. Toplumsal değerlere örnekler verir.
C.6. Zamana ve topluma göre değişen sosyal değerlerin sosyal ilişkilerdeki rolünü ve sosyal düzen açısından önemini yorumlar.
C.7. Toplumsal normların toplumsal düzen açısından önemini yorumlar.
C.8. Toplumsal norm türlerine örnekler verir.
C.9. Yazısız kuralların toplumsal düzenin sağlanmasındaki rolünü irdeler.
C.10. Görenek, adet, gelenek ve töre kavramlarını birbirinden ayırt eder.
C.11. Toplumsal normların toplumsal değerler ve sosyal uyumla ilişkisini yorumlar.
C.12. Toplumsal yaşamda karşılaştığı örnekleri toplumsal kontrol açısından yorumlar.
C.13. Toplumsal kontrolün sosyal yapının unsurları ile ilişkisini yorumlar.
C.14. Toplumsal sapma kavramını toplumsal düzen açısından tartışır.
C. 15. Toplumsal sapma davranışına etki eden faktörleri belirler.
Toplumsal grupla ilgili olarak öğrenci; A.1. İçinde bulunduğu gruplardan hareketle toplumsal grupların özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
A.2. Toplumsal grupları nicelik ve niteliklerine göre sınıflandırır.
A.3. Toplum yapısının gruplara etkisini ve statü ve rollerle ilişkisini yorumlar.
A.4. Görsel ve yazılı materyallerden yola çıkarak köy öncesi dönemin özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
A.5. Yerleşmenin nedenlerini sorgular.
A.6. Zaman içinde köy toplumsal yapısında meydana gelen değişiklikleri yorumlar.
A.7. Kent yaşantısına geçişin nedenlerini sorgular.
A.8. Kent toplumsal grubunun özellikleriyle köy toplumsal grubunun özelliklerini karşılaştırır.
A.9. Kentleşme olgusunun nedenlerini ve sonuçlarını değerlendirir.
A.10. Metropollerin (anakent) yapısal özelliklerini kentler ile karşılaştırır.
A.11. “Millet” kavramından hareketle milleti oluşturan unsurları analiz eder.
A.12. “Milliyetçilik” ve “ırkçılık” kavramlarını ayırt eder.
A.13. Milli birliğin sağlanmasının toplumun devamlılığı açısından önemini değerlendirir.
A.14. Atatürk’ün millet, milliyetçilik ve halkçılık anlayışına, fikir ve uygulamalarından örnekler verir.
“Toplumsal tabakalaşma” ve “Toplumsal hareketlilik” kavramı ile ilgili olarak öğrenci; B.1. “Toplumsal tabaka” , “Toplumsal tabakalaşma” ve “Toplumsal sınıf ” kavramlarını birbirleriyle ilişkileri çerçevesinde yorumlar.
B.2. “Toplumsal tabaka” ve “toplumsal sınıf” kavramlarını ayırt eder.
B.3. Toplumsal tabakalaşma piramitlerini toplumsal yapı ile ilişkilendirerek yorumlar.
B.4. Toplumsal tabakalaşma türlerini karşılaştırır.
B.5. Örneklerden yola çıkarak toplumsal hareketlilik türlerini belirler.
B.6. Örneklerden yola çıkarak sosyal hareketliliğe etki eden faktörler hakkında çıkarımlarda bulunur.
KÜLTÜR
“Kültür”kavramı ile ilgili olarak öğrenci; A.1. Sosyolojik anlamıyla “kültür” kavramını benzerlerinden ayırt eder.
A.2. Kültürün maddî ve manevi yanlarına örnekler verir.
A.3. Kültürün milli ve evrensel boyutlarına örnekler verir.
A.4. “Kültür” ve “uygarlık” kavramları hakkındaki farklı görüşleri değerlendirir.
A.5. Alt kültürün milli kültür ile ilişkisini açıklar.
A.6. Kültürün toplumsal yapı ile ilişkisini yorumlar.
A.7. Kültür- dil, kültür- sanat ve kültür-eğitim ilişkisini yorumlar.
A.8. Atatürk’ün kültür, dil ve sanat konularındaki görüşlerine örnekler verir.
A.9. Kültüre katılma şekillerini örneklendirir.
A.10. Sosyalleşmenin önemi ile kültürün kişilik ve kimlik kazanımına etkisini değerlendirir.
A.11. Kültürle ilgili temel kavramları tartışır.
A.12. Kültürel çeşitliliğin bir zenginlik olduğu ve hoşgörü ortamında varlığını koruyabildiğini fark eder.
A.13. Küreselleşmenin sonuçlarını ve toplumsal yapıya etkisini yorumlar.
A.14. Atatürk’ün “Kültür emperyalizmi” ve “ kültürel yozlaşma” konusundaki görüşlerine örnekler verir.
SORU GETİR
SORU GETİR