Page 217 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 217
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI -
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 1. DENEME
SOSYAL BİLİMLER-1 TESTİ
1. Bu testte sırasıyla, Türk Dili ve Edebiyatı (1-24), Tarih-1 (25-34), Coğrafya-1 (35-40) alanlarına ait toplam 40 soru vardır.
2. Cevaplarınızı cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.
1. Bir türkünün sözleri içinde, bütün bir türküyü taşıyan, 3. Güzel sanatların hemen bütün dallarıyla ilişkili olan
o sözlerin bir anlamda bel kemiğini oluşturan, şiirsel şiirin resimle bağı çoğunlukla sözcükler yoluyla ya-
yükü en fazla olan diğer bütün dizelerin sanki onu ratılan imgesel görüntüyle sınırlıdır. Somut şiir, şiirin
söylemek için söylenmiş olduğu bir iki dize veya bir sözcüklerinin sadece imgesel olarak değil aynı za-
dörtlük vardır. Diğer dizeler de elbette çok güzeldir manda görsel olarak da kullanılmasını amaçlayan bir
ama o dize söylenmemiş olsaydı türkü değerinden şiir anlayışıdır. “Desen şiir”, “şekilli şiir”, “görsel şiir”
yitirecek gibidir. Duygusunu yaşadığımız bir “şah” olarak da anılan somut şiir; dilin sadece anlamsal ve
dizedir, dörtlüktür o. Sesin kendini tamamlaması, kavramsal boyutlarını değil görsel-çizgisel boyutları-
çavlanlar çizerek akması o dize olduğu içindir sanki. nı da araştırır. Algıladıklarını dile dönüştüren şair, so-
Halkın yaratıcı dehasının billurlaştığı dizelerdir onlar. mut şiirlerle dilsel olanı yeniden görsel olana dönüş-
türür. Ancak ilk aşamada görünen sadece şairin değil
Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen
her insanın görebileceği bir şeyken son aşamadaki
aşağıdakilerden hangisidir?
görsellik, sanatçının dil ve biçim estetiğiyle “yarattığı”
A) Halkın belli bir kesimini yansıttığı sanatsal bir şeydir dolayısıyla özel bir okuma gerek-
tirir. Ve görüntü, imgesellikten çıkarak “somut”laşır.
B) Türkülerin en önemli kısmı olduğu
Böylece şair, şiirin iç ve dış boyutlarını genişletir,
C) Türkünün özünü aksettirdiği derinleştirir; duyumları ve algıları karıştırarak okuru
D) Türkülerin şiirsel yükünü taşıdığı şaşırtır, düşündürür; eserinin yorum ve okuma ola-
naklarını arttırır, çeşitlendirir.
E) Türkünün değerini belirlediği
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
A) Gördüklerini, duyduklarını dile getiren şair; söz-
cükler aracılığıyla dili tekrar somut olarak inşa
eder.
B) Somut şiiri ortaya çıkaran şair, dilin anlamsal ve
kavramsal boyutlarından uzaklaşarak görsel bo-
2. Balık yoktur; hamsi, zargana, lüfer, kılıç, levrek vardır yutları önceler.
diyen Sait Faik’e göre bir öykücü bunları bilmek, gör-
C) Somut şiir oluşturulurken sözcüklerin görsel pla-
mek zorundadır eğer öyküsü deniz ile ilgili ise.
nından ziyade imgesel planı dikkate alınmalıdır.
Bu cümlede anlatılmak istenen aşağıdakilerden D) Resimle bağı yadsınamayan somut şiirin oluş-
hangisidir? masında diğer güzel sanatların etkisinden de söz
etmek mümkündür.
A) Öykü yazarı iyi öyküler yazabilmek için her şeyle
E) Somut şiir, okurun yorumlama gücünü arttırma
ilgili bilgi sahibi olmak zorundadır.
çabasında değil şiirin ana yorumuna ulaşmasının
B) İyi bir öykücü olabilmek için iyi bir gözlemci olup
peşindedir.
ayrıntıları fark etmek gerekir.
C) Öykü yazarı yazdığı konuyla ilgili genel bilgilerle ye-
tinmemeli, konunun ayrıntılarını da öğrenmelidir.
D) Ancak dünyayı izleyen, ayrıntıları fark edebilen-
ler iyi öykücü olabilirler.
E) Öykünün başarısı, yazarının öğrenmeye merakı
ve bilgili olmasıyla ilgilidir.
215 Diğer sayfaya geçiniz.