Page 217 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 217

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI -
             AYT • TDE-SB1                                                         3. ADIM • 1. DENEME
                                            SOSYAL BİLİMLER-1 TESTİ
             1.  Bu testte sırasıyla, Türk Dili ve Edebiyatı (1-24), Tarih-1 (25-34), Coğrafya-1 (35-40) alanlarına ait toplam 40 soru vardır.
             2. Cevaplarınızı cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.

            1.   Bir türkünün sözleri içinde, bütün bir türküyü taşıyan,   3.   Güzel sanatların hemen bütün dallarıyla ilişkili olan
                o sözlerin bir anlamda bel kemiğini oluşturan, şiirsel   şiirin resimle bağı çoğunlukla sözcükler yoluyla ya-
                yükü  en  fazla  olan  diğer  bütün  dizelerin  sanki  onu   ratılan imgesel görüntüyle sınırlıdır. Somut şiir, şiirin
                söylemek için söylenmiş olduğu bir iki dize veya bir   sözcüklerinin  sadece  imgesel  olarak  değil  aynı  za-
                dörtlük vardır. Diğer dizeler de elbette çok güzeldir   manda görsel olarak da kullanılmasını amaçlayan bir
                ama  o  dize  söylenmemiş  olsaydı  türkü  değerinden   şiir anlayışıdır. “Desen şiir”, “şekilli şiir”, “görsel şiir”
                yitirecek  gibidir.  Duygusunu  yaşadığımız  bir  “şah”   olarak da anılan somut şiir; dilin sadece anlamsal ve
                dizedir,  dörtlüktür  o.  Sesin  kendini  tamamlaması,   kavramsal boyutlarını değil görsel-çizgisel boyutları-
                çavlanlar çizerek akması o dize olduğu içindir sanki.   nı da araştırır. Algıladıklarını dile dönüştüren şair, so-
                Halkın yaratıcı dehasının billurlaştığı dizelerdir onlar.   mut şiirlerle dilsel olanı yeniden görsel olana dönüş-
                                                              türür. Ancak ilk aşamada görünen sadece şairin değil
                Bu  parçadaki  altı  çizili  sözle  anlatılmak  istenen
                                                              her insanın görebileceği bir şeyken son aşamadaki
                aşağıdakilerden hangisidir?
                                                              görsellik, sanatçının dil ve biçim estetiğiyle “yarattığı”
                A)  Halkın belli bir kesimini yansıttığı      sanatsal bir şeydir dolayısıyla özel bir okuma gerek-
                                                              tirir. Ve görüntü, imgesellikten çıkarak “somut”laşır.
                B)  Türkülerin en önemli kısmı olduğu
                                                              Böylece  şair,  şiirin  iç  ve  dış  boyutlarını  genişletir,
                C)  Türkünün özünü aksettirdiği               derinleştirir; duyumları ve algıları karıştırarak okuru
                D)  Türkülerin şiirsel yükünü taşıdığı        şaşırtır, düşündürür; eserinin yorum ve okuma ola-
                                                              naklarını arttırır, çeşitlendirir.
                E)  Türkünün değerini belirlediği
                                                              Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?

                                                              A)  Gördüklerini, duyduklarını dile getiren şair; söz-
                                                                cükler  aracılığıyla  dili  tekrar  somut  olarak  inşa
                                                                eder.
                                                              B)  Somut şiiri ortaya çıkaran şair, dilin anlamsal ve
                                                                kavramsal boyutlarından uzaklaşarak görsel bo-
            2.   Balık yoktur; hamsi, zargana, lüfer, kılıç, levrek vardır   yutları önceler.
                diyen Sait Faik’e göre bir öykücü bunları bilmek, gör-
                                                              C)  Somut şiir oluşturulurken sözcüklerin görsel pla-
                mek zorundadır eğer öyküsü deniz ile ilgili ise.
                                                                nından ziyade imgesel planı dikkate alınmalıdır.
                Bu  cümlede  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden   D)  Resimle  bağı  yadsınamayan  somut  şiirin  oluş-
                hangisidir?                                     masında diğer güzel sanatların etkisinden de söz
                                                                etmek mümkündür.
                A)  Öykü yazarı iyi öyküler yazabilmek için her şeyle
                                                              E)  Somut  şiir,  okurun  yorumlama  gücünü  arttırma
                  ilgili bilgi sahibi olmak zorundadır.
                                                                çabasında değil şiirin ana yorumuna ulaşmasının
                B)  İyi bir öykücü olabilmek için iyi bir gözlemci olup
                                                                peşindedir.
                  ayrıntıları fark etmek gerekir.
                C)  Öykü yazarı yazdığı konuyla ilgili genel bilgilerle ye-
                  tinmemeli, konunun ayrıntılarını da öğrenmelidir.
                D)  Ancak dünyayı izleyen, ayrıntıları fark edebilen-
                  ler iyi öykücü olabilirler.
                E)  Öykünün başarısı, yazarının öğrenmeye merakı
                  ve bilgili olmasıyla ilgilidir.



                                                       215                           Diğer sayfaya geçiniz.
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222