Page 282 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 282
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 4. DENEME
21. Bir edebiyatçı olarak içinden çıktığı toplumun so- 23. (I) Tezatlar şairi olarak tanınan sanatçının ilk şiir kita-
runlarına ilgi duyan, yaşanılan düzensizlik ve yok- bı Sahra, Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk pasto-
sulluklardan rahatsız olan biridir. Amacı onlara dair ral şiir örneklerini içerir. (II) Makber adlı şiiri Türk ede-
tanıklıklarını romanıyla yansıtmaktır. Öyle de yapar. biyatının ilk uyaksız şiiri olarak bilinir. (III) Döneminde
Yazar, gelip yaşadığı kentle yüzleşirken taşrada “Şair-i Azam” olarak nitelendirilen sanatçı, aynı za-
(Adapazarı) yakından tanıdığı bir yörenin insan-ya- manda manzum tiyatronun ilk örneklerini vermiştir.
şam gerçekliğine döner yüzünü. Duyduğu rahatsızlık (IV) Eşber, aruz ölçüsüyle Nesteren, hece ölçüsüyle
toplumdaki değişimle gelen çarpıklık, yozlaşmadan yazılmış tiyatro eserlerindendir. (V) Dram türündeki
kaynaklanır. Yazarı harekete geçiren de toplumun eserlerinde Shakespeare ve Victor Hugo’dan etkilen-
vicdanı olma duygusudur diyebiliriz. Bunu kendisi miştir.
şöyle dile getirir: “Ben bu romanı daha çok bu re-
zilliği sarsmak, okuyucuya uyarıda bulunmak, biraz Bu paragrafta numaralanmış cümlelerin hangi-
abartılı da olsa insanımızın gerçek dramını gözler sinde bilgi yanlışı vardır?
önüne sermek (...) için yazdım.” Roman büyük gü-
A) I B) II C) III D) IV E) V
rültü kopardı ve sonunda edebiyat kazandı, derken
gerçekten de o koparılan gürültünün üzerinde en az
bu roman kadar durmak gerektiğini düşündürüyordu
bizlere.
Bu parçada sözü edilen yazar ve romanı aşağıda-
kilerden hangisidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar - Huzur
B) Nezihe Meriç - Alagün Çocukları
C) Faik Baysal - Sarduvan
D) Samim Kocagöz - Doludizgin
24. İnsanı aklı ve duygusu ile bir bütün olarak kabul eden
E) Yusuf Atılgan - Aylak Adam
bu akım, onun çeşitli melekeleriyle kavradığı gerçeğin
bütününü edebiyatın özü yapmak istemiştir. Zira onla-
ra göre değerin kaynağı ve ölçüsü insandır ve insan
evrenin merkezidir. Sanatkâr, eserinde ifade edeceği
gerçeği bütün benliğiyle kucaklamaya çalışır. Bir baş-
ka ifadeyle edebiyatın özü, dinamik bir oluş içindeki
insanın duygu tecrübesidir. Söz konusu duygular,
öncelikle bireyseldir ve sanatkâra aittir. Ancak bu bi-
reysellik, onun evrensel olmasını engellemez. Böyle
bir anlayış, sanat ve sanatkârın değerini o güne dek
22. (I) Trajedilerde değişmez kurallar vardır ve seçkin bir
dil kullanılır. (II) Hayatın gülünç ve acıklı yönlerini üç görülmemiş bir biçimde yüceltilmesini sağlamış; sa-
birlik kuralına uyarak anlatan tiyatroya komedya de- natkâr, sanatın merkezine yerleştirilmiştir.
nir. (III) Feeri bir masalın sahneye konmuş şeklidir.
Bu parçada söz edilen edebî akım aşağıdakiler-
(IV) Sahnede cin, peri gibi doğaüstü varlıkları canlan-
den hangisidir?
dıran tiyatro çeşidine melodram denir. (V) Operanın
tiyatrodan ayrılan en önemli yanı bir müzik bölümü- A) Sürrealizm
nün olmasıdır.
B) Natüralizm
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerin- C) Realizm
de bilgi yanlışı yoktur?
D) Romantizm
A) I ve II B) I ve III C) II ve IV
E) Klasisizm
D) III ve V E) IV ve V
280 Diğer sayfaya geçiniz.