Page 282 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 282

AYT • TDE-SB1                                                         3. ADIM • 4. DENEME

            21.   Bir  edebiyatçı  olarak  içinden  çıktığı  toplumun  so-  23.   (I) Tezatlar şairi olarak tanınan sanatçının ilk şiir kita-
                runlarına  ilgi  duyan,  yaşanılan  düzensizlik  ve  yok-  bı Sahra, Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk pasto-
                sulluklardan rahatsız olan biridir. Amacı onlara dair   ral şiir örneklerini içerir. (II) Makber adlı şiiri Türk ede-
                tanıklıklarını romanıyla yansıtmaktır. Öyle de yapar.   biyatının ilk uyaksız şiiri olarak bilinir. (III) Döneminde
                Yazar,  gelip  yaşadığı  kentle  yüzleşirken  taşrada   “Şair-i Azam” olarak nitelendirilen sanatçı, aynı za-
                (Adapazarı) yakından tanıdığı bir yörenin insan-ya-  manda  manzum  tiyatronun  ilk  örneklerini  vermiştir.
                şam gerçekliğine döner yüzünü. Duyduğu rahatsızlık   (IV) Eşber, aruz ölçüsüyle Nesteren, hece ölçüsüyle
                toplumdaki  değişimle  gelen  çarpıklık,  yozlaşmadan   yazılmış tiyatro eserlerindendir. (V) Dram türündeki
                kaynaklanır.  Yazarı  harekete  geçiren  de  toplumun   eserlerinde Shakespeare ve Victor Hugo’dan etkilen-
                vicdanı  olma  duygusudur  diyebiliriz.  Bunu  kendisi   miştir.
                şöyle  dile  getirir:  “Ben  bu  romanı  daha  çok  bu  re-
                zilliği sarsmak, okuyucuya uyarıda bulunmak, biraz      Bu  paragrafta  numaralanmış  cümlelerin  hangi-
                abartılı  da  olsa  insanımızın  gerçek  dramını  gözler   sinde bilgi yanlışı vardır?
                önüne sermek (...) için yazdım.” Roman büyük gü-
                                                              A) I     B) II    C) III    D) IV    E) V
                rültü kopardı ve sonunda edebiyat kazandı, derken
                gerçekten de o koparılan gürültünün üzerinde en az
                bu roman kadar durmak gerektiğini düşündürüyordu
                bizlere.

                Bu parçada sözü edilen yazar ve romanı aşağıda-
                kilerden hangisidir?
                A)  Ahmet Hamdi Tanpınar - Huzur
                B)  Nezihe Meriç - Alagün Çocukları

                C)  Faik Baysal - Sarduvan
                D)  Samim Kocagöz - Doludizgin
                                                          24.  İnsanı aklı ve duygusu ile bir bütün olarak kabul eden
                E)  Yusuf Atılgan - Aylak Adam
                                                              bu akım, onun çeşitli melekeleriyle kavradığı gerçeğin
                                                              bütününü edebiyatın özü yapmak istemiştir. Zira onla-
                                                              ra göre değerin kaynağı ve ölçüsü insandır ve insan
                                                              evrenin merkezidir. Sanatkâr, eserinde ifade edeceği
                                                              gerçeği bütün benliğiyle kucaklamaya çalışır. Bir baş-
                                                              ka ifadeyle edebiyatın özü, dinamik bir oluş içindeki
                                                              insanın  duygu  tecrübesidir.  Söz  konusu  duygular,
                                                              öncelikle bireyseldir ve sanatkâra aittir. Ancak bu bi-
                                                              reysellik, onun evrensel olmasını engellemez. Böyle
                                                              bir anlayış, sanat ve sanatkârın değerini o güne dek
            22.   (I) Trajedilerde değişmez kurallar vardır ve seçkin bir
                dil kullanılır. (II) Hayatın gülünç ve acıklı yönlerini üç   görülmemiş  bir  biçimde  yüceltilmesini  sağlamış;  sa-
                birlik kuralına uyarak anlatan tiyatroya komedya de-  natkâr, sanatın merkezine yerleştirilmiştir.
                nir. (III) Feeri bir masalın sahneye konmuş şeklidir.
                                                              Bu parçada söz edilen edebî akım aşağıdakiler-
                (IV) Sahnede cin, peri gibi doğaüstü varlıkları canlan-
                                                              den hangisidir?
                dıran tiyatro çeşidine melodram denir. (V) Operanın
                tiyatrodan ayrılan en önemli yanı bir müzik bölümü-  A)  Sürrealizm
                nün olmasıdır.
                                                              B)  Natüralizm
                Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerin-  C)  Realizm
                de bilgi yanlışı yoktur?
                                                              D)  Romantizm
                A) I ve II                  B) I ve III                 C) II ve IV
                                                              E)  Klasisizm
                                D) III ve V                E) IV ve V


                                                       280                           Diğer sayfaya geçiniz.
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287