Page 28 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 28
AYT • SB2 1. ADIM • 1. DENEME
23. Sosyal bir varlık olan insanın düşünce tarihinin her 25. Kelime anlamı yeniden doğuş olan Rönesans, fel-
döneminde tek başına tamamen özgür ve özgün ola- sefi yanıyla da benzer bir özelliğe işaret etmektedir.
rak fikir ürettiği düşüncesi ne kadar doğru olabilir? 15-17. yüzyıl dönemi için kullanılan Rönesans felse-
İster bilimsel ister sanatsal isterse felsefi olsun orta- fesi eskiden kopuşu, yeniye yönelmeyi içermektedir.
ya çıkan ürünler tamamen bir kişiye, bir gruba ya da Kopuşun başladığı “eski” din eksenli Orta Çağ düşün-
bir çağa ait olabilir mi? Hayır dediğinizi duyar gibiyim. cesidir. Kopuşu başlatan önemli unsurların başında
Bu ürünler özellikleri çerçevesinde birbiri üzerinden da, Orta Çağ'da yapılan tercüme çalışmaları netice-
yükselen nitelikte taşlar gibi kulelere dönüşür ve sinde, Antik Yunan düşüncesinin akla önem veren
göğe doğru çıkarlar. Evet öncekileri irdeleriz, sorgu- tavrının yeniden yeşermesi olduğu söylenebilir. Bu
lar gerekirse sınarız fakat etkileniriz de. durum, Rönesans’ın Antik Çağ felsefesinin devamı
olduğu anlamına da gelmemektedir. Çünkü 15-17.
Bu parçada vurgulanan düşünce aşağıdakilerden yüzyılda felsefi sistemler ve görüşler bir dönüşüm
hangisidir? geçirmeye başlamıştır ancak bu aydınlanmaya giden
yolda bir hazırlık süreci olarak değerlendirilmelidir.
A) Yaratıcılığa dayanan her türlü edinimin kümülatif
olduğu Bu parçadan Rönesans felsefesi ile ilgili aşağıda-
B) Sorgulanmayan bilginin niteliğinden kuşku duyul- ki yargıların hangisine ulaşılamaz?
ması gerektiği A) Dini otoritelere bir başkaldırı söz konusudur.
C) İnsanın etkinliklerinin tamamen objektif olması B) Rasyonel düşünceye verilen değer artmıştır.
gerektiği
C) Bir geçiş süreci olarak değerlendirilir.
D) Olgusal olan etkinliklerin insan için daha değerli D) Ortaya çıkışında çeviri faaliyetleri etkili olmuştur.
olduğu
E) Teoloji felsefe üzerindeki egemenliğini artırmıştır.
E) Fikirler dünyasının fenomenal dünyadan bağım-
sız olduğu
24. Gazâlî El-Münkız Mine’d-Dalâl adlı eserinde duyula- 26. Gelişim, organizmanın döllenmeden başlayarak be-
rın zihnin kavradığı şeyleri anlayamayacağını, zihnin densel, zihinsel, duygusal, sosyal yönden sistemli
de kalp gözünün erişebileceği şeyleri kavrayamaya- olarak büyümesi, değişmesi ve istenilen görevleri
cağını savunmuştur. Ona göre Tanrı’nın insana ver- yerine getirebilecek düzeye gelmesidir. Gelişim, or-
diği gönül gözü ile hakikate ulaşılabilir. ganizmanın belli bir düzen içinde kalıcı olarak gös-
terdiği değişimleri kapsar.
Bu parçada anlatılanlar bilginin kaynağı ile ilgili
yaklaşımlardan hangisiyle açıklanır? Buna göre gelişim için aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A) Akılcılık
A) Kalıtım ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür.
B) Deneyimcilik
B) Süreklidir ve belli aşamalarda gerçekleşir.
C) Eleştiricilik
C) Her bireyde aynı şekilde gerçekleşir.
D) Olguculuk
D) Belli fonksiyonların yerine getirilmesidir.
E) Sezgicilik
E) Gelişim bir bütündür.
26 Diğer sayfaya geçiniz.