Page 24 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 24

PSİKOLOJİ                                                                                    3. ADIM




        6.   Eğitimde akademik başarıyı etkileyen birçok faktör vardır. Bu   9.   I. Psikolojik olaylar parçalanamaz bir bütün ya da biçimdir.
            faktörler, evin içindeki kültürel ortamdan tutun da genetik yolla      II. Bilinçaltı, klinik yöntemlerle ve gözleme başvurarak ince-
            aktarılan yetenek ve zihinsel yapıya kadar geniş bir yelpazeye   lenmelidir.
            sahiptir. Bu geniş yelpazeye rağmen neredeyse toplumda var
            olan genel ve tek yargı “Akademik başarıyı sağlayan faktör      III. Bilinç psikolojinin inceleme alanına girmez.
            zekâdır.” şeklindedir. Toplumun kurduğu zekâ - akademik
                                                                   IV. Kişilikteki aksaklıkların çoğu tatmin edilmemiş istek ve gereksi-
            başarı ilişkisi psikolojinin de konusuna girmiştir.
                                                                      nimlerin baskı altına alınmasından kaynaklanır.
            Buna göre zekâ ve akademik başarı arasındaki ilişki ile      Psikanalitik yaklaşımı benimseyen bir psikolog yukarı-
            aşağıdakilerden hangisi benzerdir?                     dakilerden hangilerini savunur?
            A)  Dikkat - Trafik kazası                             A)  I ve II
            B)  Ders çalışma - Unutma                              B)  I ve III
            C)  Boy uzunluğu - Yetenek                             C)  I ve IV
            D)  Öz güven - Korku                                   D)  II ve III
            E)  Düzenli tekrar – Hatırlama                         E)  II ve IV



        7.   Uzun süreli bellek, yeni gelen bilgilerin anlamlandırmaya ve   10.  Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine, yaratıcı
            önceki bilgilerle ilişkilendirilmeye tabi tutulduğu ana duraktır. Uzun   drama ile bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışmanın etkisi
            süreli belleğin oluşumunda temel olay onun işlem kabiliyetinin   incelenmek istenmiştir. Araştırmayı yapmak üzere iki farklı grup
            gücüdür. Bir sinir yolu üst üste kısa süreli ve güçlü olmayan   oluşturulmuştur. Birinci gruba yaratıcı dramanın rol oynama,
            elektriksel darbelerle uyarıldıktan bir süre sonra tek tek uyarılara   dramatizasyon vb. tekniklerine dayalı olarak danışmanlık
            daha yüksek genişlikte yanıtlar vermeye başlar. Yani bu sinir   hizmetleri verilmiştir. İkinci gruba ise yaratıcı drama teknikleri
            yolu güçlenmiş bir kanal hâline gelmiştir. Bir başka deyişle bir   uygulanmadan sadece danışmalık hizmetleri verilmiştir.
            bilgi üst üste yinelenerek öğrenilmişse sinir sisteminde kendisine   Araştırmanın sonunda birinci grubun utangaçlık seviyelerinde
            bir yol açar. Sinapslarda oluşan bazı şekilsel değişiklikler hatta   bir azalma ve bunun uzun süreli olduğu gözlemlenmiştir. İkinci
            yeni sinaps oluşumları, enzime dayalı çeşitli tepkimeler ve   grupta ise birinci gruptaki gibi bir azalma görülmemiştir.
            yeni protein üretimi uzun süreli bellek oluşumundaki başlıca
            etkenlerdir. Sonuçta bilginin hatırlanabilmesi için gerekli olan      Yukarıdaki parçada yer alan “yaratıcı drama ile bütünleş-
            sinir otobanı hazırlanmış olur.                        tirilmiş grupla psikolojik danışmanın etkisi” ifadesi deneysel
                                                                   araştırma yönteminde hangi kavramın örneğidir?
            Buna göre psikoloji uzun süreli belleğin oluşumunu
                                                                   A)  Kontrol grubu
            açıklarken aşağıdaki alanların hangisinden yararlanmalıdır?
                                                                   B)  Deney grubu
            A)  Antropoloji
                                                                   C)  Ara değişkenler
            B)  Epistemoloji
                                                                   D)  Bağımlı değişken
            C)  Fizyoloji
                                                                   E)  Bağımsız değişken
            D)  Ontoloji
            E)  Sosyoloji



                                                               11.  Bir bilim insanı, “siyah saçlı olmanın zekâ üzerindeki etkisi”
        8.   I. Geçmiş kötü sınav deneyimlerinden dolayı Aydan’ın girdi-
                                                                   konulu bir araştırma yapmaktadır. Araştırması gereği geniş
               ği son sınavda sorulan sorulara odaklanmakta zorlanması  ölçekli deney ve kontrol grupları oluşturmuş; bağımlı, bağımsız
             II. Hülya’nın sevinç çığlıklarının duyulup arkadaşlarına sarıl-  değişkenleri belirlemiş ve son olarak da değişkenler arasında elde
                                                                   ettiği verileri birbirleriyle ilişkilendirmiştir. Çalışmasının sonunda
               dığı görülünce sınavının iyi geçtiğinin düşünülmesi
                                                                   ortaya konulan bulgulardan net bir sonuç elde edemediği gibi
            III. Hakan’ın sınavının başarıyla geçmesini kendi özgür irade-  değişkenler arasında bir ilişki kuramamış, tutarsız ve çelişik
               siyle çok çalışmış olmasına bağlaması               bir süreç yaşadığını kabul etmek durumunda kalmıştır.
               Yukarıdaki örnekler sırasıyla davranışı açıklayan yak-     Bu parçadaki bilimsel çalışmayla ilgili aşağıdakilerden
                                                                   hangisine ulaşılabilir?
               laşımlardan hangisine karşılık gelir?
                                                                   A)  Oluşturulan deney ve kontrol gruplarının üye sayısı yetersizdir.
            A)  Bilişsel yaklaşım - Davranışsal yaklaşım - Yapısalcılık
                                                                   B)  Kullanılan grupların hipotezi temsil etme kabiliyeti zayıftır.
            B)  Bilişsel  yaklaşım  -  Hümanistik  yaklaşım  -  Davranışsal
               yaklaşım                                            C)  Yürütülen çalışmanın geçersiz olacağı deneyin başından
            C)  Psikanalitik yaklaşım - Davranışsal yaklaşım - Varoluşçu   bellidir.
               yaklaşım
                                                                   D)  Değişkenler arasında nötr korelasyon olduğu gözlemlenmiştir.
            D)  İşlevselcilik - Psikanalitik yaklaşım - Yapısalcılık
                                                                   E)  Ortaya  konan  çalışma  nesnel  gözlemlerden  yoksun
            E)  Yapısalcılık - Bütüncül yaklaşım – Sosyokültürel yaklaşım  yapılmıştır.



        22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29