Page 24 - 3 Adım AYT Felsefe Grubu
P. 24
PSİKOLOJİ 3. ADIM
6. Eğitimde akademik başarıyı etkileyen birçok faktör vardır. Bu 9. I. Psikolojik olaylar parçalanamaz bir bütün ya da biçimdir.
faktörler, evin içindeki kültürel ortamdan tutun da genetik yolla II. Bilinçaltı, klinik yöntemlerle ve gözleme başvurarak ince-
aktarılan yetenek ve zihinsel yapıya kadar geniş bir yelpazeye lenmelidir.
sahiptir. Bu geniş yelpazeye rağmen neredeyse toplumda var
olan genel ve tek yargı “Akademik başarıyı sağlayan faktör III. Bilinç psikolojinin inceleme alanına girmez.
zekâdır.” şeklindedir. Toplumun kurduğu zekâ - akademik
IV. Kişilikteki aksaklıkların çoğu tatmin edilmemiş istek ve gereksi-
başarı ilişkisi psikolojinin de konusuna girmiştir.
nimlerin baskı altına alınmasından kaynaklanır.
Buna göre zekâ ve akademik başarı arasındaki ilişki ile Psikanalitik yaklaşımı benimseyen bir psikolog yukarı-
aşağıdakilerden hangisi benzerdir? dakilerden hangilerini savunur?
A) Dikkat - Trafik kazası A) I ve II
B) Ders çalışma - Unutma B) I ve III
C) Boy uzunluğu - Yetenek C) I ve IV
D) Öz güven - Korku D) II ve III
E) Düzenli tekrar – Hatırlama E) II ve IV
7. Uzun süreli bellek, yeni gelen bilgilerin anlamlandırmaya ve 10. Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine, yaratıcı
önceki bilgilerle ilişkilendirilmeye tabi tutulduğu ana duraktır. Uzun drama ile bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışmanın etkisi
süreli belleğin oluşumunda temel olay onun işlem kabiliyetinin incelenmek istenmiştir. Araştırmayı yapmak üzere iki farklı grup
gücüdür. Bir sinir yolu üst üste kısa süreli ve güçlü olmayan oluşturulmuştur. Birinci gruba yaratıcı dramanın rol oynama,
elektriksel darbelerle uyarıldıktan bir süre sonra tek tek uyarılara dramatizasyon vb. tekniklerine dayalı olarak danışmanlık
daha yüksek genişlikte yanıtlar vermeye başlar. Yani bu sinir hizmetleri verilmiştir. İkinci gruba ise yaratıcı drama teknikleri
yolu güçlenmiş bir kanal hâline gelmiştir. Bir başka deyişle bir uygulanmadan sadece danışmalık hizmetleri verilmiştir.
bilgi üst üste yinelenerek öğrenilmişse sinir sisteminde kendisine Araştırmanın sonunda birinci grubun utangaçlık seviyelerinde
bir yol açar. Sinapslarda oluşan bazı şekilsel değişiklikler hatta bir azalma ve bunun uzun süreli olduğu gözlemlenmiştir. İkinci
yeni sinaps oluşumları, enzime dayalı çeşitli tepkimeler ve grupta ise birinci gruptaki gibi bir azalma görülmemiştir.
yeni protein üretimi uzun süreli bellek oluşumundaki başlıca
etkenlerdir. Sonuçta bilginin hatırlanabilmesi için gerekli olan Yukarıdaki parçada yer alan “yaratıcı drama ile bütünleş-
sinir otobanı hazırlanmış olur. tirilmiş grupla psikolojik danışmanın etkisi” ifadesi deneysel
araştırma yönteminde hangi kavramın örneğidir?
Buna göre psikoloji uzun süreli belleğin oluşumunu
A) Kontrol grubu
açıklarken aşağıdaki alanların hangisinden yararlanmalıdır?
B) Deney grubu
A) Antropoloji
C) Ara değişkenler
B) Epistemoloji
D) Bağımlı değişken
C) Fizyoloji
E) Bağımsız değişken
D) Ontoloji
E) Sosyoloji
11. Bir bilim insanı, “siyah saçlı olmanın zekâ üzerindeki etkisi”
8. I. Geçmiş kötü sınav deneyimlerinden dolayı Aydan’ın girdi-
konulu bir araştırma yapmaktadır. Araştırması gereği geniş
ği son sınavda sorulan sorulara odaklanmakta zorlanması ölçekli deney ve kontrol grupları oluşturmuş; bağımlı, bağımsız
II. Hülya’nın sevinç çığlıklarının duyulup arkadaşlarına sarıl- değişkenleri belirlemiş ve son olarak da değişkenler arasında elde
ettiği verileri birbirleriyle ilişkilendirmiştir. Çalışmasının sonunda
dığı görülünce sınavının iyi geçtiğinin düşünülmesi
ortaya konulan bulgulardan net bir sonuç elde edemediği gibi
III. Hakan’ın sınavının başarıyla geçmesini kendi özgür irade- değişkenler arasında bir ilişki kuramamış, tutarsız ve çelişik
siyle çok çalışmış olmasına bağlaması bir süreç yaşadığını kabul etmek durumunda kalmıştır.
Yukarıdaki örnekler sırasıyla davranışı açıklayan yak- Bu parçadaki bilimsel çalışmayla ilgili aşağıdakilerden
hangisine ulaşılabilir?
laşımlardan hangisine karşılık gelir?
A) Oluşturulan deney ve kontrol gruplarının üye sayısı yetersizdir.
A) Bilişsel yaklaşım - Davranışsal yaklaşım - Yapısalcılık
B) Kullanılan grupların hipotezi temsil etme kabiliyeti zayıftır.
B) Bilişsel yaklaşım - Hümanistik yaklaşım - Davranışsal
yaklaşım C) Yürütülen çalışmanın geçersiz olacağı deneyin başından
C) Psikanalitik yaklaşım - Davranışsal yaklaşım - Varoluşçu bellidir.
yaklaşım
D) Değişkenler arasında nötr korelasyon olduğu gözlemlenmiştir.
D) İşlevselcilik - Psikanalitik yaklaşım - Yapısalcılık
E) Ortaya konan çalışma nesnel gözlemlerden yoksun
E) Yapısalcılık - Bütüncül yaklaşım – Sosyokültürel yaklaşım yapılmıştır.
22