Page 136 - 3 Adım AYT Tarih
P. 136
TARİH 2. ADIM
6. 8. Türk Dil Kurumunun Açılması (1932)
Tevhid-i Tedrisat Kanunu
1. Madde: Türkiye’deki bütün bilim ve öğretim kurumları Millî Türk Dili Tetkik Cemiyeti, Türk dilinin öz güzelliğini ve zen-
Eğitim Bakanlığına bağlıdır. ginliğini meydana çıkarmak, onu yeryüzü dilleri arasında de-
2. Madde: Şeriye ve Evkaf Vekâleti veya özel vakıflar ğerine yaraşır yüksekliğe eriştirmek amacı ile açılmış olup
tarafından yönetilen bütün medreseler ve okullar Millî Eğitim 1936’da Türk Dil Kurumu adını almıştır. Millî kültürün korunup
Bakanlığına bağlanmıştır.
gelişmesi her şeyden önce Türk dilinin korunması ve gelişti-
3. Madde: Şeriye bütçesinde mektepler ve medreseler için
konmuş olan ödenekler Millî Eğitim bütçesine geçirilir. rilmesine bağlıdır. Dillerinde meydana gelen bozulma sonucu
anlaşamaz duruma gelen milletler, güçlerini kaybetmişlerdir.
4. Madde: Millî Eğitim Bakanlığınca, yüksek din uzmanları
yetiştirmek için, Üniversitede bir ilahiyat fakültesi açılacak ve Bu nedenle Atatürk, Türk dilinin korunmasına ve geliştirilme-
hatiplik gibi dinî hizmetlerin görülebilmesi için de ayrı okullar sine büyük önem vermiştir.
açılacaktır.
5. Madde: Bu yasanın yayın tarihinden sonra, eğitim ve öğre- Buna göre Türk Dil Kurumunun açılmasında,
timle meşgul olup Millî Savunmaya bağlı olan askerî ortaokul
ve liseler ile Sağlık Bakanlığına bağlı yetim yurtları bütçeleri I. Türkçeyi dünya dilleri arasına sokmak
ve öğretim üyeleriyle beraber Millî Eğitim Bakanlığına bağlan-
mıştır. II. ülke içinde konuşma birliği sağlamak
Buna göre Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü ile, III. Türk milleti aleyhine oluşan görüşlere cevap vermek
I. ilköğretimi zorunlu hâle getirmek nedenlerinden hangilerinin etkili olduğu söylenemez?
II. eğitimi devlet denetimine almak A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
III. eğitim ve öğretimde birliği sağlamak D) I ve II E) II ve III
amaçlarından hangilerinin gerçekleştirilmek istendiği
söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) II ve III E) I, II ve III
9. Atatürk Orman Çiftliği
Atatürk, modern tarımı geliştirmek istiyordu. Bu amaçla 1925
yılının ilkbaharında, ülkenin tanınmış tarımcılarını köşke ça-
ğırttı. Ankara civarında modern bir çiftlik kurmak için uygun
bir arazi bulmaları emrini verdi. Atatürk, Orman Çiftliği’nin
şimdiki yerini seçtiği zaman, arazinin verim durumu hakkında
yerli ve yabancı uzmanların görüşünü istemişti. Davet edilen
uzmanların verdikleri raporlar içinde bu topraklar üzerinde
herhangi bir tarım faaliyetinin yapılamayacağını iddia edenler
7.
1.DURUM: 3 Mart 1924’te Türkiye Büyük Meclisinde kabul oldu. Çiftlik için ağacın bile yetişmediği bir yeri tercih eden
edilen 429 sayılı kanun ile Erkân-ı Harbiye Vekâleti kaldırıldı. Atatürk, Türk tarımına örnek olacak olan Orman Çiftliği’nin
Ordunun en iyi komuta birimi olarak Genelkurmay Başkanlığı
oluşturuldu. Böylece ordu, siyasetten uzaklaştırılmaya kuruluş çalışmalarıyla yakından ilgilendi. Bizzat çalışmalarını
çalışılmıştır. yönettiği ve ülke tarımına örnek olacak Gazi Orman Çiftliği’ni
2.DURUM: 19 Aralık 1923’te TBMM tarafından çıkarılan kurmak üzere çalışmaları başlattı. Atatürk, Orman Çiftliği’ni
kanunla ordu mensuplarının istifa etmesi veya emekliye ay- kurarak ülke çiftçisine uygulamalı eğitim alabilecekleri bir ta-
rılması durumunda siyasete karışabilecekleri veya milletvekili
olabilecekleri kabul edilmiştir. rım alanı oluşturdu. Bu sayede modern tarım tekniklerinin ilk
örneklerini Türkiye tarımına hediye etti.
Bu kanunlar ile,
Buna göre Atatürk Orman Çiftliği’nin kuruluşunda,
I. laik bir toplum düzeni oluşturmak
I. ziraat konusunda uygulamalı eğitim yapmak
II. ordu ve politikayı birbirinden ayırmak
II. modern tarım tekniklerini uygulayarak çiftçilere önderlik etmek
III. demokratikleşmenin önünü açmak
III. topraksız olan çiftçiyi topraklandırmak
amaçlarından hangilerinin gerçekleştirilmek istendiği
söylenemez? amaçlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III D) I ve II E) I, II ve III
134