Page 142 - 3 Adım AYT Tarih
P. 142

TARİH                                                                                        2. ADIM




        6.                                                     8.   Türk Dil Kurumunun Açılması (1932)
             Tevhid-i Tedrisat Kanunu
             1. Madde: Türkiye’deki bütün bilim ve öğretim kurumları Millî      Türk Dili Tetkik Cemiyeti, Türk dilinin öz güzelliğini ve zen-
             Eğitim Bakanlığına bağlıdır.                          ginliğini meydana çıkarmak, onu yeryüzü dilleri arasında de-
             2.  Madde:  Şeriye  ve  Evkaf  Vekâleti  veya  özel  vakıflar   ğerine  yaraşır  yüksekliğe  eriştirmek  amacı  ile  açılmış  olup
             tarafından yönetilen bütün medreseler ve okullar Millî Eğitim   1936’da Türk Dil Kurumu adını almıştır. Millî kültürün korunup
             Bakanlığına bağlanmıştır.
                                                                   gelişmesi her şeyden önce Türk dilinin korunması ve gelişti-
             3.  Madde:  Şeriye  bütçesinde  mektepler  ve  medreseler  için
             konmuş olan ödenekler Millî Eğitim bütçesine geçirilir.  rilmesine bağlıdır. Dillerinde meydana gelen bozulma sonucu
                                                                   anlaşamaz duruma gelen milletler, güçlerini kaybetmişlerdir.
             4.  Madde:  Millî  Eğitim  Bakanlığınca,  yüksek  din  uzmanları
             yetiştirmek için, Üniversitede bir ilahiyat fakültesi açılacak ve   Bu nedenle Atatürk, Türk dilinin korunmasına ve geliştirilme-
             hatiplik gibi dinî hizmetlerin görülebilmesi için de ayrı okullar   sine büyük önem vermiştir.
             açılacaktır.
             5. Madde: Bu yasanın yayın tarihinden sonra, eğitim ve öğre-     Buna göre Türk Dil Kurumunun açılmasında,
             timle meşgul olup Millî Savunmaya bağlı olan askerî ortaokul
             ve liseler ile Sağlık Bakanlığına bağlı yetim yurtları bütçeleri      I. Türkçeyi dünya dilleri arasına sokmak
             ve  öğretim  üyeleriyle  beraber  Millî  Eğitim  Bakanlığına  bağl-
             anmıştır.                                              II. ülke içinde konuşma birliği sağlamak

            Buna göre Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü ile,     III. Türk milleti aleyhine oluşan görüşlere cevap vermek
             I. ilköğretimi zorunlu hâle getirmek                  nedenlerinden hangilerinin etkili olduğu söylenemez?

             II. eğitimi devlet denetimine almak                   A) Yalnız I                  B) Yalnız II                      C) Yalnız III
            III. eğitim ve öğretimde birliği sağlamak                         D) I ve II                    E) II ve III
            amaçlarından  hangilerinin  gerçekleştirilmek  istendiği
            söylenebilir?
            A) Yalnız I                  B) Yalnız II                   C) Yalnız III
                       D) II ve III                       E) I, II ve III




                                                               9.   Atatürk Orman Çiftliği
                                                                   Atatürk, modern tarımı geliştirmek istiyordu. Bu amaçla 1925
                                                                   yılının ilkbaharında, ülkenin tanınmış tarımcılarını köşke ça-
                                                                   ğırttı. Ankara civarında modern bir çiftlik kurmak için uygun
                                                                   bir  arazi  bulmaları  emrini  verdi.  Atatürk,  Orman  Çiftliği’nin
                                                                   şimdiki yerini seçtiği zaman, arazinin verim durumu hakkında
                                                                   yerli ve yabancı uzmanların görüşünü istemişti. Davet edilen
                                                                   uzmanların verdikleri raporlar içinde bu topraklar  üzerinde
                                                                   herhangi bir tarım faaliyetinin yapılamayacağını iddia edenler
        7.
            1.DURUM:  3  Mart  1924’te  Türkiye  Büyük  Meclisinde  kabul   oldu. Çiftlik için ağacın bile yetişmediği bir yeri tercih eden
            edilen 429 sayılı kanun ile Erkân-ı Harbiye Vekâleti kaldırıldı.   Atatürk,  Türk  tarımına  örnek  olacak  olan  Orman  Çiftliği’nin
            Ordunun en iyi komuta birimi olarak Genelkurmay Başkanlığı
            oluşturuldu.  Böylece  ordu,  siyasetten  uzaklaştırılmaya   kuruluş çalışmalarıyla yakından ilgilendi. Bizzat çalışmalarını
            çalışılmıştır.                                         yönettiği ve ülke tarımına örnek olacak Gazi Orman Çiftliği’ni
            2.DURUM: 19 Aralık 1923’te TBMM tarafından çıkarılan kanun-  kurmak üzere çalışmaları başlattı. Atatürk, Orman Çiftliği’ni
            la ordu mensuplarının istifa etmesi veya emekliye ayrılması du-  kurarak ülke çiftçisine uygulamalı eğitim alabilecekleri bir ta-
            rumunda siyasete karışabilecekleri veya milletvekili olabilece-
            kleri kabul edilmiştir.                                rım alanı oluşturdu. Bu sayede modern tarım tekniklerinin ilk
                                                                   örneklerini Türkiye tarımına hediye etti.
            Bu kanunlar ile,
                                                                   Buna göre Atatürk Orman Çiftliği’nin kuruluşunda,
             I. laik bir toplum düzeni oluşturmak
                                                                    I. ziraat konusunda uygulamalı eğitim yapmak
             II. ordu ve politikayı birbirinden ayırmak
                                                                    II. modern tarım tekniklerini uygulayarak çiftçilere önderlik etmek
            III. demokratikleşmenin önünü açmak
                                                                   III. topraksız olan çiftçiyi topraklandırmak
            amaçlarından  hangilerinin  gerçekleştirilmek  istendiği
            söylenemez?                                            amaçlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir?

            A) Yalnız I                 B) Yalnız II                  C) Yalnız III   A) Yalnız I                   B) Yalnız II               C) Yalnız III
                       D) I ve II                      E) II ve III            D) I ve II                      E) I, II ve III



        140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147