Page 142 - 3 Adım AYT Tarih
P. 142

TARİH                                                                                        2. ADIM




        7.   I.  DURUM:  İtalya  ve  Almanya’nın  Balkanlar  üzerindeki  ya-  9.   Türkiye’nin Milletler Cemiyetine Girişi
            yılmacı  politikaları  belirginleşince  Türkiye,  Yunanistan,
                                                                   Milletler  Cemiyeti  6  Temmuz  1932  tarihli  genel  kurulunda
            Romanya ve Yugoslavya Atina’da toplanarak 9 Şubat 1934’te
                                                                   İspanya  temsilcisinin  teklifi  ile  Türkiye’yi  davete  karar  ver-
            Balkan Antantı’nı imzaladılar.
                                                                   di.  TBMM,  9  Temmuz’da  daveti  kabul  etmiş,  18  Temmuz
            II. DURUM: İtalya’nın Habeşistan’ı işgal etmesi ve doğu ül-  1932’de alınan genel kurul kararıyla Milletler Cemiyetine üye
            kelerini hedef alan yayılmacı siyaseti üzerine Türkiye öncü-  olmuştur.
            lüğünde İran, Irak ve Afganistan bir araya geldiler. Yapılan
                                                                   Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üye olmasında,
            görüşmeler sonucunda İran’ın başkenti Tahran’da 8 Temmuz
            1937’de Sadabat Paktı imzalandı.                        I. Dış politikada karşılaştığı sorunları çözmek için diploma-
                                                                      tik destek sağlamak
            Bu iki durumda verilen bilgiler değerlendirildiğinde ulaşı-
            labilecek ortak yargı aşağıdakilerden hangisidir?       II. Batı ile iyi ilişkileri geliştirmek
            A)  Türkiye batı sınırlarını güvence altına almıştır.     III. Dünya barışına katkı sağlamak
            B)  Orta Doğu’da bulunan devletlerle ilişkiler geliştirilmiştir.     amaçlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir?
            C)  Türkiye bölgedeki revizyonist devletlere karşı önlem al-  A) Yalnız I                  B) Yalnız II                  C) I ve II
               mıştır.
                                                                              D) II ve III                      E) I, II ve III
            D)  Orta Doğu, Türkiye için en faydalı bölgelerden biri olarak
               görülmüştür.
            E)  Almanya’nın takip ettiği politika iş birliği çalışmalarını ar-
               tırmıştır.






                                                               10.  Fransa’nın,  kendi  mandaterliği  altında  bulunan  Suriye’ye
                                                                   bağımsızlık  vermesinden  sonra  Hatay  Sorunu  başladı.
                                                                   Fransa  ve  yeni  kurulan  Suriye  Hükümeti  arasında  varılan
                                                                   antlaşmayla  İskenderun  ve  Antakya  şehirleri  Suriye’ye
                                                                   bırakıldı.  Bu  durum  Hatay  Türkleri  arasında  büyük  endişe
                                                                   yarattı.  Türkiye,  Milletler  Cemiyeti’ne  başvurarak  Hatay’ın
                                                                   kaderine  Hataylıların  karar  vermesini  istedi.  Fransa  ise
                                                                   Hatay’ın,  Suriye’nin  bir  parçası  olduğunu  açıkladı.  Milletler
                                                                   Cemiyeti, Hatay Sorunu’nu araştırmak için bir komisyon kur-
                                                                   du.  çalışmalarını  tamamlayan  komisyon  hazırladığı  rapor-
                                                                   da; Hatay halkının çoğunluğunun Türk olduğunu, Suriye’ye
                                                                   bağlanamayacağını ve Hatay’da bağımsız bir devletin kurul-
        8.   Türkiye’deki  yabancı  okullar  sorunu,  Türk-Fransız  ilişkileri-  ması gerektiğini belirtti. Bu rapor üzerine Milletler Cemiyeti,
            ni etkileyen bir diğer meseleydi. Türk Hükûmeti’nin 1925’te   yeni  bir  komisyon  kurarak  bağımsız  Hatay  Devleti  için  bir
            hazırladığı Maarif Teşkilatı Kanunu’nu ile, yabancı okulların   anayasa hazırlattı. Yapılan seçimler sonrasında Hatay Millet
            tümünde türkçe, tarih ve coğrafya dersleri Türk öğretmenler   Meclisi toplandı ve 2 Eylül 1938’de Hatay Cumhuriyeti ilan
            tarafından ve Türkçe okutulacaktı. Fransa’nın bu duruma ıs-  edildi. Hatay Meclisi, Türkiye’ye katılma kararı aldı. Hatay’ın
            rarlı itirazlarına rağmen Türkiye, konuyu iç meselesi sayarak   1939’da  Türkiye  Cumhuriyeti’ne  katılmasıyla  mesele  son
            tutumundan  hiçbir  ödün  vermeden  uygulamalarına  devam   buldu.
            etti.
                                                                   Verilen bilgiler dikkate alındığında Hatay Sorunu ile ilgili
            Buna göre Türkiye Cumhuriyeti’nin,                     aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
              I.  Yabancı okulların sayısını azaltmak              A)  Türkiye ile Fransa arasında yaşanan bir sorun olmuştur.
             II.  Bağımsızlık anlayışından taviz vermemek          B)  Türkiye’nin çabaları başarı ile sonuçlanmıştır.
            III.  Eğitim kurumlarını kontrol altında tutmak        C)  Atatürk’ün vefatından sonra Türkiye sınırlarına katılmıştır.
            amaçlarından hangilerini hedeflediği söylenebilir?     D)  İngiltere, Hatay konusunda Fransa’yı desteklemiştir.
                                                                   E)  Bölge nüfusunun çoğunluğunun Türklerden oluştuğu ulus-
            A) Yalnız I                B) Yalnız II                 C) I ve II
                                                                      lararası raporla kabul edilmiştir.
                        D) II ve III                     E) I, II ve III



        140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147