Page 142 - 3 Adım AYT Tarih
P. 142
TARİH 2. ADIM
7. I. DURUM: İtalya ve Almanya’nın Balkanlar üzerindeki ya- 9. Türkiye’nin Milletler Cemiyetine Girişi
yılmacı politikaları belirginleşince Türkiye, Yunanistan,
Milletler Cemiyeti 6 Temmuz 1932 tarihli genel kurulunda
Romanya ve Yugoslavya Atina’da toplanarak 9 Şubat 1934’te
İspanya temsilcisinin teklifi ile Türkiye’yi davete karar ver-
Balkan Antantı’nı imzaladılar.
di. TBMM, 9 Temmuz’da daveti kabul etmiş, 18 Temmuz
II. DURUM: İtalya’nın Habeşistan’ı işgal etmesi ve doğu ül- 1932’de alınan genel kurul kararıyla Milletler Cemiyetine üye
kelerini hedef alan yayılmacı siyaseti üzerine Türkiye öncü- olmuştur.
lüğünde İran, Irak ve Afganistan bir araya geldiler. Yapılan
Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üye olmasında,
görüşmeler sonucunda İran’ın başkenti Tahran’da 8 Temmuz
1937’de Sadabat Paktı imzalandı. I. Dış politikada karşılaştığı sorunları çözmek için diploma-
tik destek sağlamak
Bu iki durumda verilen bilgiler değerlendirildiğinde ulaşı-
labilecek ortak yargı aşağıdakilerden hangisidir? II. Batı ile iyi ilişkileri geliştirmek
A) Türkiye batı sınırlarını güvence altına almıştır. III. Dünya barışına katkı sağlamak
B) Orta Doğu’da bulunan devletlerle ilişkiler geliştirilmiştir. amaçlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir?
C) Türkiye bölgedeki revizyonist devletlere karşı önlem al- A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
mıştır.
D) II ve III E) I, II ve III
D) Orta Doğu, Türkiye için en faydalı bölgelerden biri olarak
görülmüştür.
E) Almanya’nın takip ettiği politika iş birliği çalışmalarını ar-
tırmıştır.
10. Fransa’nın, kendi mandaterliği altında bulunan Suriye’ye
bağımsızlık vermesinden sonra Hatay Sorunu başladı.
Fransa ve yeni kurulan Suriye Hükümeti arasında varılan
antlaşmayla İskenderun ve Antakya şehirleri Suriye’ye
bırakıldı. Bu durum Hatay Türkleri arasında büyük endişe
yarattı. Türkiye, Milletler Cemiyeti’ne başvurarak Hatay’ın
kaderine Hataylıların karar vermesini istedi. Fransa ise
Hatay’ın, Suriye’nin bir parçası olduğunu açıkladı. Milletler
Cemiyeti, Hatay Sorunu’nu araştırmak için bir komisyon kur-
du. çalışmalarını tamamlayan komisyon hazırladığı rapor-
da; Hatay halkının çoğunluğunun Türk olduğunu, Suriye’ye
bağlanamayacağını ve Hatay’da bağımsız bir devletin kurul-
8. Türkiye’deki yabancı okullar sorunu, Türk-Fransız ilişkileri- ması gerektiğini belirtti. Bu rapor üzerine Milletler Cemiyeti,
ni etkileyen bir diğer meseleydi. Türk Hükûmeti’nin 1925’te yeni bir komisyon kurarak bağımsız Hatay Devleti için bir
hazırladığı Maarif Teşkilatı Kanunu’nu ile, yabancı okulların anayasa hazırlattı. Yapılan seçimler sonrasında Hatay Millet
tümünde türkçe, tarih ve coğrafya dersleri Türk öğretmenler Meclisi toplandı ve 2 Eylül 1938’de Hatay Cumhuriyeti ilan
tarafından ve Türkçe okutulacaktı. Fransa’nın bu duruma ıs- edildi. Hatay Meclisi, Türkiye’ye katılma kararı aldı. Hatay’ın
rarlı itirazlarına rağmen Türkiye, konuyu iç meselesi sayarak 1939’da Türkiye Cumhuriyeti’ne katılmasıyla mesele son
tutumundan hiçbir ödün vermeden uygulamalarına devam buldu.
etti.
Verilen bilgiler dikkate alındığında Hatay Sorunu ile ilgili
Buna göre Türkiye Cumhuriyeti’nin, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
I. Yabancı okulların sayısını azaltmak A) Türkiye ile Fransa arasında yaşanan bir sorun olmuştur.
II. Bağımsızlık anlayışından taviz vermemek B) Türkiye’nin çabaları başarı ile sonuçlanmıştır.
III. Eğitim kurumlarını kontrol altında tutmak C) Atatürk’ün vefatından sonra Türkiye sınırlarına katılmıştır.
amaçlarından hangilerini hedeflediği söylenebilir? D) İngiltere, Hatay konusunda Fransa’yı desteklemiştir.
E) Bölge nüfusunun çoğunluğunun Türklerden oluştuğu ulus-
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
lararası raporla kabul edilmiştir.
D) II ve III E) I, II ve III
140