Page 153 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 153
TYT • SOS 1. ADIM • 4. DENEME
23. El Kindî’ye göre âlem (evren) hâdistir. Âlemin hâdis
21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
olması demek, sonradan olması demektir. Sonradan
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
olma ise yokluktan varlığa geçmektir. Çünkü kadîm
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
olsaydı (öncesiz), eylemli olarak gerçekleşmezdi.
21. Her insan geleceğiyle ilgili doğru öngörülerde bulunmak Kadîm olan, sonsuz olandır. Âlemde zaman ve de-
ğişimin olması âlemin sonlu olduğunun kanıtıdır.
ister. Özellikle de gerçekleşmesini umduğu ya da istediği
Sonradan yaratılan her şeyin yaratıcısı vardır. Bu ya-
şeyler için. Platon’un Devlet adlı eserinde bu konu ile
ratıcı da yüce Allah’tır.
ilgili şöyle denmiştir: “Öngörülü kararlar almak da bir tür
bilgi ve bilgelik biçimidir. Cahil insan öngörülü olamaz; bil- Bu parçada yaratıcının varlığına ilişkin kanıtlardan
gi sahibi olması lazım öngörülülük için.” hangisi açıklanmıştır?
Bu parçada öngörülü olabilmek aşağıdaki felsefi A) Ontolojik kanıt
disiplinlerden hangisine bağlanmıştır? B) Hudûs kanıtı
A) Epistemoloji C) Kozmolojik kanıt
B) Ontoloji D) Kötülük kanıtı
E) Düzen ve amaç kanıtı
C) Etik
D) Estetik
E) Bilim felsefesi
22. İdeal toplum düzeni arayışı siyaset felsefesini her dö-
nem meşgul etmeyi başarmıştır. Bu arayışla üretilen
ütopyalar insanlığı ideal topluma ulaştırma amacını
taşırken, yönetim biçimlerinin tahlilleri üzerinden iler-
lemiştir. Bunu ilk kez sistemli biçimde yapan Platon,
devletini matematik ve akıl üzerine kurmuş, insanlığa
mutlu bir gelecek sunmak istemiştir. Sonraki ütop-
yalarla birlikte “Mükemmel yaşam içinde mutlulukla
özgürlük eşit öneme sahip olabilir mi?” gibi sorular
ortaya çıkmıştır. İdeal düzen arayışı ile ütopyaların
yarattığı belirsizliklerden ortaya çıkan “distopyalar” ise 24. Bir esnafın kendisinden alışveriş yapan kişileri kandır-
bu soruların olumsuz cevaplarını ve oluşan korkutucu maması görünüşte ödeve uygun bir davranıştır. Bunu
sonuçlarını göstermek için yazılmıştır. müşteri kaybetmemek düşüncesiyle yapıyorsa bu
davranışın Kant’a göre ahlaki bir değeri yoktur. Eğer
Bu parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden han- başkalarını kandırmanın ahlaki olmadığını düşünerek
gisine ulaşılabilir? yapıyorsa ancak o zaman ahlaki değeri olan bir davra-
nışta bulunmuş olur.
A) Distopyalar, ütopyalardan daha çok ilgi görmüştür.
B) Ütopyalar, matematiksel yapıya dayalı bilimsel bir Buna göre Kant için bir davranışın ahlaki değeri
mantıkla kurgulanmalıdır. olmasının koşulu aşağıdakilerden hangisidir?
C) Ütopyaların gerçekleşmesi, yöneticilerin bilgili ve A) Mutluluğu amaç edinmesi
yetenekli olmasına bağlıdır.
B) Sonucunda yarar sağlaması
D) Ütopyalar, bugünkü var olan siyasi devlet meka-
C) Bireyin çıkarlarını koruması
nizmalarını ortaya çıkarmıştır.
D) Ödevden dolayı yapılmış olması
E) İdeal yönetim biçimi arayışı sonucunda ütopya ve
distopya ortaya çıkmıştır. E) Toplumsal değerlere uygun olması
151 Diğer sayfaya geçiniz.