Page 20 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 20

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 1. DENEME

            24.   I.   Ancak şiiri küçük adamların içine, bilindik mahalle-   25.   Çocuklar  dil  edinim  sürecinin  erken  aşamalarında
                  lerin arasına sokan bu hareket değişen toplumsal   tek kelimelik ifadeler üretmeye başlarlar. Kelimeleri
                  koşulları  kucaklayamamış;  güçsüz  taklitçilerinin   bir araya getirerek cümleler üretme becerisi ise bun-
                  etkisiyle zayıflamıştır.                    dan yaklaşık altı ay sonra gelişmeye başlar. Bir gö-
                                                              rüşe göre jest ve kelimeleri anlamlı ve senkronize bir
                II.  Orhan Veli, Oktay Rifat ve Melih Cevdet’in kurdu-
                                                              şekilde bir arada kullanmak tek kelime üretiminden
                  ğu Garip Hareketi; II. Dünya Savaşı’nda şekillen-
                                                              cümle kurmaya geçişte önemli bir rol oynar. Örneğin,
                  miştir.
                                                              çocuklar tek kelime üretiminden cümle kurmaya ge-
                                                              çerken henüz dil yoluyla ifade edemedikleri fiilleri jest
                III. Onlara  göre  sanatçı  ait  olduğu  toplumca  beğe-
                                                              yoluyla ifade edebilirler. Bu tür kullanımlar, ileriki ay-
                  nilmek üzere toplumun dilini kullanmalı, toplumu
                                                              larda birden fazla kelimeyi bir araya getirerek oluştu-
                  yansıtmalıdır.
                                                              rulan karmaşık cümle kullanımının öncülü olabilir.
                IV. Garipçiler eserlerini bu siyasal ve toplumsal geri-
                                                              Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
                  lim ortamında vermişlerdir.
                                                              A)  Çocuklarda  jest  kullanımı  tek  kelimeli  ifadeleri
                V.  O  dönemin  sıkıntılarını  yaşamak  istemeyen
                                                                ürettikten hemen sonra başlar.
                  Garipçiler eserlerinde bütün kalıpları altüst eden
                  bir özgürlüğü tercih etmişlerdir.           B)  Tek kelime kullanımından cümle kurmaya geçişte
                                                                en önemli etken çocuğun becerisidir.
                Numaralanmış  cümleler  anlamlı  bir  bütün  oluş-
                                                              C)  Çocuklar, jestleri başkalarına bilgi aktarmayı ko-
                turacak  biçimde  sıralandığında  hangisi  baştan
                                                                laylaştırıcı bir araç olarak kullanır.
                dördüncü olur?
                                                              D)  Çocuklar her zaman dil yoluyla ifade edemedikleri
                A) I           B) II            C) III           D) IV             E) V  durumları jest kullanarak ifade eder.
                                                              E)  Çocuklarda jest kullanımı, karmaşık cümle kulla-
                                                                nımının bir nedenidir.





                                                          26.  Kaya bitip de yumuşak, esmer, pembe bir funda top-
                                                              rağı bir karış meydana çıkınca bir meşe palamudunun
                                                              korkunç yılan gibi kökü önüne çıkardı. Onu sökünce
                                                              orman memurunu karşısında bulurdu. O gidince ze-
                                                              hirli bir diken başparmağını şişirirdi; kazma körlenir,
                                                              kürek bulamaz, taş dağ gibi yığılırdı. İnsan büyüklü-
                                                              ğünde bir kaya, yumuşak toprağın üstünde, altındaki
                                                              bir  insan  büyüklüğünde  cüssesini  hiç  belli  etmeden
                                                              yosunlu yüzüyle dikilir. Ormanları, tırnakları, ayakları,
                                                              göğsü, sırtı, bütün kuvvetiyle dayanır, onu yener, yı-
                                                              kardı. Kazma iş görmediği zaman yumruğu, yumruğu
                                                              yetmediği zaman parmakları, parmakları kalın geldiği
                                                              zaman tırnakları ile toprağı tırmalardı.

                                                              Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangi-
                                                              sine başvurulmamıştır?
                                                              A) Öyküleme   B) Kişileştirme     C) Benzetme
                                                                              D) İkileme    E) Abartma




                                                       18                            Diğer sayfaya geçiniz.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25