Page 20 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 20
TYT • TÜR 2. ADIM • 1. DENEME
24. I. Ancak şiiri küçük adamların içine, bilindik mahalle- 25. Çocuklar dil edinim sürecinin erken aşamalarında
lerin arasına sokan bu hareket değişen toplumsal tek kelimelik ifadeler üretmeye başlarlar. Kelimeleri
koşulları kucaklayamamış; güçsüz taklitçilerinin bir araya getirerek cümleler üretme becerisi ise bun-
etkisiyle zayıflamıştır. dan yaklaşık altı ay sonra gelişmeye başlar. Bir gö-
rüşe göre jest ve kelimeleri anlamlı ve senkronize bir
II. Orhan Veli, Oktay Rifat ve Melih Cevdet’in kurdu-
şekilde bir arada kullanmak tek kelime üretiminden
ğu Garip Hareketi; II. Dünya Savaşı’nda şekillen-
cümle kurmaya geçişte önemli bir rol oynar. Örneğin,
miştir.
çocuklar tek kelime üretiminden cümle kurmaya ge-
çerken henüz dil yoluyla ifade edemedikleri fiilleri jest
III. Onlara göre sanatçı ait olduğu toplumca beğe-
yoluyla ifade edebilirler. Bu tür kullanımlar, ileriki ay-
nilmek üzere toplumun dilini kullanmalı, toplumu
larda birden fazla kelimeyi bir araya getirerek oluştu-
yansıtmalıdır.
rulan karmaşık cümle kullanımının öncülü olabilir.
IV. Garipçiler eserlerini bu siyasal ve toplumsal geri-
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
lim ortamında vermişlerdir.
A) Çocuklarda jest kullanımı tek kelimeli ifadeleri
V. O dönemin sıkıntılarını yaşamak istemeyen
ürettikten hemen sonra başlar.
Garipçiler eserlerinde bütün kalıpları altüst eden
bir özgürlüğü tercih etmişlerdir. B) Tek kelime kullanımından cümle kurmaya geçişte
en önemli etken çocuğun becerisidir.
Numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluş-
C) Çocuklar, jestleri başkalarına bilgi aktarmayı ko-
turacak biçimde sıralandığında hangisi baştan
laylaştırıcı bir araç olarak kullanır.
dördüncü olur?
D) Çocuklar her zaman dil yoluyla ifade edemedikleri
A) I B) II C) III D) IV E) V durumları jest kullanarak ifade eder.
E) Çocuklarda jest kullanımı, karmaşık cümle kulla-
nımının bir nedenidir.
26. Kaya bitip de yumuşak, esmer, pembe bir funda top-
rağı bir karış meydana çıkınca bir meşe palamudunun
korkunç yılan gibi kökü önüne çıkardı. Onu sökünce
orman memurunu karşısında bulurdu. O gidince ze-
hirli bir diken başparmağını şişirirdi; kazma körlenir,
kürek bulamaz, taş dağ gibi yığılırdı. İnsan büyüklü-
ğünde bir kaya, yumuşak toprağın üstünde, altındaki
bir insan büyüklüğünde cüssesini hiç belli etmeden
yosunlu yüzüyle dikilir. Ormanları, tırnakları, ayakları,
göğsü, sırtı, bütün kuvvetiyle dayanır, onu yener, yı-
kardı. Kazma iş görmediği zaman yumruğu, yumruğu
yetmediği zaman parmakları, parmakları kalın geldiği
zaman tırnakları ile toprağı tırmalardı.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangi-
sine başvurulmamıştır?
A) Öyküleme B) Kişileştirme C) Benzetme
D) İkileme E) Abartma
18 Diğer sayfaya geçiniz.