Page 58 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 58
TYT • TÜR 2. ADIM • 2. DENEME
5. Günümüzün teknoloji dünyasında dikkat süremizi 7. (I) Çehov’a göre hangi devir, hangi toplum ve hangi
dağıtan elektronik aygıtların ekranlarından birazcık kültür yapısı olursa olsun yaşamda muhakkak bir mi-
kaçıp kendimize zaman ayırabilir, kendimizi dinleyip zah ve hiciv unsuru vardır. (II) Yazar hayata daima
iç dünyamız ile birazcık temasa geçebilirsek büyük gülerek ve onunla alay ederek yaklaşmış, bunu da
değişimin ilk kıvılcımları ortaya çıkacaktır.
eserlerine sanatlı bir şekilde yansıtmıştır. (III) Çehov,
bunun yanı sıra, mizah tarzındaki hikâyelerinin dı-
Aşağıdakilerin hangisi bu cümlede anlatılmak is-
şında Liderin Evinde, Gerçek Kronoloji, Ümitsiz ve
tenenle anlamca aynı doğrultuda değildir?
İkisi de Birbirinden İyi gibi sosyal içerikli hikâyeler de
A) Sürekli gelişen teknolojiyle iç içelik; insanları ken- yazmıştır. (IV) Bu hikâyeler aynı zamanda her türlü
di sesini dinleyemez, kişiliğinin oluşmasını sağla- insan psikolojisini de çok iyi anlatır. (V) Bir anlamda
yamaz hâle getirir. Çehov mizahi, kısa hikâyelerinden kademe kademe
B) Ben merkezli yaşayan insanların çevresindeki sosyal ve politik özellikler taşıyan çağının önemli ko-
kişilerle iletişimi zayıflayacağından bu insanların nularına geçer.
kişiliğini bulması zor olacaktır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağı-
C) Kişiliğin küllerine üfleyerek iç ateşimizi canlandı- dakilerden hangisi yanlıştır?
rabilirsek içimizdeki Anka kuşu yeniden küllerin-
A) I. cümlede yazarın; her devirde, her toplumda
den doğacaktır.
güldürü, yergi ve övgünün yer aldığını ifade ettiği
D) Kişilik oluşurken meşguliyetlerin sınırı aşıldığın-
belirtilmektedir.
da insanın kendini bulması için gerekli değişimin
B) II. cümlede yazarın eserlerinde hayata gülerek
oluşması mümkün değildir.
yaklaştığı ve ironinin sanatlı bir şekilde yer aldığı
E) Dış dünyada çok fazla zaman harcandığında ve
ifade edilmektedir.
dış dünya tarafından sürekli meşgul edildiğinde
C) III. cümlede Liderin Evinde, Gerçek Kronoloji,
iç dünyada bir fakirleşme başlar.
Ümitsiz ve İkisi de Birbirinden İyi gibi hikâyelerinin
toplumsal içerikli olduğuna dikkat çekilmektedir.
6. (I) Tarihte birçok toplum, güçlü bir aile yapısına sahip D) IV. cümlede Liderin Evinde, Gerçek Kronoloji,
olmadıklarından tarih sahnesinden yok olup gitmiştir Ümitsiz ve İkisi de Birbirinden İyi gibi hikâyeleri
ancak Eski Türk devlet geleneğinde durum tam tersi- Çehov’un ruh biliminde yetkin olduğunu göster-
dir. (II) Eski Türklerin kadına verdiği önemi, o dönem- mektedir.
de başka hiçbir topluluğun vermediğini ifade etmek
abartı olmayacaktır. (III) Bilinen en eski Türkçe kay- E) V. cümlede Çehov’un mizahi hikâyelerden sosyal
nak olan Orhon Abideleri’nden Kültigin Abidesi’ nde, ve siyasi konulara yönelmeye başladığına deği-
Tanrı’nın Türk milleti yok olmasın diye yarattığı kişiler nilmektedir.
arasında II. Göktürk Devleti’nde kağanın eşi İlbilge
Hatun’un adına yer verilmiştir. (IV) Eski Türk devlet
geleneğinde kadının siyasi konumunu gösterdiği için
bu durum, Türk toplumunda kadına verilen değerin bir
ifadesi olarak değerlendirilmiştir. (V) Kadının mevkisi-
ne dair bir örnek vermek gerekirse Bilge Kağan kita-
besinde: “Tanrı Türk milleti yok olmasın diye babam
İlteriş Kağan ile anam İlbilge Hatun’u yükseltti.” ifade-
si, Türk kültüründe kadının siyasi ve toplumsal değeri-
nin ne kadar yüksek olduğunu göstermektedir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
yargı, gerekçesiyle birlikte verilmemiştir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
56 Diğer sayfaya geçiniz.