Page 273 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 273
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Anlatım Bozukluğu - 2
1. Bilgisayar kullanmasını bilmeyen elemanları işe almayacak- 4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
larmış.
A) Bir ürünün sosyal medyada ne kadar ve nasıl konuşuldu-
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişiklikler- ğu işletmeler için önemli hâle gelmektedir.
den hangisiyle giderilir? B) Dış dünyayı öğrenme ve iç dünyanın kurulması; doğal
gelişim çizgisinde, fiziksel çevreyle etkileşim aracılığıyla
A) Yüklemdeki çokluk ekinin atılarak
gerçekleşir.
B) “kullanmasını” yerine “kullanmayı” sözcüğü getirilerek
C) Sorunlara her zaman hızlıca çözüm arayıveren insan, dü-
C) “elemanları” yerine “kişileri” sözcüğü getirilerek
şünerek hareket ettiğinde çözüme daha çabuk ulaşacaktır.
D) “bilmeyen” yerine “beceremeyen” sözcüğü getirilerek
D) Doğal yaşam alanları için büyük bir tehdit olarak nitelendi-
E) “almayacaklarmış” yerine “alınmayacakmış” sözcüğü ge- rilen çevre sorunları, her geçen gün artmaktadır.
tirilerek
E) Eğitici çizgi romanların eğitim alanında profesyonel bir
şekilde kullanılması, 20. yüzyılın ortalarında başlamıştır.
2. İç Anadolu Bölgesi, ekonomik ve bitki örtüsü açısından diğer 5. O sırada gözlerim hiçbir şeyi kaçırmıyor, her şeyi çok güçlü
bölgelerden oldukça farklı. bir ışıkla aydınlanmışçasına belirgin hâlde seçebiliyorlardı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdaki- Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdaki-
lerden hangisidir? lerden hangisidir?
A) Özne-yüklem uyumsuzluğu A) Sözcüğün yanlış yerde kullanılması
B) Yüklem eksikliği B) Özne-yüklem uyuşmazlığı
C) Tamlama yanlışlığı C) Gereksiz sözcük kullanılması
D) Nesne eksikliği D) Nesne eksikliği
E) Çatı uyumsuzluğu E) Olumluluk-olumsuzluk uyumu
6. (I) Hızla artan dünya nüfusuna bağlı olarak tüketimin de art-
3. (I) Mitolojide aşkın meyvesi olarak bilinen nar; bereketin, ması günümüzde biyoçeşitliliği daha fazla tehdit eder hâle
verimliliğin, doğurganlığın sembolüdür. (II) Yunan mitoloji- geldi. (II) Doğal alanlar üzerindeki madencilik faaliyetleri,
sinde Tanrı Zeus, nar meyvesini ikiye böler; yarısını Tanrıça tarımsal faaliyetler, şehirleşme ve buna paralel olarak artan
Hera’ya verir, diğer narın yarısını da yer. (III) Böylece yeni enerji ihtiyacı; çok kısa süreler içerisinde hızlı yıkımları ve yok
bir beraberlik doğar. (IV) Nar, içindeki sayısız taneleri kadar oluşları sağlıyor. (III) İnsan kaynaklı bu süreç tersine çevril-
da sonsuz bir aşkın doğmasına neden olur. (V) Mitolojideki medikçe birçok mikroorganizma, mantar, bitki ve hayvan türü
bu davranış modeline bağlı olarak Eski Yunan’da genç bir yok olacak. (IV) Türlerin yok olması ve bozulan ekosistemler
erkeğin bir genç kıza narın yarısını vermesi, onunla hayatı insanın temiz suya, havaya ve sağlıklı gıdaya erişimini de
paylaşmak ve tıpkı nar meyvesinin taneleri gibi çoğalmak is- olumsuz yönde etkileyecek. (V) Bunun için birçok ülke proje-
tediğini ifade eder. lerle bu gidişi durdurmaya çalışmaktadır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde anla-
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde anla-
tım bozukluğu yapılmıştır?
tım bozukluğu vardır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
A) I B) II C) III D) IV E) V
271