Page 223 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 223

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10        106

             3.ÜNİTE > Şiir  Kazanım A.1.7: Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                 Siyasi, Sosyal Ögeleri Belirliyorum                   25 dk.
             Amacı     Gönderici-alıcı ilişkisini belirleyebilmek.                               Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


              Gazel
              Bir nîm neşe say bu cihânın baharını
              Bir sâgar-ı keşîdeye tut lâlezârını
              Bir dem mi var ki âh ederek anmaya gönül
              Ey serv-kad seninle geçen rüzgârını
              Şevk-ı tamâm vade-i ferdâyı dinlemez
              Reşk ana kim cihânda bugün buldu yârını
              Îran-zemîne tuhfemiz olsun bu nev-gazel
              İrgürsün Isfahân’a Sitanbul diyârını
              Düşmen ne denlü saht ise de şâd ol ey Nedîm
              Seng üzre gösterür zer-i kâmil ayârını
                                                                Nedim
                                    N. Halil Onan, İzahlı Divan Şiiri Antolojisi

              Kelime Dağarcığı
              irgürmek: Ulaştırmak. lâlezâr: Lale bahçesi. nîm: Parça. reşk: Ne mutlu.
              saht: Sert, çetin. sâgar-ı keşide: İçilmiş kadeh. seng: Taş. serv-kad: Selvi boy.
              şâd olmak: Mutlu olmak. şevk-ı tamâm: Tamamlanmış neşe.
              tuhfe: Armağan. vade-i ferdâ: Yarına dair olan vaat. zer-i kâmil: Saf altın.


             1.  Şiirin yazıldığı dönemde İran’ın başkenti İsfahan, Osmanlı Devleti’nin başkenti ise İstanbul’dur. Buna
                göre Osmanlı Devleti ile İran arasındaki çekişme şiire nasıl yansımıştır? Düşüncelerinizi yazınız.








             2.
                  Servi, her mevsim yeşil kalması ve boyunun güzelliği ile dikkatleri üzerine çeken bir ağaç türü-
                  dür. Bu ağaç, özellikle su kenarlarında ve mezarlıklarda olması nedeniyle hem hayatın hem de
                  ölümün sembolü olmuştur. Gerçek anlamda servi, biyolojik nedenler ve dini inançlardan dolayı
                  mezarlıklara dikilir. Mezarlıklara servi dikilmesinin sebeplerinden biri, onun yaz-kış yeşil kalıp
                  meyvesiz olması özellikleriyle, hayat ağacı olarak nitelendirilmesindendir.
                                                 Metin Hakverdioğlu, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

                İkinci beyitteki servi sözcüğünü, yukarıdaki bilgiler ve toplumda karşılık bulan değeri ile ilişkilen-
                direrek açıklayınız.









                                                                                                   221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228