Page 659 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 659
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 322
8. ÜNİTE > Haber Metni Kazanım A.4.9: Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Bilgiden Yoruma 25 dk.
Amacı Metindeki bilgi ve yorum cümlelerinde yer alan kanıt ve gerekçeleri fark edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Öğrencilerin Dil Becerilerini Geliştirecek Eğlenceli Bir Kitap: “Topaç”
Millî Eğitim Bakanlığı, ilkokul 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dinleme, okuma, konuşma ve
yazma becerilerini geliştirmek için eğlenceli bir kitap hazırladı.
Millî Eğitim Bakanlığı, ilkokul 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dil becerilerini geliştirmek amacıyla
eğlenceli bir e-Kitap hazırladı. Yediden yetmişe herkesin sevdiği oyuncak “TOPAÇ”ın adını taşıyan ki-
tap, öğrencilerin Türkçe öğrenirken “dinleme, okuma, konuşma ve yazma”dan oluşan dört temel dil be-
cerisinde daha başarılı olmalarını sağlamak için alanında uzman akademisyenler tarafından hazırlandı.
“Topaç”ın içeriğinde hikâye edici, bilgilendirici ve şiir gibi farklı türlerde 10 metin bulunuyor. Me-
tin sonunda yer alan sorular, çocukları alışılmış olay sırasına göre sorulan sorulardan farklı olarak 5
basamaklı düşünmeye teşvik ediyor. Bu yolla öğrencilerin “okuduğunu basit olarak anlama, yeniden
organize etme, çıkarımlar ve değerlendirme yapma, memnuniyetini anlatma” gibi üst düzey becerile-
rini geliştirmek hedefleniyor. Bu kapsamda tüm sorular öğrencilerin sıkılmadan cevaplayacağı şekilde
oluşturuldu.
Kitapta yabancı dil öğretiminde sıklıkla kullanılan görev temelli yaklaşım, ana dil öğretimine de uygu-
landı.
“TOPAÇ”ta, öğrencilerin Türkçeyi kurallarına ve anlam derinliğine uygun şekilde kullanması için “Ya-
zarlığa Giriş” adı altında bir bölüm de bulunuyor.
Öğrencilerin metinleri okuduktan sonra “afiş, pankart çalışması, drama” gibi etkinliklerle kendi düşün-
celerini çok daha rahat ifade etmelerine olanak tanınıyor. Hikâyeyi kendi gözünden yeniden düzenle-
mek ve haber metni yazmak gibi farklı metinler tasarlamak da eğlenceli etkinlikler arasında yer alıyor.
Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, çalışmaya ilişkin yaptığı değerlendirmede, “Çocuklarımızın ana dil-
lerindeki yeterliklerini daha küçük yaşlardan itibaren en üst düzeylere taşımayı hem öğrencilerimiz
hem Türkçemiz için çok önemli buluyoruz.” dedi. Çalışmanın, ilkokul 3 ve 4’üncü sınıf öğrencilerinin
eğlenerek öğrenebilmeleri için titizlikle hazırlandığına dikkat çeken Bakan Selçuk, “Çocuklarımızın
‘Topaç’ı keyifle okuyup etkinlikleri yapacaklarını umuyorum.” ifadesini kullandı. İlkokul, ortaokul ve
lise seviyelerindeki öğrencilere yönelik alternatif kaynak desteklerini sürdüreceklerini belirten Bakan
Selçuk, çalışmaya emek veren tüm editörlere ve yazım komisyonuna teşekkürlerini iletti.
Basından
657