Page 13 - Coğrafya 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 13
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 11 5
1. ÜNİTE > Doğal Sistemler Kazanım 11.1.3: Madde döngüleri ve enerji akışını ekosistemin devamlılığı açısından analiz eder.
a) Azot, karbon, su ve besin döngüleri ile enerji akışına yer verilir.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi Alan Becerileri: Harita Becerisi, Coğrafi Sorgulama Becerisi
Etkinlik İsmi KUŞ BAKIŞI BESİN ZİNCİRİ 15 dk.
Amacı Enerji akışı ve besin piramidini kullanarak analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen metin, görseller ve haritadan yararlanarak soruları cevaplayınız.
Ekosistemi oluşturan canlı ve cansız unsurlar, sürekli etkileşim hâlindedir. Bu unsurlar arasında ger-
çekleşen madde ve enerji akışı sayesinde ekosistemde devamlılık sağlanır. Besin maddeleri ve enerjinin
üreticilerden otçullara, oradan da etçillere doğru aktarılmasına besin zinciri denir. Üretici, tüketici ve
ayrıştırıcılardan oluşan besin zincirinde üreticilerin artması bu zincirdeki tüm canlı türlerinin artma-
sına neden olmaktadır.
Besin zincirindeki canlıların üreticiden tüketiciye doğru
dikey olarak dizilmesiyle besin piramidi oluşur.
Üreticiden tüketiciye doğru gidildikçe;
• Toplam biyokütle ve birey sayısı azalır.
• Besin piramidinin her basamağında enerjinin ancak
%10’u bir üst basamağa aktarılabilir. Buna ekosistemde
%10 kuralı denilmektedir.
Görsel 1: Besin piramidi
Fatma Öğretmen, öğrencilerine ders içerisinde “Kuş Bakışı Görünüm” ve “Besin Zinciri” ile ilgili bir
etkinlik yapacağını söylemiştir. Bu etkinlikte besin zincirinde yer alan canlılarla ilgili örnekler verece-
ğini ve her canlının farklı bir renkle temsil edileceğini belirtmiştir. Besin zincirinden seçilen ve farklı
renklerle belirtilen canlılarla bu canlıların görüldüğü alanlar aşağıda verilmiştir.
Bitki
Yılan
Kartal
Harita 1: Seçilen besin zinciri alanlarının dağılışı
11