Page 7 - Coğrafya 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 7
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 11 2
1. ÜNİTE > Doğal Sistemler Kazanım 11.1.1: Biyoçeşitliliğin oluşumu ve azalmasında etkili olan faktörleri açıklar.
Öğrencilerin biyoçeşitliliğin korunması için yapılan çalışmalar hakkında bilgi toplamaları, bireysel ya da grup
olarak biyoçeşitliliğin korunması konusunda halkı bilinçlendirmek amacıyla kamu spotu hazırlamaları sağlanır.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama, Kanıt Kullanma Becerisi
Etkinlik İsmi TROPİKAL YAĞMUR ORMANLARINI KURTAR 40 dk.
Amacı Biyoçeşitliliğin artışına ve azalışına etki eden faktörleri açıklayabilme. Grup
Yönerge Sınıf içinde üç grup oluşturulur. Gruplar, aşağıdaki tabloyu inceleyerek Amazon Havzası ile ilgili bir
çalışma yapar.
Gruplarda görev dağılımı:
1. Grup, anket soruları hazırlar ve röportaj yapar.
2. Grup, afiş hazırlar ve slogan oluşturur.
3. Grup, rol yaparak Brezilya yağmur ormanlarındaki alansal daralmanın etkilerine vurgu yapan kamu
spotu videosu hazırlar.
Öğrenciler, yapmış oldukları çalışmaları genel ağ ortamında (internet) ve okul panolarında sergiler.
Etkinlik sonunda sınıftaki öğrenciler grup değerlendirme formunu doldurur ve grup çalışmalarını de-
ğerlendirir.
Tablo 1: 2002-2020 Yılları Arasında Amazon Nehri Havzası’ndaki Tropikal Yağmur Ormanları Sahasında Meydana Gelen Değişim
2002 2020
Amazon Nehri Havzası'nın Yüz Ölçümü Yüz Ölçümü
(km ) % (km ) %
2
2
Ormanlık Alan 4.828.220,10 70,3 4.430.505,00 64,5
Yağmur
Ormanları Ormansızlaştırılmış Alan 631.261,10 9,2 1.0289.76,20 15
Dâhilindeki
Orman Örtüsü
Bulunmayan Alan 866.180,90 12,6 866.180,90 12,6
Yağmur Ormanları Haricindeki Alanlar 543.337,90 7,9 543.337,90 7,9
Toplam 6.869.000,00 100 6.869.000,00 100
1. Grup Anket sorularınızı aşağıdaki anahtar cümleleri dikkate alarak oluşturunuz. Yapmış ol-
duğunuz anketleri fotoğraf veya video ile kayıt altına alınız.
• Dünya’nın karbondioksit yutağı olan tropikal yağmur ormanları yok oluyor.
• Tropikal yağmur ormanlarında biyoçeşitlilik azalıyor.
• Sürdürülebilir biyoçeşitlilikte insan etkilidir.
• Biyoçeşitliliği korumaya yönelik uygulanacak yaptırımlar
2. Grup Afişinizi aşağıdaki soruları dikkate alarak hazırlayınız.
1. Tropikal yağmur ormanlarında gerçekleşen tahribatın nedenleri nelerdir?
2. Tropikal yağmur ormanlarında oluşan alansal kayıpların biyoçeşitlilik üzerindeki etkileri nelerdir?
3. Tropikal yağmur ormanlarını ve biyoçeşitliliği kurtarmak için hangi önlemler alınmalıdır?
5