Page 155 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 155

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 11      86

             2. ÜNİTE > Elektrik ve Manyetizma   Kazanım 11.2.3.1. Yüklü, iletken ve paralel levhalar arasında oluşan elektrik alanı, alan çizgilerini çizerek açıklar.
             Genel Beceriler: Bilim, Mühendislik, Matematik Okuryazarlığı Becerileri   Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                          CROOKES TÜPÜ                                20 dk.
             Amacı           Elektrik alan çizgilerini çizerek gösterebilme.                    Bireysel

             1. Yönerge  Aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplayınız.

                                                CROOKES TÜPÜ
              1870’lerde İngiliz bilim insanı William Crookes
              (Vilyım Kruks), yandaki görseldeki gibi havası
              boşaltılmış cam tüpün bir ucunu negatif, diğer
              ucunu da pozitif yükle yüklemiş ve tüpün içerisinde
              bir ışıma olduğunu gözlemlemiştir.

              Crookes, ışınların yönünü belirlemek için
              tüp içerisinde oluşan ışınların önüne engeller
              yerleştirmiştir. Engellerin gölgelerinin düştüğü
              tarafa bakarak ışınların yönünün negatif uçtan
              pozitif uca doğru olduğunu bulmuştur. Bu ışınlara
              daha sonra katot ışınları adı verilmiştir.


             1. Metindeki bilgilere göre engellerin gölgesi tüpün hangi ucuna doğru düşmüş olabilir? Sebebini
                 açıklayınız.








             2. Tüp içindeki negatif ve pozitif uçlar arasında oluşan elektrik alan yönü ile katot ışınlarının yönü
                 arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.








             2. Yönerge  K ve L levhaları, potansiyel farkı V olan üretece Şekil 1 ve Şekil 2’deki gibi bağlanmıştır. Levhalar
                     arasında oluşan  E1  ve  E2 elektrik alanların yönünü çizerek gösteriniz.

                                   K             L              K             L














                                        Şekil 1                       Şekil 2





                                                                                                   153
















































 ?  n  ?  n
 ? bu sembolü
 ? bu sembolü   Reosta  Reosta
 bulamadım   ?  ?
 bulamadım
 ilustratorde
 ilustratorde












































































 I  I
 I  I


 I  I
 I  I  I  I
 I  I I  I











 I  I
 I  I













 I  I
 I  I


 I  I  I  I
 I  I
 I  I  I  I









































     +q      +q
 Fe  Fe


























                      Kum havuzu  Kum havuzu
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160