Page 27 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 27
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11 13
1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket Kazanım 11.1.2.3. Bağıl hareket ile ilgili hesaplamalar yapar.
Genel Beceriler: Bilim, Mühendislik, Matematik Okuryazarlığı Becerileri, Alan Becerileri: Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi
Yaratıcı Düşünme ve İnovasyon Becerisi
Etkinlik İsmi BAĞIL HIZ HESAPLAMADA “SÜPER KAHRAMANLAR” YÖNTEMİ 20 dk.
Amacı Bağıl hız hesaplamalarını farklı yöntemlerle yapabilme. Bireysel
Yönerge Verilen bilgiyi dikkate alarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Bağıl hız, iki cismin birbirine göre hızını nasıl gördüğüdür. Aşağıda Şekil 1 ve Şekil 2’de modellenmiş
kavşaktaki araçlarda bulunan A ve B gözlemcilerinin birbirlerine göre hızlarını hesaplama yöntemine
ilişkin kolay bir işlem geliştirilmek isteniyor.
1. Şekil 1’de kavşakta çizilen hareketlilerden A hareketlisine ait çizilen hız vektörü bir süper kahraman
olsaydı ve vektörün bitiş noktasındaki gözlerinden diğer hareketlinin hız vektörünün bitiş noktasına
ışın gönderseydi o ışın, bağıl hız vektörü olur muydu? Şekil 2 üzerinde çizerek gösteriniz ve bağıl hızın
büyüklüğünü hesaplayınız.
V
A
A . V .
.
V
B B
V
Şekil 1 Şekil 2
2. Aşağıda Şekil 3’teki gibi V büyüklüğünde hızlarla hareket eden A ve B araçlarının birbirlerine göre
olan hızlarını süper kah ramanlar yöntemine göre çizerek gösteriniz ve bağıl hız büyüklüklerini he-
saplayınız.
V B Aracı
A Aracı V
V V
Şekil 3
25