Page 43 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 43

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 11      23

             1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket   Kazanım 11.1.4.2. Bir boyutta sabit ivmeli hareket ile ilgili hesaplamalar yapar.
             Genel Beceriler: Problem Çözme Becerisi        Alan Becerileri: Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi
             Etkinlik İsmi                      YOLCULUĞUN MESAJI                               20 dk.

             Amacı      Bir boyutta sabit ivmeli hareket ile ilgili hesaplamalar yapabilme.     Bireysel
             Yönerge  Aşağıda verilen olay örgüsünü okuyarak talimatlar doğrultusunda soruları cevaplayınız.

                                                 OLAY ÖRGÜSÜ
              Lunaparkta doğrusal yörüngede ilerleyen eğlence treninin parkurunu inceleyen Oya ve Kerem, duvara
              asılmış harfler ve harflerin altında da o noktaya kadar alınan yolların uzunluğunu görmüşlerdir.

              Har er      T S  G A Ö N   M Z    E   B  C L K      L   P  U R     E  L   M   D H     J


              Konumlar(m)  2 15 25 50 75 90 97 102 150 175 190 250 300 375 400 425 450 465 480 495 500 505 550

              Bunun bilinçli bir şekilde oluşturulup oluşturulmadığını anlayabilmek için park yetkilileri ile
              konuşurlar. Yetkili, bunun bilinçli olarak böyle yazıldığını ve parkuru tamamladıklarında çözebilirlerse
              kendilerine bir yolculuk hakkı daha tanıyacaklarını belirtir. Bunun üzerine Oya ve Kerem, kendilerine
              verilen şifreyi çözmek için gereken talimatları okumaya başlar.

                                                  TALİMATLAR
             •  Durgun hâlden 2 m/s² ivme ile 5 s hızlanan trenimizin yanından geçtiği harfi kaydediniz.
             •  Ardından 1 m/s² ivme ile yavaşlayacağız ve durduğumuz andaki harfi not ediniz.
             •  6 m/s² ivme ile 3 s sonundaki durağın yanından geçerken duraktaki harfi not ediniz.
             •  Aynı ivme ile 60 m/s hıza eriştiğinizde duraktaki harfi not ediniz.
             •  Son hız değerinin yarısına 2 s’de düşülüyor. Bu andaki konuma denk gelen harfi not ediniz.
             •  Son ivme değeri ile tren durduğunda duraktaki son harfi de not ediniz.

             1. Oya ve Kerem’in harfleri birleştirdiğinde ortaya çıkan kelime nedir?
















             2.  Tüm yolculuk boyunca oluşan ivme-zaman tablosunu oluşturunuz.


                        Zaman aralığı (s)
                       İvme değeri (m/s )
                                  2
             3.  Tüm yolculuk boyunca duraklara gelindiği anlarda cismin sahip olduğu hız değerlerini gösteren
                 tabloyu oluşturunuz.


                          Zaman (s)
                          Hız (m/s)




                                                                                                    41
             Hazırlayan: Yunus Emre LAZALOĞLU
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48