Page 63 - Coğrafya Beceri Temelli | 12.Sınıf
P. 63
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 12 30
3. ÜNİTE > Küresel Ortam : Bölgeler ve Ülkeler Kazanım 12.3.1: Kıtaların ve okyanusların konumsal önemindeki değişimi örneklerle açıklar.
Alan Becerileri: Değişim ve Sürekliliği Algılama, Harita Becerisi
Etkinlik İsmi KITALARIN VE OKYANUSLARIN ÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER 30 dk.
Amacı Tarihsel süreçte kıtalar ve okyanusların konumsal önemindeki değişimi etkileyen faktörleri açıklayabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki harita ve metinde yer alan bilgilerden hareketle soruları cevaplayınız.
Asya
Avrupa
Kuzey Amerika
6 1
5
Süveyş
7 Kanalı
Atlas 2
Okyanusu Büyük Okyanus
4
Panama Kanalı Afrika
Büyük Okyanus
Güney 3 Hint
Amerika Okyanusu
8 Okyanusya
Ümit Burnu
Macellan Boğazı
Antarktika
Harita : Geçmişten Günümüze Dünyadaki Önemli Ticaret Yolları
İpek Yolu: Çin'den başlayarak Anadolu ve Karadeniz aracılığıyla Avrupa'ya kadar uzanan tarihî ticaret yoludur. Asırlar boyunca
1
önemli bir ticaret güzergâhı olarak kullanılan İpek Yolu; tüccarların, bilginlerin ve gezginlerin takip ettikleri bir yol olmuştur.
Baharat Yolu: Güneydoğu Asya'dan Avrupa'ya uzanan bir ticaret yoludur. Eski çağlarda Hindistan'dan gönderilen baharatlar
2 (tarçın, kakule, zencefil, zerdeçal vb.); deniz yoluyla önce Akabe Körfezi (Kızıldeniz) ve Basra Körfezi'ne gelir, buradan da kara
yoluyla Anadolu ve Mısır kıyılarına ulaştırılırdı. Bu ürünler daha sonra yine deniz yoluyla Avrupa'ya taşınırdı.
Ümit Burnu Yolu: Ümit Burnu, Güney Afrika Cumhuriyeti'ndeki Cape Yarımadası'nın güneyde bulunan uç noktadır. Uzak
Doğu'daki kaynaklara ulaşabilmek için yola çıkan Portekizli kâşif Bartolomeu Dias, Afrika'nın en güney ucu olarak kabul
3 edilen Ümit Burnu'nu 1488'de keşfetmiştir. Vasco da Gama ise Ümit Burnu'nu dolaşarak ilk kez Avrupa'dan Hindistan'a kadar
uzanan bir deniz yolculuğu yapmıştır. Bu yol, Süveyş Kanalı'nın açılmasına kadar Avrupa ile Uzak Doğu arasındaki tek deniz
yolu olarak kalmıştır.
Batı Avrupa, Akdeniz ve Hint Okyanusu Yolu: Batı Avrupa'dan başlayıp Akdeniz, Süveyş Kanalı ve Kızıldeniz'i izleyerek Hint
4 Okyanusu’na oradan da Doğu Afrika ve Güneydoğu Asya’ya kadar uzanan ticaret yoludur. Bu deniz yolu, 1869'da Süveyş Kana-
lı'nın açılmasıyla Avrupa ile Uzak Doğu arasındaki en önemli ticaret güzergâhı olma özelliğini kazanmıştır.
Demir İpek Yolu: Asya ile Avrupa kıtaları arasında en kısa, en güvenli ve en ekonomik ticaret yoludur. Orta Koridor olarak da
5
adlandırılan bu güzergâhta Londra'dan Pekin'e kesintisiz demir yoluyla ulaşmak mümkündür.
Kuzey Atlantik Yolu: Sanayi, ticaret ve bunlara bağlı çeşitli faaliyetlerin gelişmiş olduğu Batı Avrupa ile Kuzey Amerika’yı
6
birbirine bağlayan deniz yoludur.
Pasifik Aşırı Yolu: 1914 yılında Panama Kanalı'nın açılmasına bağlı olarak önemi artan ticaret yoludur. Panama Kanalı'nın
7 açılması ile Pasifık-Atlantik ticaret yolları üzerinde etkili değişimler meydana getirmiştir. Meksika Körfezi Yolu gibi güzergâh-
ların önemi artarken Pasifik-Güney Amerika Yolu'nun dolayısıyla Macellan Boğazı'nın da önemi azalmıştır.
8 Atlantik, G. Amerika ve Doğu Kıyısı Yolu: Güney Amerika ile Kuzey Amerika ve Avrupa arasındaki ticaret yoludur. İlgili
güzergâhta petrol, ılıman iklim meyveleri, kereste, muz, kahve ve bakır ticaretine dayanan taşımacılık faaliyeti söz konusudur.
61