Page 130 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 130
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 63
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.3: Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiir ve Ahenk 25 dk.
Amacı Şiirde ölçü, kafiye, redif gibi unsurların ahenge katkısını tespit edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Mavi, Maviydi Gökyüzü
Mavi, maviydi gökyüzü Mor aydınlıkta bir çınar
Bulutlar beyaz, beyazdı Veya kestane dibinde;
Boşluğu ve üzüntüsü Mahmur süzülen bakışlar
İçinde ne garip yazdı... İkindi saatlerinde...
Garip, güzel, sonra mahzun Birden gülümseyen yüzün
Işıkla yağmur beraber, Sabahların aynasında
Bir türkü ki gamlı, uzun, Ve beni çıldırtan hüzün
Ve sen gülünce açan güller. İki bakış arasında.
Beyaz, beyazdı bulutlar, Kim bilir şimdi nerdesin?
Gölgeler buğulu, derin; Senindir yine akşamlar;
Ah o hiç dinmeyen rüzgâr Merdivende ayak sesin
Ve uykusu çiçeklerin. Rıhtım taşında gölgen var.
Ahmet Hamdi Tanpınar
1. Şiirde kelimeler belli bir ahenk içinde yazılmıştır. Sizce şiirde bu ahenk nasıl sağlanmıştır?
2. Okuduğunuz şiir bestelenmistir. Şiirden yola çıkarak şiirlerin şarkı olarak bestelenmesinde ahengin
etkisi nedir? Düşüncelerinizi yazınız.
129