Page 7 - Coğrafya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 7

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                       COĞRAFYA 9             2

             1.ÜNİTE > Doğal Sistemler  Kazanım 9.1.1: Doğa ve insan etkileşimini örneklerle açıklar. b) Doğa-insan etkileşiminde insanların doğaya
                                 karşı göstermesi gereken duyarlılığa yer verilir.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme  Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama
             Etkinlik İsmi                     EKOLOJİK OKUYAZARLIK                              30 dk.
             Amacı      İnsanların doğal ortam ile olan ilişkisini anlamlandırabilme.            Bireysel

                                            EKOLOJİK OKURYAZARLIK

             Doğadaki tüm canlı ve cansız unsurlar ekosistem içerisinde birbiri ile ilişki içerisindedir. İnsan diğer canlılar
             gibi doğaya bağımlı olarak yaşamaktadır. Nefes almak, beslenmek, barınmak, ihtiyacı olan ürünleri üretmek
             için doğal ortamdan yararlanmaktadır. Bu durumda hava, su, toprak gibi doğal unsurlarla, insan faaliyetleri
             sonucu ortaya çıkan köprü, sanayi tesisi, bina gibi beşerî unsurlar arasında bir uyumun bulunması ve bu uyu-
             mun devam edebilmesi ancak insanların doğayla uyumlu bir şekilde yaşamasıyla mümkün olacaktır. Aksi
             hâlde ormanların tahrip edilmesi, tarım alanlarının yerleşim ve sanayi alanına dönüşmesi, iklim değişikliğine
             bağlı olarak ortaya çıkan olumsuz gelişmelerin yaşanması gibi birçok sorun çözümsüz kaldığından artarak
             karşımızda durmaya devam edecektir.
             Tam da bu noktada ekolojik okuryazar ve ekolojik okuryazarlık kavramları devreye girmektedir. Ekolojik
             okuryazarlık kavramı yeryüzünde yaşamın devamlılığını mümkün kılan doğal döngüleri ve ekosistemi an-
             lama becerisini ifade eder. Ekolojik okuryazar ise doğayı tanıyan ve onunla uyum içerisinde yaşamayı ilke
             edinmiş kişidir. Ekolojik okuryazar olan birey ve toplum yaptığı her işi doğaya zarar vermeden yapmaya özen
             gösterir. Örneğin maden şirketi, açacağı maden ocağı için gerekli koşulları sağlayıp çevreye zararlı olabilecek
             yönlerini hesaplar, bireyler kullandıkları materyallerin geri dönüştürülebilir olanlarını seçer, kentleri yöneten
             idareciler yaşam alanlarını çevreyle insan faaliyetlerinin uyum içinde olacak şekilde planlar. Bu durumda çev-
             remizi anlamak ve ona zarar vermeden sürdürülebilir bir yaşam sağlamak ancak eğitimle sağlanabilir.
             Çevreyi korumak için her birey ekolojik okuryazar olmalıdır. Bireylerde ekolojik okuryazarlık geliştikçe çevre
             ile ilgili algıları ve çevreye olan duyarlılıkları da değişir. Çevre duyarlılığının artması kaynakların korunması,
             insanlığın ihtiyaçlarını karşılaması ve varlığını sürdürebilmesi için önemlidir.

             1. Yönerge  Ekolojik Okuryazarlık metninden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.



             1.  Beşeri faaliyetlerde çevreye karşı duyarlı olamanın gerekliliğini metinde geçen hangi ifadelerle des-
                 teklersiniz?













             2.  “Doğal çevrenin korunmasında ekolojik okuryazarlık önemlidir.” Metne göre bu düşünceye sahip
                 ekolojik okuryazarın benimsediği ilkeler nelerdir?














                                                                                                     5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12