Page 108 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 108

61         FİZİK 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


           3. ÜNİTE > Hareket ve Kuvvet     Kazanım: 9.3.1.5. İvme kavramını hızlanma ve yavaşlama olayları ile ilişkilendirir.
          Genel Beceriler: -----              Alan Becerileri: Verileri Toplama, İşleme, Yorumlama ve Sonuç Çıkarma Becerisi


          Etkinlik İsmi                    SENARYOMUZ HAREKET                                        40 dk.

          Amacı        Sabit ivmeli hareket için hız-zaman ve ivme-zaman grafiklerini çizebilme ve yorumlayabilme.               Bireysel


          1. Yönerge  Aşağıda bir adamın hareketine yönelik senaryo verilmiştir.Senaryoyu kullanarak adamın hareketi-
                  ne ait hız-zaman ve ivme-zaman grafiklerini çiziniz.

                                                                                    SENARYOMUZ
               •   Yürüyen adamımız -10 metre konumdan sabit 2 m/s hızla 2 saniye hareket etmektedir.
               •   1 m/s  büyüklüğündeki ivme ile yavaşlayarak durmaktadır.
                       2
               •   Durgun hâlde 3 saniye beklemektedir.
               •   Durgun hâlden 2 m/s  büyüklüğündeki ivme ile 2 saniye hızlanmaktadır.
                                   2
               •   4 saniye sabit hızla hareketine devam etmektedir.
               •   4 m/s  büyüklüğündeki ivme ile yavaşlayarak durmaktadır.
                       2



          Hız (m/s)                                   İvme (m/s ) 2






















                                               Zaman (s)                                    Zaman (s)
         0                                             0

          2. Yönerge https://phet.colorado.edu/sims/moving-man/moving-man_tr.jar adresinden “Yürüyen Adam”
                  simülasyonunu başlatınız.
          3. Yönerge Simülasyon ekranının sol üst kısmındaki grafikler sekmesini seçiniz.


          4. Yönerge Simülasyonda verilen değişkenleri kullanarak simülasyonu deneyiniz. Simülasyon üzerindeki dur-
                  durma, devam ettirme, değerleri artırma ve azaltma gibi değişkenleri keşfediniz.

          5. Yönerge Grafik ekranında konum-zaman grafiğini sol üst kısmındaki “-” işareti ile kapatınız. Duvar resim-
                  lerinin üzerindeki “x” işaretini kullanarak yürüyen adamınızın yürüme sınırlarını kaldırınız.

          6. Yönerge  Senaryomuzu simülasyon üzerinde test ederek çizdiğiniz grafikleri kontrol ediniz.




          108
                                                                                    Hazırlayan: Hasan BOZKURT
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113