Page 108 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 108
61 FİZİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. ÜNİTE > Hareket ve Kuvvet Kazanım: 9.3.1.5. İvme kavramını hızlanma ve yavaşlama olayları ile ilişkilendirir.
Genel Beceriler: ----- Alan Becerileri: Verileri Toplama, İşleme, Yorumlama ve Sonuç Çıkarma Becerisi
Etkinlik İsmi SENARYOMUZ HAREKET 40 dk.
Amacı Sabit ivmeli hareket için hız-zaman ve ivme-zaman grafiklerini çizebilme ve yorumlayabilme. Bireysel
1. Yönerge Aşağıda bir adamın hareketine yönelik senaryo verilmiştir.Senaryoyu kullanarak adamın hareketi-
ne ait hız-zaman ve ivme-zaman grafiklerini çiziniz.
SENARYOMUZ
• Yürüyen adamımız -10 metre konumdan sabit 2 m/s hızla 2 saniye hareket etmektedir.
• 1 m/s büyüklüğündeki ivme ile yavaşlayarak durmaktadır.
2
• Durgun hâlde 3 saniye beklemektedir.
• Durgun hâlden 2 m/s büyüklüğündeki ivme ile 2 saniye hızlanmaktadır.
2
• 4 saniye sabit hızla hareketine devam etmektedir.
• 4 m/s büyüklüğündeki ivme ile yavaşlayarak durmaktadır.
2
Hız (m/s) İvme (m/s ) 2
Zaman (s) Zaman (s)
0 0
2. Yönerge https://phet.colorado.edu/sims/moving-man/moving-man_tr.jar adresinden “Yürüyen Adam”
simülasyonunu başlatınız.
3. Yönerge Simülasyon ekranının sol üst kısmındaki grafikler sekmesini seçiniz.
4. Yönerge Simülasyonda verilen değişkenleri kullanarak simülasyonu deneyiniz. Simülasyon üzerindeki dur-
durma, devam ettirme, değerleri artırma ve azaltma gibi değişkenleri keşfediniz.
5. Yönerge Grafik ekranında konum-zaman grafiğini sol üst kısmındaki “-” işareti ile kapatınız. Duvar resim-
lerinin üzerindeki “x” işaretini kullanarak yürüyen adamınızın yürüme sınırlarını kaldırınız.
6. Yönerge Senaryomuzu simülasyon üzerinde test ederek çizdiğiniz grafikleri kontrol ediniz.
108
Hazırlayan: Hasan BOZKURT