Page 199 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 199
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 9 104
5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu Kazanım 9.5.2: Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi’nde Müslümanların Arap Yarımadası ve
çevresinde siyasi hâkimiyet kurmaya yönelik faaliyetlerini kavrar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
Etkinlik İsmi HZ. MUHAMMED VE İSLAM DEVLETİ 20 dk.
Amacı Hz. Muhammed Dönemi’nde toplum içerisinde birlik ve beraberlik sağlamaya yönelik faaliyetleri açıklayabilme Bireysel
Yönerge Verilen metne göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Hz. Muhammed ve İslam Devleti
Hz. Muhammed, Hicret’ten sonra Medine’de toplumsal düzeni sağlamak ve insanları huzur
içinde bir arada yaşatabilmek için Medine Sözleşmesi’ni hazırladı. Bu sözleşme, İslam Dev-
leti’nin anayasası oldu. Medine’de evleri ve kalabilecek yakınları olmayan genç sahabeler için
Mescid-i Nebevî’ye onların yatılı olarak kalıp eğitim öğretim görebilecekleri “suffe” denilen
bir bölüm ekletti. Pazar yerlerini denetlemek ve ticaret anlaşmazlıklarını çözmek için biri
kadın olmak üzere dokuz kişiden oluşan bir zabıta ekibi görevlendirdi. Bedir Savaşı’ndan
sonra ele geçen ganimetin beşte birini devlet hazinesine bırakıp kalanını savaşa katılanlar
arasında paylaştırdı. Hayber Kalesi’nin fethinden sonra bu bölgede yaşayan gayrimüslimleri
inançlarında özgür bıraktı. Cizye vergisi ödemeleri koşuluyla onların can ve mal güvenlik-
lerini sağladı.
1. Hz. Muhammed Dönemi’nde hayatın hangi alanlarında düzenlemeler yapıldığı söylenebilir?
2. İslam devletinde savaş ve askerî konuları içeren hukuki düzenlemeler hakkında neler söyleyebilirsiniz?
3. Hz. Muhammed’in kurduğu İslam Devleti ile günümüzdeki modern devletlerin genel özelliklerini
karşılaştırdığınızda nasıl bir çıkarımda bulunabilirsiniz?
197
Hazırlayan: Akif ÇEVİK