Page 104 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 104
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 53
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi ŞİİR DİLİNİ ÖĞRENİYORUM 25 dk.
Amacı İmgeli söyleyişin ve edebî sanatların şiir dilindeki önemini kavrayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki şiiri okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
BU VATAN KİMİN
Bu vatan toprağın kara bağrında İleri atılıp sellercesine
Sıra dağlar gibi duranlarındır. Göğsünden vurulup tam ercesine,
Bir tarih boyunca onun uğrunda, Bir gül bahçesine girercesine,
Kendini tarihe verenlerindir. Şu kara toprağa girenlerindir.
Tutuşup kül olan ocaklarından, Tarihin dilinden düşmez bu destan
Şahlanıp köpüren ırmaklarından, Nehirler gazidir, dağlar kahraman
Hudutlarda gazâ bayraklarından. Her taşı bir yakut olan bu vatan
Alnına ışıklar vuranlarındır. Can verme sırrına erenlerindir.
Ardına bakmadan yollara düşen Gökyay’ım ne desem ziyade değil,
Şimşek gibi çakan, sel gibi coşan, Bu sevgi bir kuru ifade değil.
Huduttan hududa yol bulup koşan Sencileyin hasmı rüyada değil,
Cepheden cepheyi soranlarındır… Topun namlusundan görenlerindir…
Orhan Şaik GÖKYAY
Gökyay, O. Ş. (2018). Bu Vatan Kimin?. İstanbul: Yeditepe.
1. Şiirde bu vatanın asıl sahiplerinin şehitler olduğu düşüncesi neden doğrudan söylenmemiş olabilir?
Bu düşüncenin bir imge ile söylenmesinin şiir diline katkısı nedir?
2. Şiirde yer alan “kendini tarihe vermek” ifadesinde birden çok anlamın sezdirilmesi amacı vardır
diyebilir miyiz? Düşüncelerinizi yazınız.
103
Hazırlayan: Hacı Mehmet KARAKOÇ