Page 9 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri
P. 9

Çoktan Seçmeli




        Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


        1    I. Eski neşemi kaybetmediğimi göstermek için. Sonra   2       “Gidip ona sarılsa, başını göğsüne dayasa eskiden
                                                                 teyzesinin kucağındayken duyduğu kokuyu gene
         durgunlaştım. Neden? Unuttum. Dur, hayır; unutmadım.
                                                                 koklayacağını sanıyordu…
         Yalnız kaldıkça, yalnız kalmaktan korktukça... Aynadan
                                                                 ‒Şuraya otur dedi.
         uzaklaştım; fakat biliyordum, böyle bir düşünceydi.
                                                                 Sedire oturttu. Başını onun kucağına koyup uzandı.
         Köpekler sinirimi bozdu, şimdi kendime gelirim.
                                                                 Eski evde teyzesinin kucağına hep böyle yatardı.
         Buldum: Yalnız kalmaktan korktukça yalnızlığım artıyor.
                                                                 Kulağının değdiği karından yavaş, süreksiz bir gurultu
         (Oğuz Atay, Korkuyu Beklerken)
                                                                 duydu. Aldırmadı, Teyzesinin de karnı guruldar mıydı?
             II. Aşk filan değil... Hani şu “rastlantı” dediğimiz,
                                                                 Bilmiyordu. Gözlerini yumdu. Burun kanatlarını gerip
         tarihi yapan, mutlulukları yaratan, yuvaları kuran belirsiz
                                                                 birkaç kere yokladı. Belki eski kokuları yeniden duymak
         el yok mu? İşte o, beni Rose Mayer’le birleştirmişti. Yirmi
                                                                 olanaksızdı…
         yaşında ya vardım, ya yoktum.
                                                                 ‒Saçlarımı okşasana, dedi.
         Küçücük köpeğim Koton’la İzmir’in ikinci sınıf
                                                                 Başı kucağındayken teyzesi kaşıya, çeke saçlarını okşardı.
         otellerinden birinde  oturuyordum. Bir gün karşımdaki
                                                                 Böylesi değildi. Dalgın bir elin yavaştan gezintisiydi bu.”
         odaya, iri  mavi gözlü, sarı  saçlı  bir Fransız  kızı geldi.
                                                                 (Aylak Adam, Yusuf Atılgan)
         Kederli olduğu yüzünden belli idi. Otelciye kim olduğunu
                                                                 Bu parçayla ilgili olarak
         sordum.
                                                                 I.  Yazar,  kahramanın  sevgi  arayışını  açıklarken  psikoloji
          - Paris’ten bir Ermeni doktorunun peşine takılmış,     biliminden yararlanmıştır.
         doktorun ailesi kabul etmemiş, kovmuşlar. Zavallı şimdi   II. Yazar,  dış dünyadaki gerçeği birebir anlatmıştır.
         memleketine dönmek için vapur bekliyor- dedi.           III. Yazar bir gerçeğe ulaşmaya çalışmış,  ortaya
                                                                 koyduklarını ispatlama yoluna gitmiştir.
          (Ömer Seyfettin, Pireler)
                                                                 IV. Yazarın amacı bugün, yarın kısaca her zaman insanları
                                                                 heyecanlandırıp onlara estetik haz vermektir.
         Yukarıda verilen iki metnin ortak özelliği aşağıdaki-   V. Yazarın dile getirdiği gerçek, yoruma dayanan ferdî ve
         lerden hangisidir?                                      subjektif bir gerçektir.

         A) Her iki metinde de iç konuşmaya yer verilmiştir.     Aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

         B) Her iki metinde de kahramanların fiziksel            A) I - II - III
             özelliklerine  yer verilmiştir.                     B) I - IV - V
         C) Her iki metinde de diyalog tekniğinden               C) II - III - V

             yararlanılmıştır.                                   D) II - IV - V

         D) Her iki metin de durum hikâyesi özelliği taşımaktadır.  E) III – IV - V
         E) Her iki metinde de kahraman bakış açısı kullanılmıştır.















 Türk Dili ve Edebiyatı-9              Türk Dili ve Edebiyatı-9                                                 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14