Page 22 - Tarih 9 | Çalışma Defteri-2
P. 22
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME - 1 EŞLEŞTİRME - 2 ÇOKTAN SEÇMELİ
1. CUMHURİYET 1. Kollektif Ceza 1. C 6. E
2. DEMOKRASİ 2. Kısas 2. B 7. C
3. ARİSTOKRASİ 3. Sümerler 3. E 8. B
4. TİRANLIK 4. On Emir 4. D 9. B
5. İMPARATORLUK 5. Töre
5. D
6. KRALLIK
BOŞLUK DOLDURMA
1. İPEK YOLU 8. HİTİT 15. PERSLER / SATRAPLIK
2. OLİGARŞİ 9. ON EMİR 16. KOLONİ DEVRİ
3. NOM / SİTE / POLİS 10. MONARŞİ 17. ROMA
4. PANKUŞ 11. MISIRLILAR 18. DÜNYA İMPARATORLUĞU
5. HUKUK 12. KOLONİZASYON 19. HELENİZM
6. SÜMERLER 13. İSKENDER 20. KOLLEKTİF
7. HAMMURABİ 14. HALDİ
AÇIK UÇLU SORULAR
S.1.1. Kanunların yazılı hale getirilmesi ile hâkimleri gelişigüzel hüküm vermekten alıkoymuş, hukuk birliği sağlanmış; evrensel ve
kalıcı bir adalet fikri ortaya çıkmıştır.
S.1.2. Egemenliğinin meşruiyet kaynağını açıklamak için Hammurabi Kanunları'nda Baştanrı Marduk ve Adalet Tanrısı Şamaş’tan
bahsedilmiştir.
S.1.3. Toplumda birlik ve beraberliğin temin edilmesi, hak ve özgürlüklerinin devlet tarafından güvence altına alınması için insanlar
hukuk sistemine ihtiyaç duymuştur.
S.1.4. Hammurabi’ nin hazırladığı kanunlarla adalet ve doğruluğu tesis etmiş olması bu dönemde huzur ve refahın sağlanmasının
kaynağıdır.
S.1.5. Devletin veya düzenin esasını adalet fikrinin oluşturduğudur.
S.2.1. Siyasi gücün meşruiyet kaynakları bakımından benzerlikler: Soy dayanışması, inanç,
Siyasi gücün meşruiyet kaynakları bakımından farklılıklar: Gelenek, coğrafi yapı ve hayat tarzı
S.2.2. Devlet düzenine geçiş karmaşık bir süreç olduğu için dünya üzerinde tek bir devlet sistemi yoktur. Toplulukların farklı
inançlara ve ahlaki ilkelere sahip olması, yaşadıkları coğrafya ve ekonomik faaliyetlerin değişkenlik göstermesi gibi nedenlerle
farklı devlet yapıları ortaya çıkmıştır. Bu nedenle ilk çağlardan itibaren “devlet” kavramı birbirinden farklı yapılardaki siyasi
organizasyonları ifade etmiştir.
S.2.3. Doğrudan Demokrasi – İsviçre
Monarşi–İngiltere
Teokrasi – İran, Vatikan
S.3.1. Çoktanrılı inanış görülen Sümerlerde tanrılar için inşa edilen ziggurat adı verilen tapınaklar ve bu tapınakları yöneten rahipler
ekonomiyi kontrol altında tutarak, toplum ve yönetici zümre üzerinde etkili olmuştur.
S.3.2. Sümerlerde farklı sınıflardan oluşan bölünmüş bir toplumsal yapı olduğu ve bu yapıdaki bazı sınıfların güç ve yetki
noktasında etkili olduğu söylenebilir.
S.3.3. Zigguratlar toplumsal yapı üzerinde etkili olup kontrolü sağladığı gibi, toplumun ihtiyaçlarının karşılanması ve bilimsel
gelişmeler noktasında rol oynamıştır.
S.3.4. Yaşanabilecek kuraklık ihtimaline karşı ürünlerin depolanması ve dağıtılması amacıyla kullanıldığı.
ORTAÖĞRETİM 22 TARİH-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ