Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 3
P. 18
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. D 1. yek-âhenk/ 7. Müstezat 1. C
yek-âvâz
2. A 8. Nef’î 2. B
2. şâh-beyit
3. G 9. miyan /nakarat 3. C
3. âşıkane/
4. B rindane/ 10. Rubai/ Ömer 4. C
şûhane/ Hayyam
5. F hikemî 5. B
11. tuyuğ
4. beytü’l-
6. H kasid / 12. murabba 6. D
tâç-beyit
7. E 13. mitos / mitoloji 7. D
5. methiye/
8. C fahriye 14. doğal destan 8. A
9. Ç 6. tevhid / 15. Efsane 9. A
münacaat /
naat
AÇIK UÇLU
1. II numaralı beyit kendi içinde uyaklı olduğu için gazelin ilk beyti, IV numaralı beyit ise şairin mahlası
geçtiği için gazelin son beytidir.
2. Şiir Leyla vü Mecnun mesnevisinden alınmıştır. Şiirde ilahi aşk teması işlenmiştir. Divan şiirinde uzun
soluklu hikâyeleri anlatmak için mesnevi nazım şekli kullanılır. Beyitler aa, bb, cc, dd, ee şeklinde kendi
içinde uyaklıdır.
3. Bir milletin doğal destanlara sahip olması için insanlarının hayalleriyle efsaneler yaratmaya elverişli
olduğu en eski devirlerde yaşamış olması gerekir. Ayrıca o milletin tarihinde unutulmaz tabiat olayları,
büyük savaşlar, göçler, istilalar, yeni coğrafyalarda vatan kuruşlar gibi halkın hayatını derinden etkileyen,
hafızalarda yaşatılacak ve gelecek kuşaklara aktarılacak hadiseler bulunmalıdır.
4.Homeros’un İlyada’sı, Troya’nın fethedilmesi, savaşın 10. yılı, Hektor ve Patroklos’un ölümü, destanın
özü, Akhilleus’un öfkesi, destanın konusu, insan ilişkilerinin kopması, bunun sonuçları, gemilerinin
yelkenleri, Laokoon’un uyarıları, atın içi, Akha filosu, şehrin kapısı.
ORTAÖĞRETİM 18 TDE - 10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ