Page 18 - Coğrafya 12 | Çalışma Defteri - 4
P. 18

CEVAP ANAHTARI




                                                      EŞLEŞTİRME

          1. A       2. Ç      3. B      4. C      5. Ç      6. B      7. C    8. A

                                                  BOŞLUK DOLDURMA

            1. Ham        2. Değiş        3. Sanayi        4. Avrupa Birliği         5. Singapur        6. Kömür      7. Meksika
           8. Güney      9. İklim      10. Kümes       11. Üretim             12. Ticaret       13. Çeşme     14. Fındık
          15. Siber      16. İpek      17. Doğu         18. Avrupa            19. İhracat       20. Dış


                                                    ÇOKTAN SEÇMELİ
          1. B          2. C          3. A          4. A          5. D          6. B          7. E          8. C          9. E          10. B          11. A          12. E          13. C


                                                  AÇIK UÇLU SORULAR

          1.  Türkiye'de 1980 sonrasında serbest piyasa ekonomisine geçiş politikaları uygulanmaya başlandı. Bu politikalar çerçeve-
          sinde korumacı tedbirlerin kısmen azaltılması ve bu sayede dış ticaretin artırılması amaçlandı. Bu amaçla gümrük vergileri
          düşürüldü, yabancı yatırımlara izin verildi ve sanayi mamulleri ihracatına önem verildi. Böylece dış ticaret hacmi hızla
          artmaya başladı.
          2.  Türkiye'nin sanayileşmesine bağlı olarak toplam ihracatın içinde tarım ürünlerinin payı azalırken sanayi mamullerinin
          payı hızla artmıştır.
          3.  Türkiye'nin ihracatında otomotiv, makine, elektrikli cihazlar, tekstil ürünleri, kıymetli süs eşyaları ve metal eşyalar
          önde gelir. Türkiye'nin toplam ihracatında kuru meyve ihracatı önemli bir yere sahip olmakla birlikte; başta Rusya olmak
          üzere Avrupa ülkeleri ve birçok Orta Doğu ülkesine yaş sebze ve meyve ihracatı da yapılmaktadır. Ayrıca çeşitli madenler,
          orman ürünleri, deri ürünleri, işlenmiş gıda maddeleri gibi çeşitli ürünler de ihraç edilen ürünler arasında yer alır.
          4.  Türkiye bu ihtiyacını yakın bölgesindeki Rusya, Irak, Azerbaycan, Suudi Arabistan, Katar gibi ülkelerden sağlar.
          5.                     İthalat                        İhracat

                1                  Çin                          Almanya
                2               Almanya                      Birleşik Krallık

                3           Rusya Federasyonu           Amerika Birleşik Devletleri

                                                     BECERİ TEMELLİ

          1. YÖNERGE
          1.  Batı Avrupa, Kuzey Amerika, Güney Doğu Asya ve Japonya. Bu bölgelerde üretim ve tüketimin fazla olması, küreselleşen
          dünyayla birlikte iletişim, reklamcılık ve ulaşımın gelişmesi gibi faktörler ticaretin gelişmesini sağlamıştır.
          2.  Kuzey Amerika ve Güney Doğu Asya ile karşılıklı ve dengeli bir ticari ilişkisi bulunan Batı Avrupa’nın genellikle tüm
          kıtalarda ticari faaliyette bulunduğu söylenebilir.
          2. YÖNERGE
          1.  Petrol üretimi diğer bölgelere düşük olan Asya-Pasifik ve Avrupa bölgeleri,küresel ekonomide ise önemli bir yere sa-
          hiptir. Bu durumun gelişmesinde etkili ekonomi politikaları benimsemeleri, doğal kaynak yönetimini doğru yapmaları,
          gelişmiş teknolojilere sahip olmaları vb. faktörlerden söz edilebilir.
          2.  Petrol, çok sayıda sektörün ham maddesi olma özelliği göstermektedir. Bunlardan bazıları; rafineri yakıt gazı, sıvılaştı-
          rılmış petrol gazı (LPG), jet yakıtı, kalorifer yakıtı, asfalt, madeni yağ vb.dir. Ham petrolün arıtımı ile ikincil ürünler de elde
          edilmektedir. Ayrıca sayılan ürünlerin bir kısmı petrokimya sanayilerinde girdi veya destek ürünü olarak kullanılmaktadır.
          Bu özelliği sayesinde petrolün ekonomide ve siyasi stratejilerde önemi artmıştır.
          3.  Dünya petrol üretiminde Orta Doğu Bölgesi ilk sırada, Asya-Pasifik Bölgesi son sıralarda; tüketim ve talepler açısın-
          dan ise Asya-Pasifik Bölgesi ilk sırada, Orta Doğu Bölgesi son sıralarda yer almaktadır. Bu durum, iki bölgenin ekonomik
          gelişmişlik farkının fazla olması sonucu gerçekleşmiştir. Asya-Pasifik bölgesinde hızla büyümeye devam eden gelişmiş
          ekonomiler, küresel ticarette önemli rol oynamaktadır. Orta Doğu bölgesi ise çoğunlukla ham madde üretimi ve satışı
          yapmakta, kendi içinde kullanabileceği sektör sayısını ve teknolojisini geliştirmeye yönelik doğru ekonomik politikalar
          benimsememektedir.


 v                                          ORTAÖĞRETİM
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ     18 COĞRAFYA-12
   13   14   15   16   17   18   19   20