Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 5
P. 28
CEVAP ANAHTARI
AÇIK UÇLU SORULAR II
Yemek odasına açılan kapının yanındaki büyük camlı dolap ki- Güneşin ilk ışıkları kadar yumuşak bir pırıltı beliriyordu hüzünlü
taplık olarak kullanılıyordu. gözlerinde.
Yapısına göre: Girişik birleşik cümle Yapısına göre: Basit cümle
Anlamına göre: Olumlu cümle Anlamına göre: Olumlu cümle
Yükleminin yerine göre: Kurallı cümle Yükleminin yerine göre: Devrik cümle
Yükleminin türüne göre: Fiil cümlesi Yükleminin türüne göre: Fiil cümlesi
Doktor, genç adamın yüzünü silip göz kapaklarına yumuşak-
İki ihtiyar kadının çekip çevirdiği bu evin temizlikte bir eşi daha ça ellerini bastırırken salonun dibindeki kapı açıldı ve solgun,
yoktu. uzunca bir yüz belirdi.
Yapısına göre: Girişik birleşik cümle Yapısına göre: Bağlı cümle
Anlamına göre: Olumsuz cümle Anlamına göre: Olumlu cümle
Yükleminin yerine göre: Kurallı cümle Yükleminin yerine göre: Kurallı cümle
Yükleminin türüne göre: İsim cümlesi Yükleminin türüne göre: Fiil cümlesi
Çamurun yüzeyi su, dibiyse balçıktı.
Sabahları bir saat kendini kafasındaki düşüncelere bırakır, dalıp
giderdi. Yapısına göre: Sıralı cümle
Yapısına göre: Sıralı cümle Anlamına göre: Olumlu cümle
Anlamına göre: Olumlu cümle Yükleminin yerine göre: Kurallı cümle
Yükleminin yerine göre: Kurallı cümle Yükleminin türüne göre: İsim cümlesi
Yükleminin türüne göre: Fiil cümlesi
Daha sonraki günlerde o gece neler düşündüğünü anımsayamadı
bir türlü.
Yapısına göre: Girişik birleşik cümle
Anlamına göre: Olumsuz cümle
Yükleminin yerine göre: Devrik cümle
Yükleminin türüne göre: Fiil cümlesi
BECERİ TEMELLİ-I
1. Metinde Rose hızla iyileşmektedir. Oliver günlerden beri unutmuş olduğu bir neşeyle kalkmış ve istekle, severek çalışmaya
başlamış, Rose için kuşlarının kafeslerini gene ötsünler diye eski yerlerine asmış ve gene en güzel kır çiçeklerini, renk ve koku-
larıyla Rose’un içini açsınlar diye toplamıştır. Harry Maylie çiçek meraklısı olmuş ve çiçekleri vazolara yerleştirmekte ustalık
edinmiştir. Rose’nin iyleşmesi tüm kahramanların mutlu olmalarını sağlamıştır.
2. Yazar yaşanan olayların insanların ruh dünyalarını etkilediğini, kişilerin iç dünyalarında yaşananların da doğayı ve insanları al-
gılama biçimlerini etkilediğini anlatmaktadır. Tasalı, karamsar, olumsuz düşüncelere sahip insanlar olayları, insanları ve doğayı
karanlık ve kasvetli görür. Oysa metinde geçen kahramanlar yeşil yapraklardaki çiğ tanelerini her zamankinden parlak, hafif
esintinin dallarda çıkardığı hışırtının ezgisini daha tatlı, gökyüzünü daha mavi daha ışıklı görmektedir.
3. Okuduğumuz metinde yazar olayların içindedir. Kişilerin ruh dünyasını bilip bize aktarabilmekte, bir mekânda yalnız olduk-
larında orada neler yaşandığını bize anlatabilmektedir. Bunlar bize romanın ilahi bakış açısıyla anlatıldığını göstermektedir.
Böylece romanda karanlık veya okuyucunun düşüncesine bırakılan noktalar çok olmamakta, okuyucu romanda ele alınanları
anlatanın gözüyle algılayabilmektedir.
4. Okuduğumuz metinde karşılaştığımız tasvirler konu üzerinde tamamlayıcı bir etkiye sahiptir. Bu tasvirler yardımıyla okuyucu
kişilerin fiziksel ve ruhsal dünyalarını tam olarak anlayabilmekte, bir mekânın nasıl olduğunu zihninde canlandırabilmekte-
dir. Bu tasvirler romandaki zincirin birer halkası gibi görünmektedir. Böylece romanda ele alınan konunun, kişinin, olayların
okuyucuyu şaşırtmadığını, bu tasvirlerin okuyucuyu romanda anlatılanlara hazırladığını söyleyebiliriz.
ORTAÖĞRETİM 28 TDE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ