Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri 5
P. 26

CEVAP ANAHTARI



                                                   AÇIK UÇLU SORULAR - II


           1. Metinde altı çizili sözcüklerin türleri ve bu türdeki çeşitleri:

                    SÖZCÜK             TÜRÜ-ÇEŞİDİ              SÖZCÜK               TÜRÜ-ÇEŞİDİ
                                                                                soru zamirine
               gerekli            niteleme sıfatı        neyle
                                                                                getirilmiş edat
               her                belgisiz sıfat         bu                     işaret sıfatı
               şey                belgisiz zamir         bizi                   kişi zamiri
               fakat              cümle bağlacı          nere                   soru zamiri
               bir                belgisiz sıfat         onları                 kişi zamiri
               Yani               bağlaç                 orada                  işaret zamiri
               ne                 soru zamiri            de                     bağlaç
               onu                işaret zamiri          nerede                 soru zamiri
               ana                niteleme sıfatı        oraya                  işaret zamiri

          2. Metindeki belirtili ve belirtisiz isim tamlamaları:
          Belirtili isim tamlaması: büyükannenin önderliği, Hüseyin Avni Bey’in yanı, bir köylünün bırakıp kaçtığı

          Belirtisiz isim tamlaması: İnan ailesi, öküz arabası




                                                   BECERİ TEMELLİ - I

          1.  “Aynı”, “milyon” ve “geçiyor” kelimelerinin tekrarıyla metindeki durumun sıkıcılığı ve sürekliliği dile getirilmek
             istenmiştir.

          2.  Aynı paragrafı yinelemeler kullanmadan yazdığımızda paragraftaki monotonluk ve süreklilik duygularının verile-
             mediği görülmektedir. Yinelemeler, sadece anlam olarak değil, paragrafın akıcılığını da sağladığından yinelemeler
             olmadan kurulan paragraf bu akıcılıktan yoksun oluyor.
          3.  Metinde Salih’in kolunu Yemen’de kaybettiği açık bir şekilde söylenmemiş. Onun yerine Yemen Türküsü ve peşine
             sorulan sorularla duygu, okuyucuya hissettirilmek istenmiştir.




                                                   BECERİ TEMELLİ - II

          1.  Metindeki olayların anlatıldığı dönem, teknolojik gelişmelerin ülkemizde yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı zaman-
             lara aittir. Bu dönemde insanların bu aletlere hayranlıkla bakışları, metinde hicvedilerek verilmiştir. Köylülerin oto-
             büsü görünce ürkmeleri, radyonun karşısında fenalık geçirmeleri, kadınların çocuklarını düşürmeleri, yola gidenlerin
             yorulunca sırtlarında kaya taşımaları bugün bize gerçek dışı olaylar olarak gelmektedir. Metnin anlatıldığı dönemi ve
             coğrafyayı düşündüğümüzde bu gerçek dışı olmayabilir de.
          2.  Metinde gerçek dışı gibi duran olayların kullanılması bir anlatım tarzı olarak değerlendirilebilir. Bu tarz, okuyucuyu
             metne çekebileceği gibi metin etrafında masalsı bir hava da yaratır.
          3.  Yazarlar da bir toplumun içinde yaşadıkları için ister istemez topluma ait değerlerden de etkilenirler. Ancak hiçbir
             edebî eserin biricik amacı bu değerleri yansıtmak değildir. Önemli olan edebîliktir fakat bu edebîliğin altında bu
             değerlerin de izleri sürülebilir.
          4.  Okumaya devam ederim. Çünkü okuduğum metnin bir kurmaca metin olduğunun farkındayım. Kurmaca metinleri
             gerçeklikle bir tutmam.
             Okumayı bırakırım. Çünkü metin, ne kadar kurmaca olursa olsun bir değer üzerine inşa edilir ve ben okuduğum bir
             metinde değerlerime aykırı bir ifade görmek istemem.




                                            ORTAÖĞRETİM    26 TDE-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   21   22   23   24   25   26   27   28