Page 22 - Tarih 10 | Çalışma Defteri 6
P. 22

Beceri Temelli - 2



           Aşağıda verilen metni ve görselleri dikkate alarak soruları cevaplayınız.
                                         TOPLUMSAL HAYATIN AYNASI: MİMARİ ESERLER
                                              Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi

           Osmanlı mimarisi, Osmanlı toplumsal yapısının aynası gibidir. İnsanların günlük gereksinimlerinin karşılandığı yer-
           ler olan yapılar, o toplumun örgütlenme biçimi, kurumları, sosyal ve kültürel yapısı, ekonomisi ile ilgili veriler sağlar.
           Yapı tipleri, insanların barınma, eğitim, savunma, ticaret, ibadet gibi işlemleri nasıl gerçekleştirdiği hakkında bilgi
           verir. Yapı malzemesi, süslemesi ve işçilik, toplumum ekonomik düzeyini belirlerken imparatorluğun değişik coğrafi
           bölgelerindeki fiziksel koşulları da gündeme getirir. Yapı planları bu coğrafi koşulları ve bölgesel özellikleri yansı-
           tırken kimi yerlerde Osmanlı öncesi var olan birikimleri de Osmanlı üslûbu içine katar. Böylece yapıların incelenmesi
           hem mimari bakımdan hem de Osmanlı toplumunda görülen kurumlar ve bunlarda oluşan değişiklikler hakkında
           bilgi verir. Osmanlı mimarisi, Osmanlı Beyliği’nin 1299 yılında oraya çıkmasından, 1923 yılında Türkiye Cumhuriye-
           ti’nin kurulduğu tarihe kadar imparatorluğun kapladığı tüm coğrafi alanlarda bulunur. Günümüzde ise Osmanlı
           mimari örnekleri ve maddi kültür verileri, imparatorluğun dağılması sonucu ortaya çıkan yaklaşık 30 ulus devletin
           topraklarında görülebilmektedir. Bu ülkeler şunlardır: Arnavutluk, Bulgaristan, Yunanistan, Yugoslavya, Makedon-
           ya, Bosna-Hersek, Cezayir, Tunus, Libya, Kıbrıs, Mısır, Yemen, Etiyopya, Macaristan, Irak, İsrail, Ürdün, Lübnan, Mol-
           davya, Filistin, Ukrayna, Romanya, Suudi Arabistan, Somali, Sudan, Suriye, Türkiye. Osmanlı mimarisinin en görkemli
           örnekleri ise, imparatorluğun başkenti olan İstanbul’da bulunmaktadır. Osmanlı mimarisinde ve kent dokusunda
           külliyelerin yapımı, yeni mahallerin oluşumunu sağlamıştır. Dinî, ekonomik ve sosyal ihtiyaçları karşılayacak alt
           yapı kuruluşlarını barındıran bu külliyeler, çevrelerine yeni nüfusun yerleşmesini kolaylaştırmaktaydı. Bu alt yapının
           sağladığı kolaylıklar, kente yerleşimi çekici kılarken zorunlu göç olgusuyla gelenlere de hazır bir fiziksel çevre oluş-
           turmaktaydı. Külliyeler, kurucusunun adıyla anılmakta ve genellikle de mahalleye adını vermekteydi.

                                            Filiz Yenişehirlioğlu, Klasik dönem Osmanlı Sanatı. (Metin düzenlenerek alınmıştır.)















              GÖRSEL 1 : ULU CAMİ (BURSA)      GÖRSEL 2 : KOZA HAN (BURSA)    GÖRSEL 3 : SÜLEYMAN PAŞA
                                                                                                    MEDRESESİ  (BURSA)














           GÖRSEL 4 : HACI ÖZBEK  CAMİ (İZNİK)  GÖRSEL 5: RÜSTEM PAŞA KERVANSARAYI GÖRSEL 6 : II.BAYEZİD KÜLLİYESİ
                                                                (EDİRNE)                           (EDİRNE)















             GÖRSEL 7 : KAPALIÇARŞI (İSTANBUL)  GÖRSEL 8 : SÜLEYMANİYE CAMİ      GÖRSEL 9 : TOPKAPI SARAYI
                                                                    VE KÜLLİYESİ (İSTANBUL)                        (İSTANBUL)
                                            ORTAÖĞRETİM    22 TARİH-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27