Page 18 - Biyoloji 11 | Çalışma Defteri 6
P. 18

Beceri Temelli



        Aşağıda “SOLUK ALIP VERMEK “ ile ilgili verilen metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.




                                                   SOLUK ALIP VERMEK































                   Bir biyoloji öğretmeni üstteki deney düzeneğini hazırlamıştır. Kırmızı balonlar akciğerleri, mavi
                   balon diyaframı, plastik şişe ise göğüs boşluğunu temsil etmektedir.


                   1. durumda öğretmen, mavi balonu alt tarafa doğru çektiğinde hacmi artırmış olmaktadır. Hacim artı-
                   ğı için basınç düşecektir ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla negatif bir fark oluşacaktır (P  > P ).
                                                                                           atmosfer   şişe
                   Oluşan farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri içeri girecek ve kırmızı balonlar şişerek
                   basıncı tekrar dengeleyecektir.


                   2. durumda öğretmen, tuttuğu mavi balonu bıraktığında ise hacim azalacaktır. Hacim azaldığı
                   için basınç artacak ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla pozitif bir fark oluşturacaktır (P   < P ).
                                                                                           atmosfer  şişe
                   Oluşan farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri dışarı gidecek ve kırmızı balonlar ine-
                   rek basıncı tekrar dengeleyecektir.






          1.  Bilgilerinizden ve öğretmenin yaptığı deneyden yola çıkarak soluk almaya ve soluk vermeye olanak sağlayan
             olayları aşağıdaki tabloya karşılaştırmalı şekilde sırasıyla yazınız.




                                SOLUK ALMA                                       SOLUK VERME















                                            ORTAÖĞRETİM     18 BİYOLOJİ-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23