Page 18 - Biyoloji 11 | Çalışma Defteri 6
P. 18
Beceri Temelli
Aşağıda “SOLUK ALIP VERMEK “ ile ilgili verilen metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
SOLUK ALIP VERMEK
Bir biyoloji öğretmeni üstteki deney düzeneğini hazırlamıştır. Kırmızı balonlar akciğerleri, mavi
balon diyaframı, plastik şişe ise göğüs boşluğunu temsil etmektedir.
1. durumda öğretmen, mavi balonu alt tarafa doğru çektiğinde hacmi artırmış olmaktadır. Hacim artı-
ğı için basınç düşecektir ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla negatif bir fark oluşacaktır (P > P ).
atmosfer şişe
Oluşan farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri içeri girecek ve kırmızı balonlar şişerek
basıncı tekrar dengeleyecektir.
2. durumda öğretmen, tuttuğu mavi balonu bıraktığında ise hacim azalacaktır. Hacim azaldığı
için basınç artacak ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla pozitif bir fark oluşturacaktır (P < P ).
atmosfer şişe
Oluşan farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri dışarı gidecek ve kırmızı balonlar ine-
rek basıncı tekrar dengeleyecektir.
1. Bilgilerinizden ve öğretmenin yaptığı deneyden yola çıkarak soluk almaya ve soluk vermeye olanak sağlayan
olayları aşağıdaki tabloya karşılaştırmalı şekilde sırasıyla yazınız.
SOLUK ALMA SOLUK VERME
ORTAÖĞRETİM 18 BİYOLOJİ-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ