Page 11 - Tarih 11 | Çalışma Defteri 6
P. 11

Çoktan Seçmeli



        Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


         1.                                                     2.                                                                             “Ben, Osmanlı Devle-
                                                                                           ti’nin dağılmasını önle-
                                                                                           mek için her alanda ısla-
                                                                                           hat yapan bir padişahım.
                                                                                           Ülkem her alanda ya-
                                                                                           bancıların ve azınlıkların
                                                                                           taarruzu  altında  kıvran-
                                                                                           maktadır. “Hasta adam”
                                                                                           diye tabir edilen Osmanlı
                                                                                           Devleti’ni güçlendirmek
                                                                                           için  ....…………………………
                                                                                           varlığına son verdim.
                                                                                           Denge siyaseti izledim.

                                                                   Ama ıslahatlarım meyvesini vermeden devletimi bir
            İyi yetişmiş silahlı birlikler olan Nizam-ı Cedit Ordusu   davanın içinde buldum. İngiltere, Fransa ve Rusya’nın
            ile İstanbul’da ve taşrada merkezî idarenin otorite-   ikiyüzlü siyasetleriyle uğraşmak zorunda kaldım.”
            sinin artırılması amaçlanmıştır. Asker toplama tarzı
            olarak  zorunlu  askerlik  sistemi  içinde yer almayan      II.  Mahmud’a  ait  konuşmada  boş  bırakılan  yere
            Nizam-ı Cedit Ordusuna asker olarak girebilmenin       aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
            temel şartlarından biri Müslüman olmaktır. Nizam-ı
            Cedit Ordusu, Filistin’i işgal eden Napoleon’u Akkâ’ da   A)  Nizam-Cedit Ordusu’nun
            mağlup ederek en önemli başarısını elde etmiştir. Bu   B)  Yeniçeri Ocağı’nın
            durumdan cesaret alan padişah vilayetlerde yeni bir-   C)  Yaya ve Müsellemlerin
            likler kurulması için asker toplamaya girişmiş ve Ana-
            dolu’da  da  yeni  kışlalar  kurdurmuştur.  Fakat  bu  uy-  D)  Asâkir-i Mansûre-i Muhammediye’nin
            gulama, Balkanlarda çok sert direnişle karşılanmıştır.   E)  Eşkinci Ocağı’nın
            1805’te Rumeli’deki köylerden 20-25 yaşları arasındaki
            gençler askere alınmaya çalışılmış ancak hem yeniçe-
            riler hem de köylüler buna şiddetli tepki göstermiştir.
            Baskıların artması üzerine Nizam-ı Cedit birlikleri 1807
            yılında dağıtılmıştır.                              3.   Aşağıdaki Tabloda II. Abdülhamit Dönemi’nde Devlet
                                                                   Tarafından Açılan Okullar verilmiştir.
            Paragrafa göre Nizam-ı Cedit Ordusu ile ilgili aşağı-
            dakilerden hangisine ulaşılabilir?                   Sanayi-i Nefise Mektebi  Kız Sanayi Mektebi
                                                                 Darü’I-Muallimin-i Aliyye  Hukuk Mektebi
            A)  Zorunlu askerlik uygulaması ile oluşturulduğu    Lisan Mektebi           Aşiret Mektebi
            B)  Müslüman ya da gayrimüslim askerlerden oluştuğu  Deniz Ticareti Mektebi  Mekteb-i Fünûn-ı Maliye
            C)  Ülkede merkezî idarenin güçlendirilmesinin amaç-
               landığı
            D)  Yeniçeri Ocağı’nın örnek alındığı                  Buna göre okulların
            E)  II. Mahmud Dönemi’nde kurulduğu                      I. yabancı dil

                                                                    II. güzel sanatlar
                                                                    III. ekonomi
                                                                   alanlarından hangileriyle ilgili eğitim vermek ama-
                                                                   cıyla açıldıkları söylenebilir?

                                                                   A) Yalnız I                 B) Yalnız II       C) Yalnız III
                                                                                     D) II ve III       E) I, II ve III




                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     11 TARİH-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16