Page 11 - Tarih 11 | Çalışma Defteri 6
P. 11
Çoktan Seçmeli
Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. 2. “Ben, Osmanlı Devle-
ti’nin dağılmasını önle-
mek için her alanda ısla-
hat yapan bir padişahım.
Ülkem her alanda ya-
bancıların ve azınlıkların
taarruzu altında kıvran-
maktadır. “Hasta adam”
diye tabir edilen Osmanlı
Devleti’ni güçlendirmek
için ....…………………………
varlığına son verdim.
Denge siyaseti izledim.
Ama ıslahatlarım meyvesini vermeden devletimi bir
İyi yetişmiş silahlı birlikler olan Nizam-ı Cedit Ordusu davanın içinde buldum. İngiltere, Fransa ve Rusya’nın
ile İstanbul’da ve taşrada merkezî idarenin otorite- ikiyüzlü siyasetleriyle uğraşmak zorunda kaldım.”
sinin artırılması amaçlanmıştır. Asker toplama tarzı
olarak zorunlu askerlik sistemi içinde yer almayan II. Mahmud’a ait konuşmada boş bırakılan yere
Nizam-ı Cedit Ordusuna asker olarak girebilmenin aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
temel şartlarından biri Müslüman olmaktır. Nizam-ı
Cedit Ordusu, Filistin’i işgal eden Napoleon’u Akkâ’ da A) Nizam-Cedit Ordusu’nun
mağlup ederek en önemli başarısını elde etmiştir. Bu B) Yeniçeri Ocağı’nın
durumdan cesaret alan padişah vilayetlerde yeni bir- C) Yaya ve Müsellemlerin
likler kurulması için asker toplamaya girişmiş ve Ana-
dolu’da da yeni kışlalar kurdurmuştur. Fakat bu uy- D) Asâkir-i Mansûre-i Muhammediye’nin
gulama, Balkanlarda çok sert direnişle karşılanmıştır. E) Eşkinci Ocağı’nın
1805’te Rumeli’deki köylerden 20-25 yaşları arasındaki
gençler askere alınmaya çalışılmış ancak hem yeniçe-
riler hem de köylüler buna şiddetli tepki göstermiştir.
Baskıların artması üzerine Nizam-ı Cedit birlikleri 1807
yılında dağıtılmıştır. 3. Aşağıdaki Tabloda II. Abdülhamit Dönemi’nde Devlet
Tarafından Açılan Okullar verilmiştir.
Paragrafa göre Nizam-ı Cedit Ordusu ile ilgili aşağı-
dakilerden hangisine ulaşılabilir? Sanayi-i Nefise Mektebi Kız Sanayi Mektebi
Darü’I-Muallimin-i Aliyye Hukuk Mektebi
A) Zorunlu askerlik uygulaması ile oluşturulduğu Lisan Mektebi Aşiret Mektebi
B) Müslüman ya da gayrimüslim askerlerden oluştuğu Deniz Ticareti Mektebi Mekteb-i Fünûn-ı Maliye
C) Ülkede merkezî idarenin güçlendirilmesinin amaç-
landığı
D) Yeniçeri Ocağı’nın örnek alındığı Buna göre okulların
E) II. Mahmud Dönemi’nde kurulduğu I. yabancı dil
II. güzel sanatlar
III. ekonomi
alanlarından hangileriyle ilgili eğitim vermek ama-
cıyla açıldıkları söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) II ve III E) I, II ve III
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 11 TARİH-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ