Page 30 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri-7
P. 30
CEVAP ANAHTARI
BECERİ TEMELLİ - I
1.
Kim Ne Ne zaman Niçin Nerede Nasıl
anlatmış? anlatmış? anlatmış? anlatmış? anlatmış? anlatmış?
Kendini okur kitlesine
Yusuf Ziya Kendi tanıtmak için gençlere Samimi ve mi-
Ortaç yaşamını örnek olmak zahi bir dille
2. Bir iş başvurusu yaparken,yeni bir ortama girerken veya yeni bir insanla tanışırken, biriyle dertleşirken kendimizi
anlatabiliriz.
3. Evet. Çünkü çok eğlenceli ve mizahi bir dili olduğunu gördüm. Eserlerinde de bu dili kullanmışsa okumaktan büyük
keyif alacağımı düşündüğüm için eserlerine bakmak ve onu ayrıntılı tanımak için araştırma yapardım. Hayır. Çünkü
sohbet havasıyla yazmış metnini. Ben biraz daha ciddi ve bilimsel dille yazılmış eserleri okumayı seviyorum.
4. a) Çok titiz bir çalışma şekli olduğu için bu hatanın neyden kaynaklandığını bulmaya çalışır. Tekrar hataya düşme-
mek için. Bir sonraki sayıda da düzeltme yazısı yazacağını düşünüyorum.
b) Hatanın neden veya kimden kaynaklandığını bulmaya çalışacaktır. Kişiden kaynaklanıyorsa öfkelenmeden
yaşının verdiği bir olgunlukla bunu kişiye aktaracağını düşünüyorum. Farklı bir sorundan kaynaklanmışsa (makine-
lerdeki arıza, yanlış anlamalar gibi) bununla ilgili tüm çalışanları toplayıp bir toplantı yapabileceği kanısındayım.
c) Kesinlikle çalışmak isterim. Çok çalışkan, titiz, mizahi bir yapısı var. Çalışanlarına ve arkadaşlarına güven veren
bir karakter bana da çok şey katar. Kesinlikle çalışamam. Hafta sonları bile çalıştığını ve işinde çok titiz olduğunu
söylüyor. Ben, biraz rahatıma düşkünüm.
BECERİ TEMELLİ - II
1. Evet. Behçet Necatigil’in metinde örnek olarak verilen eserlerindeki ruh hâli, onu tanıyan kişinin (ya da kişilerin)
aktardığı bilgiler, bizzat kendi sözleri anlatılan ruhsal özellikleri ile örtüşmektedir. Bu nedenle, yapılan betimleme
inandırıcıdır. Hayır. Bir insanı ne kadar tanıdığımızı düşünsek de o insanın içinde dokunulmamış, dile getirilmemiş
özelliklerin olması kaçınılmazdır. Ayrıca insanlar kendilerini anlatırken bile gerçekleri olduğu gibi söyleme eğili-
minde değildir. Bu nedenler ve anlatılanlar dışında buraya yazılmamış bilgilerin olması, kafamda betimlemenin
inandırıcılığı ile ilgili soru işaretleri uyandırmaktadır.
2. Behçet Necatigil, kendi yalnızlığı içinde huzurlu olan bir insandır. Behçet Necatigil, mizacının özelliklerini eserlerine
yansıtmaktan kaçınmayan bir sanatçıdır. Behçet Necatigil, dar mekânlarda geniş duygular dile getirmeyi başarmış
bir kişidir. Behçet Necatigil, içindeki çelişkileri dile getirmekten korkmayan bir insandır. Behçet Necatigil, sorum-
lulukları çoğu zaman kişisel isteklerinin önüne geçen bir kişidir. Behçet Necatigil, biricik yalnızlığını üne ve kala-
balıklara tercih eden bir sanatçıdır.
3. Metinde mekân olarak ev ve özellikle oda çok vurgulanmıştır. Yalnızlığı seven bir kişiliğe sahip olan B. Necatigil için
dar ve kapalı oda sığınılacak ve özellikle eserlerini oluşturacağı güvenli ve kendisine ait bir ortam olarak önemli, et-
kili ve vazgeçilmezdir. Yalnızlığı seven bir kişiliğe sahip olan B. Necatigil için dar ve kapalı oda sığınılacak ve özellikle
eserlerini oluşturacağı güvenli ve kendisine ait bir ortam olarak önemli, etkili ve vazgeçilmezdir.
4. Sanatçının radyo oyunlarından ve şiirlerinden verilen örnekler, kişilik özelliklerini daha anlaşılır biçimde ifade ede-
cek ve bahsedilen bu özellikleri ile örtüşecek biçimde kullanılmıştır.
5. Çelişiyor. Çünkü metinde Behçet Necatigil’in kendisini doğrudan anlattığı bir ifade yoktur.
6. Biyografimin büyük yankı uyandıran, nesilleri etkileyebilecek kitaplarım nedeniyle yazılmasını isterdim. Bu başarı-
da emeği olduğunu düşündüğüm lise edebiyat öğretmenimin benim yeteneğimle ilgili düşüncelerinin aktarılması,
o yıllarda yazdığım komik şiirlerimi dinleyerek beni hem teşvik eden hem de sanki bugünleri görmüş gibi hayaller
kurmama vesile olan sınıf arkadaşlarımın sözlerinin biyografimde kullanılması hoşuma giderdi.
ORTAÖĞRETİM 30 TDE-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ