Page 32 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 32
Beceri Temelli - 6
Aşağıdaki soruları verilen metinlerden hareketle cevaplayınız.
İLİM ARAYANLAR
Selçuklu veziri Nizamülmülk, Şii Fâtımîler’in Sünni Abbâsîler’i ve Selçuklular’ı yıpratmak amacıyla siyasi ve askerî faali-
yetlerin yanı sıra ilmî açıdan da yoğun bir propagandaya giriştikleri dönemde, devletin ihtiyaç duyduğu görevlileri yetiş-
tirmek için ülkenin her tarafında medreseler açmaya karar vermiştir. Sultan Alparslan’dan gerekli izni alan Nizamülmülk,
Nişabur Nizamiye Medresesinden sonra Bağdat Nizamiye Medresesinin inşasına başlamıştır. Nizamiye Medreseleri külliye
biçiminde tasarlanmıştır. Medreseye ek olarak kütüphane, hastane, mescit ve zaviye de bu yapı grubuna dâhil edilmiştir.
Medresenin yakınında yaptırdığı çarşı ile arazi, hamam ve dükkânların gelirlerini müderris ve öğrencilere tahsis etmiştir.
Nizamiye Medreselerinde, maddi imkânı olmadığı için eğitim alamayan öğrencilere de eğitim imkânı tanınmıştır. Nizamiye
Medreseleri, devlet desteğiyle kurulan ve yaygınlaştırılan medreselerdir.
Medreselere öğrencilerin ihtiyacına göre dershaneler, geniş bir toplantı salonu, depo, kiler, hamam, mutfak, ayrıca ibadet
ve aynı zamanda cuma günleri namaz kılınıp halka vaaz verilen mescit de dâhil edilmiştir. Eğitim-öğretim süresi 4 yıldır.
Dünyadaki ilk diploma uygulaması sayılabilecek ilk icazetname uygulaması bu kurumda yapılmıştır. Hukuk, İlahiyat, Ede-
biyat, Siyasal Bilgiler ve belli oranda da Fen Fakültesi müfredatını birleştiren Nizamiye Medreselerinde başta Kur’an olmak
üzere hadis, fıkıh, kelam, Arapça, edebiyat, şiir, hitabet, tarih, coğrafya, müzik, hat, felsefe, mantık, riyaziye, hendese, ve
hukuk gibi dersler verilmiştir.
ORTAÖĞRETİM 32 TARİH-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ