Page 9 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 9

Boşluk Doldurma



        Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.




             Şii Fâtımiler        Divan-ı Berid           İsfahan             emir-i dad          Sultan-ı Azam



            hâcibü’l -hüccâb    Divan-ı Mezalim          Bâtınilerin           Nişabur               Bağdat


              Gazalî                 sultan               süvari             Nizâmülmülk              kadı




             Beytü’l-hikme         el-Hârizmî          Ömer Hayyam            İbn-i Sina              Farabi


               el-Belhî         Sultan Melikşah      İkinci Öğretmen            Kindî                Cabir




                          Ferganî              Kaşgar              Balasagun             İbn-i Rüşd



                                   Sultan Sencer                      El-Cahiz



       1. ……………………………, bir araştırma ve eğitim kurumu olup Abbasiler tarafından kurulmuştur.
       2. İlmî faaliyetler İslam medeniyetinin çeşitli havzalarında yoğun bir şekilde devam etmiştir. Bu havzalardan biri  olan Bağ-
       dat  havzasında yetişen cebirin kurucusu sayılan……………………………, , İslâm felsefesinin ilk temsilcisi olarak kabul edilen
       ……………………………, astronomi âlimi …………………………… ve ……………………………  önemli  bilim insanlarıdır.
       3. Birçok kimyasal bileşiğin, kimyasal alet ve sürecin uygulayıcısı olan ……………………………, modern kimyanın kurucusu ola-
       rak kabul edilir.
       4. ……………………………’ın içinde bulunduğu bir heyet, …………………………… adına 1 Mart 1079’u başlangıç kabul eden Celâli
       takvimini hazırladı.
       5. ……………………………, “İhya’ü ‘Ulümi’d-Din” adlı eserinde bozulmuş bir toplumu ıslah etme yollarını anlattı.
       6. Farabi mantık ilmine katkılarından dolayı Aristo’dan sonra “……………………………” lakabıyla anılmıştır.
       7. İslam dünyasında siyaset felsefesinden ilk bahseden filozof ……………………………’dir.
       8. ……………………………, akıl hastalıklarının meşguliyet, şok, telkin ve müzik ile tedavi edilebileceğini belirtti.
       9. …………………………… ve …………………………… medreseleri İslami ilimleri Türklerin arasında yayarak Türklerden bu sahada
       büyük âlimlerin yetişmesine ortam hazırladı.
       10. Tıp ve optik alanında da çalışmaları olan ……………………………, gözün retina tabakasının işlevini açıkladı.
       11. Sultan Sencer, Selçuklu Devleti’ni yeniden düzenleyerek “……………………………” unvanını aldı.
       12. Saray teşkilatında çalışanların başında olan ve onları denetleyen kişiye “……………………………” denirdi.
       13. ……………………………, posta ve haberleşmeden sorumlu divandır.
       14. Şeri hukuk sisteminde, davalara …………………………… bakardı.
       15. Örf hukuk sisteminde davalara …………………………… bakardı.
       16. Siyasi suçlar sultanın başkanlığında toplanan  ……………………………’de hükme bağlanırdı.
       17. Büyük Selçuklu Devleti’ nde ordunun çoğunluğu ……………………………lerden oluşurdu.
       18. İlki ……………………………’da daha sonra ……………………………ve diğer önemli şehirlerde açılan Nizamiye Medreselerinde öğrencile-
       rin yeme, içme, barınma, kütüphane, ibadet, temizlik ve ders araçları gibi bütün ihtiyaçları vakıf sistemiyle karşılanmıştır.
       19. …………………………… Büyük Selçuklu sarayında danışman olarak çalışan Gazalî'ye “Şerefü’l- ümme” unvanı vererek onu
       Bağdat Nizamiye Medresesine müderris olarak atamıştır.
       20. Büyük Selçuklu Devleti’nin ortaya koyduğu sistemli eğitim politikası sayesinde yüksek nitelikte bilginler yetiştirilmiş ve büyük
       bir ilim ordusu oluşturularak …………………………… ve …………………………… yıkıcı faaliyetlerine karşı mücadele edilmiştir.

                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     9 TARİH-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14