Page 41 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 41

2000 senesinde madenciliğin tüm sektörler içerisindeki payı %49 iken bu oran 2013 senesinde %33’e geri-
            lemiştir. Madencilik sektöründe uzun süredir var olan fakat son yıllarda iyice ortaya çıkan sıkıntının aksine
            demir-çelik ve buna bağlı yan sanayi ürünleri sektörünün bölge ekonomisi içindeki payı giderek artmakta-
            dır (Görsel 2.14). Son yıllarda daha hızlı gelişim gösteren bu sektör, bölge için büyük bir umut teşkil eder
            hâle gelmiştir. Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre 2012 yılında bölge ihracatının yaklaşık %70’ini
            çelik ihracatı oluşturmaktadır (Görsel 2.15).





















            Görsel 2.14: Ereğli Demir-Çelik Fabrikası        Görsel 2.15: Bölgenin ekonomisi demir-çelik işletmeci-
                                                             liğine dayalıdır.

             Baskın olan bu iki sektör haricinde mobilya ve orman ürünleri ile enerji sektörlerinin de bölge ekonomisi
             içindeki payları artmaya başlamıştır. TÜİK verilerine göre 2010 yılında bölgedeki sektörlerin gayrisafi
             katma değer içindeki payları içinde tarım sektörünün payı %5,8’dir. Bölgedeki tarımsal faaliyetlerin az
             olmasında yer şekillerinin engebeli oluşunun makineli tarımı engellemesi ve tarım alanlarının parçalı bir
             yapıya sahip olması etkilidir.
            Bölgede tarımın dışında kırsal kesimdeki kalkınma-
            yı sağlayacak bir diğer sektör de turizmdir. Büyük
            bir bölümünü ormanlık alanların oluşturduğu bölge,
            doğa  turizmine  katkı  sağlayacak  pek  çok  özelliği
            bünyesinde  bulundurur.  Küre  Dağları  Millî  Parkı
            ve Yenice ormanları bu alanlara en önemli örnektir
            (Görsel 2.16). Bölge, doğa turizmi yanında deniz,
            kültür ve kongre turizmi için de önemli potansiyele
            sahiptir. UNESCO “Dünya Miras Kenti” kapsamın-
            da yer alan Safranbolu ve Amasra, turizm açısından
            marka olma potansiyeline sahiptir (Görsel 2.17).  Görsel 2.16: Küre Dağları Millî Parkı
















                                                                              Görsel 2.17: Dünya Miras Kenti
                                                                              unvanına sahip Amasra








                                                                                                             87
   36   37   38   39   40   41   42   43   44