Page 155 - Defterim - Felsefe 10
P. 155

Bilime Farklı Yaklaşımlar
          Bilim  üzerine  düşünen  filozoflar  ve  bilim  insanları  bilimin  neliği,  özellikleri,  yöntemi,  sınırları  ve  değeri
          konusunda  farklı  görüşler  geliştirmişlerdir.  Bunlar,  bilimi  bir  ürün  olarak  gören  yaklaşım  ile  bilimi  bir
          etkinlik olarak gören yaklaşımdır.





                                                        Bilime farklı
                                                        yaklaşımlar
                                                          nelerdir?








             ÜRÜN OLARAK BİLİM                                       ETKİNLİK OLARAK BİLİM
             Bilimi bilim insanının kişisel çalışması sonucu         Bilim bir sonuç değil süreç ve etkinliktir.
             ortaya çıkan bir ürün veya bir sonuç olarak             Süreçteki  tüm  etkenlerin  ele  alınması
             gören  yaklaşım  19.  yüzyılda  pozitivizm  ve          gerekir.
             20. yüzyılın başlarında mantıkçı pozitivistler          Bilim  bir  kültür  ortamında  oluşur.  Onu
             tarafından  benimsenmiştir.  Bu  yaklaşıma              anlamak için topluluğun yaşayış biçimlerine,
             klasik görüş adı da verilir.                            inançlarına, kültürlerine bakmak gerekir.
             Bilim,  bilim  insanlarının  ortaya  koyduğu            Temsilcileri;  Thomas  Khunn  ve  Stephen
             eserleri incelemekle anlaşılır.                         Toulmin’dir.
             Bilimselliğin ölçütü doğrulanabilirliktir.
             Olgusallığın  dışındaki  tüm  alanları  bilim
             dışıdır.
             Temsilcileri;   Rudolf   Carnap    ve   Hans
             Reichenbach’dır.















           Bilgi Havuzu

           Thomas  Kuhn  bilimi  anlamaya  yönelik  çalışmasında  hareket  noktası  olarak  “paradigma”
           kavramını kullanır. Paradigma, bilim dalının tüm çalışanlarından bütünüyle bağlı kalmasını
           istediği,  evrensel  olarak  kabul  edilmiş  bilimsel  başarının  sınırlarını  en  ince  ayrıntısına  dek
           çizdiği  kavramsal  ve  kuramsal  çerçevedir.  Algı  düzeneği,  çerçeve  kavram;  model,  belli  bir
           dönemde hâkim olan dünya görüşü; fikirlerin arka planı, kuram, teori, açıklama, bakış açısı
           anlamlarını da taşır. Kuhn’a göre “Bir konuda zihinsel veya kavramsal modele sahip olmak
           demek o konuda bir paradigmaya sahip olmak demektir. Bilim adamlarının hangi deneyleri
           nasıl yapacaklarını, hangi sorunları öncelikli kabul edeceklerini, hangi soruları soracaklarını
           belirleyen  şey  sahip  oldukları  paradigmalardır.’’  Kuhn  bilimsel  gelişmenin  düşünce  tarihi
           içerisinde 3 aşamada gerçekleştiğini ifade eder.
           1. Olağan bilim öncesi dönem
           2. Olağan bilim dönemi
           3. Bilimsel devrim
                                                                                                                        153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160