Page 161 - DEFTERİM TARİH 10
P. 161

ANADOLU’NUN KANDİLLERİ


    Bilgi Havuzu
    Mutasavvıf,                     Ahmet Yesevî ilk Türk mutasavvıflarındandır. “Divân-ı
    tasavvufi hayat                 Hikmet” adlı eserinde Allah aşkı ve peygamber sevgisini
    tarzını benimse-                konu edinen şiirler yer almaktadır. Öğretisinde Kur’an
    yen ve bu yolla                 ve hadis hükümlerini esas almış, insanın ancak kendini
    Hakk’ın yakınlı-                tanıyarak Allah’a ulaşabileceği düşüncesini savunmuş-
    ğını kazanmaya                  tur. Yesevî’ye göre insan temiz kalple ve güzel ahlakla
    çalışan kişidir.                hareket etmelidir. İslam değerlerini Türk kültürünün
                                    değerleri ile kaynaştıran Yesevî öğretisi, özellikle boz-  Ahmet Yesevî
                                    kırlarda yaşayan Türk boylarının İslamiyet´i benimse-       (Temsilî)
                                    mesini kolaylaştırmış ve pek çok büyük Türk mutasav-
                                    vıfını etkilemiştir.



    Özlü Söz
    “Ya olduğun gibi              Mevlânâ Celâleddîn-i Rumî’nin öğretisinde varlıkta bir-
    görün ya görün-               lik (vahdet-i vücûd) esastır. Mevlânâ, kimseyi ve hiçbir
    düğün gibi ol.”               şeyi birbirinden ayrı görmez ve her şeyin Allah’ın te-
               Mevlânâ            cellisi olduğuna inanır. “İnsan yaratılmışların en şeref-
                                  lisidir.” düsturuyla her dilden, her dinden, her renkten
                                  insanı kucaklayan sevgi, barış, kardeşlik ve hoşgörünün
                                  sembolü Mevlânâ’nın “Mesnevi” adlı eseri dünyanın en
                                                                                                 Mevlânâ
                                  çok okunan kitapları arasındadır.
                                                                                                 (Temsilî)
     Özlü Söz
   “Gelin tanış olalım
   İşi kolay kılalım                Yunus Emre bütün insanlığı ilahi aşk, kardeşlik, sev-
   Sevelim, sevilelim               gi, merhamet ve şefkate davet etmiş; insan olmanın,
   Dünya kimseye kalmaz”            kendini bilmenin, Allah’a ulaşmanın yollarını an-
          Yunus Emre                latmıştır. Onun tarif ettiği insan Hz. Muhammed’in
                                    şahsında temsil edilen insan-ı kâmildir.  Yunus Emre;
                                    tasavvuf anlayışını İslami, insani ve ahlaki değerler
                                    üzerine kurmuştur. “İlim neyi bilmektir?” sorusuna
                                    “İlim kendin bilmektir.” diye cevap vermiştir. “Divan”
    Özlü Söz                        ve “Risaletü’n-Nushiyye” olmak üzere iki önemli eseri      Yunus Emre
    “Kadınları okutu-               vardır.                                                      (Temsilî)
   nuz.”

    “Marifet ehlinin
   ilk makamı edep-
                                    Hacı Bektâş-ı Velî Bektaşilik tarikatının piri ola-
   tir.”
                                    rak görülmüş, ilhamını Kur’an’dan almıştır. “Her ne
    “İlimden gidilme-               ararsan kendinde ara.”, “Yetmiş iki milleti bir gör.”,
   yen yolun sonu ka-               “Düşmanın dahi insan olduğunu unutma.”, “Bir ola-
   ranlıktır.”                       lım, iri olalım, diri olalım.”, “İncinsen de, incitme.”
                                    sözleri ile insanı kavga ve kötülükleri terk ederek
   Hacı Bektâş-ı Velî
                                    sevgi, saygı ve hoşgörü içinde yaşamaya davet etmiş-
                                    tir. Öğretisi; hikmet, irfan, sevgi, dayanışma, dengeli   Hacı Bektâş-ı Velî
                                    davranış, şeref, namus, hak ve adalet üzerinedir.            (Temsilî)




   160
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166