Page 56 - DEFTERİM TARİH 10
P. 56
Test II
1. Selçuklularda yönetim anlayışında bir süreklilik gö- 4. Haçlı Seferleriyle Doğu dünyasını ve İslam mede-
rülmekle birlikte Nâib-i Saltanat, pervane gibi Bü- niyetini yakından tanıma imkânı bulan Haçlılar;
yük Selçuklularda bulunmayan görevlilere Türkiye barut, kâğıt, matbaa, pusula gibi teknik buluşları
Selçuklu Devleti’nde yer verilmiştir. Nâib-i Saltanat Avrupa’ya taşımışlardır.
veya Niyâbet-i Saltanat, ilk defa Türkiye Selçuklu-
Bu gelişmenin Avrupa’da aşağıdakilerden hangisi-
larında görülmüştür. Başkentte hükümdara vekâlet
ne neden olması beklenmez?
eden nâipler, hükümdarın devlet merkezinde bu-
lunmadığı zamanlarda devlet işlerini yürütmüştür. A) Skolastik düşüncenin zayıflamasına
Bu bilgiden hareketle Türkiye Selçuklularıyla ilgili B) Kültürel hayatın canlanmasına
I. Niyâbet-i Saltanat makamının bazen hükümdar C) Papanın güç ve etkinliğini artırmasına
adına söz söyleyebildiği,
D) Bilimsel gelişmelerin yaşanmasına
II. hükümdarın işlerini kolaylaştıracak kurumlar
E) Batı medeniyetinin gelişmesine
oluşturulduğu,
III. Büyük Selçuklulardaki yönetim anlayışından ta-
mamen uzaklaşıldığı 5. Türkiye Selçuklu Devleti’nde hanedan üyelerinden
meliklere kendi bölgelerini yönetme izni verilirken
çıkarımlarından hangilerine ulaşılabilir?
para bastırma ve hutbe okutma gibi yetkilerine
A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III sınırlar getirilmiştir.
D) II ve III E) I, II ve III Bu tutumun amacı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Veraset sistemine kesinlik kazandırma
2. Büyük Selçuklularda kurulan Nizamiye Medresesi, B) Halkın yönetime katılımını sağlama
İran asıllı vezir Nizâmülmülk’ün adını taşırken Tür- C) Sınıf farklılıklarını ortadan kaldırma
kiye Selçuklularındaki Karatay Medresesi de Rum
kökenli devlet adamı Celâleddin Karatay tarafın- D) Sosyal devlet anlayışını yerleştirme
dan kurulmuştur. E) Merkeziyetçi anlayışı güçlendirme
Buna göre Selçuklularla ilgili 10. Sınıf Defterim Tarih-Çoktan Seçmeli Sorular
I. töre adı verilen yazısız hukuk kurallarını yazılı bir 6. Türkiye Selçuklu Devleti hükümdarları keyhüsrev,
düzene koydukları, keykavus, keykubad gibi ünvanlar kullanmışlardır.
II. Orta Asya Türk eğitim sistemini aynen sürdür- Bu durum Türkiye Selçuklularıyla ilgili aşağıdaki-
dükleri,
lerden hangisinin bir göstergesidir?
III. gulâma dayalı bir yönetim sistemi uyguladıkları
A) Yönetimde gayrimüslimlere görev verildiğinin
çıkarımlarından hangilerine ulaşılabilir?
B) Farsçanın halka benimsetilmeye çalışıldığının
A) Yalnız II B) Yalnız III C) I ve II
C) İslam kültürüne yaygınlık kazandırıldığının
D) II ve III E) I, II ve III
D) Türkçenin gelişimine yönelik çalışmalar yapıl-
dığının
3. Türkiye Selçuklularında görülen Pervane kurumuna E) İran kültürünün etkisi altında kalındığının
ilişkin aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Divân-ı Alâ’nın üyelerinden kabul edildiği
7. I. Abbasi halifeliğinin koruma altına alınması,
B) Arazi işlerinden sorumlu tutulduğu
II. Moğollarla mücadele edilmesi,
C) Sarayın güvenliğinden sorumlu kılındığı
III. toprakta ikta sistemine yer verilmesi
D) Arazi menşur ve beratlarını hazırladığı
Yukarıdakilerden hangileri Büyük Selçuklularla
E) Toprakla ilgili defterleri tuttuğu Türkiye Selçuklularının ortak özelliği olarak gös-
terilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
D) I ve III E) II ve III
55