Page 261 - Defterim Kimya - 9
P. 261
3-6. soruları aşağıdaki metinden yararlanarak cevaplayınız.
Su, canlıların yaşamında hayati öneme sahiptir. En küçük canlı organizmadan en büyük canlı
varlığa kadar bütün biyolojik hayatın ve insan faaliyetlerinin gerçeklemesini sağlar. Dünyanın
3/4’ü, insan vücudunun ise %60’ı sudan oluşmaktadır. Dünyadaki suların ancak %2,5’i tatlı
sudur. Bunun da %70’i buzullarda, toprakta, atmosferde, yer altı sularında bulunmasına
rağmen kullanılamaz durumdadır. Nüfusun hızla artmasına karşılık su kaynaklarının aynı
kalması su ihtiyacını her geçen gün artırmaktadır. Bir ülkede kişi başına düşen kullanılabilir
yıllık su miktarı; su fakirliği, su azlığı ve su zenginliği sınıflandırmasının temel ölçütüdür.
Su Fakirliği: Kişi başına düşen kullanılabilir su miktarının yıllık 1 000 m³ ten az olması.
Su Azlığı: Kişi başına düşen kullanılabilir su miktarının yıllık 2 000 m³ ten az olması.
Su Zenginliği: Kişi başına düşen kullanılabilir su miktarının yıllık 8 000-10 000 m³ ten fazla
olması.
Türkiye’de kişi başına düşen kullanılabilir su miktarı yıllık 1 519 m³ civarındadır.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2030 yılı için Türkiye nüfusunun 100 milyon olacağını
öngörmektedir. Bu durumda 2030’da kişi başına düşen kullanılabilir su miktarının 1 120
m³/yıl civarında olacağı söylenebilir. Ancak bu tahmin, mevcut kaynakların korunması
durumunda söz konusu olabilecektir. Bu sebeple Türkiye’de gelecek nesillere sağlıklı ve yeterli
su bırakılabilmesi için kaynakların çok iyi korunması ve akılcı kullanılması gerekmektedir.
3. Türkiye, şu anda ve 2030 yılı tahminleri dikkate alındığında su varlığına göre hangi ülke sınıfında
yer alır?
4. Dünyanın 3/4’ü sularla kaplı olmasına rağmen neden su sorunu yaşanmaktadır?
5. Yöneticiler, gelecek nesillere sağlıklı ve yeterli su bırakılabilmesi için neler yapmalıdır?
6. Bireyler, gelecek nesillere sağlıklı ve yeterli su bırakılabilmesi için neler yapmalıdır?
260