Page 76 - Defterim TDE 9
P. 76
2. Gösterme (Sahneleme) Teknikleri: Okuyucu ile eser arasında anlatıcının bulunmadığı
tekniktir. Gösterme tekniği; diyalog, iç konuşma veya bilinç akışı şeklinde olabilir.
a) Diyalog: Kahramanların karşılıklı b) İç Konuşma: Kahramanların iç dünya-
konuşmalarına dayanan anlatım larının sesli düşünme şeklinde aktarıldığı ve
tekniğidir. kendi kendilerine konuşturulduğu tekniktir.
“Senin adın ne oğlum?” Bütün duvarları fotoğraflarla
“Ali” kaplı holde bekliyorum. Bütün
“Nerelisin?” fotoğraflardaki insanlar
“Sivaslıyım!” tebessüm ediyorlar. İşte, yeni
“Sazı nerede öğrendin?” rütbesinin verdiği gurur ve
“Ne bileyim? Küçükten beri emniyetle istikbaline gülümseyen
çalarım.” genç subay. Büyük bir lastik
“Söylemeyi?” topu dünyanın en büyük hazinesi
ÖRNEK usta âşık yanında gezdim.” ÖRNEK yanaklarından sıhhat fışkıran
imişçesine sıkı sıkı tutmuş,
“Onu da öyle... Sonra bir iki
gürbüz çocuk.
Sabahattin Ali, Ses Ziya Osman Saba,
Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi
Çözümleme: Bu parçada Çözümleme: Bu parçada
kahramanlar, anlatıcı kahraman, bir fotoğrafçıdaki
olmadan karşılıklı düşüncelerini mantıksal bütünlük
konuştuğundan diyalog tekniği içinde aktardığından iç konuşma
kullanılmıştır. tekniği kullanılmıştır.
c) Bilinç Akışı: İç konuşmada olduğu gibi kişilerin iç dünyalarının kendi kendilerine
konuşmaları şeklinde aktarıldığı tekniktir. İç konuşmadan farklı olarak bilinç akışında
cümleler arasında mantık ilişkisi zayıftır. Daha çok serbest çağrışım yoluyla bir düşün-
ceden bir başka düşünceye atlanır.
Bunun ufacık elleriyle… İşimiz var. Bekle ki küfe dolsun. Karnım da
acıktı. Kışın bu derdi var işte. Bereket bu akşam konserdeyiz. İş yok
Hamiyet’te… Nerede o eski ses. Tabii zamanla… Dün midemi bozdum.
ÖRNEK Karıştırıyorum… Bir gazoz çekmeli… Omzum ağrıyor. Uff! Rüzgâr çıktı
be… Şu paltonun taksidi de ödenirse bir radyo alır, eh o da…
Vüs’at Orhan Bener, Dost
Çözümleme: Bu parçada kahraman, zihninden geçen dağınık düşüncelerini
aktardığından bilinç akışı tekniği kullanılmıştır.
74