Page 76 - Defterim TDE 9
P. 76

2. Gösterme (Sahneleme) Teknikleri: Okuyucu ile eser arasında anlatıcının bulunmadığı
                           tekniktir. Gösterme tekniği; diyalog, iç konuşma veya bilinç akışı şeklinde olabilir.

                           a) Diyalog: Kahramanların karşılıklı        b) İç Konuşma: Kahramanların iç dünya-
                           konuşmalarına dayanan anlatım               larının sesli düşünme şeklinde aktarıldığı ve
                           tekniğidir.                                 kendi kendilerine konuşturulduğu tekniktir.




                                   “Senin adın ne oğlum?”                     Bütün duvarları fotoğraflarla
                                   “Ali”                                      kaplı holde bekliyorum. Bütün
                                   “Nerelisin?”                               fotoğraflardaki insanlar
                                   “Sivaslıyım!”                              tebessüm ediyorlar. İşte, yeni
                                   “Sazı nerede öğrendin?”                    rütbesinin verdiği gurur ve
                                   “Ne bileyim? Küçükten beri                 emniyetle istikbaline gülümseyen
                                   çalarım.”                                  genç subay. Büyük bir lastik
                                   “Söylemeyi?”                               topu dünyanın en büyük hazinesi
                               ÖRNEK   usta âşık yanında gezdim.”          ÖRNEK   yanaklarından sıhhat fışkıran
                                                                              imişçesine sıkı sıkı tutmuş,
                                   “Onu da öyle... Sonra bir iki
                                                                              gürbüz çocuk.


                                                   Sabahattin Ali, Ses                           Ziya Osman Saba,
                                                                                        Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi

                                   Çözümleme: Bu parçada                      Çözümleme: Bu parçada
                                   kahramanlar, anlatıcı                      kahraman, bir fotoğrafçıdaki
                                   olmadan karşılıklı                         düşüncelerini mantıksal bütünlük
                                   konuştuğundan diyalog tekniği              içinde aktardığından iç konuşma
                                   kullanılmıştır.                            tekniği kullanılmıştır.






                           c) Bilinç Akışı: İç konuşmada olduğu gibi kişilerin iç dünyalarının kendi kendilerine
                           konuşmaları şeklinde aktarıldığı tekniktir. İç konuşmadan farklı olarak bilinç akışında
                           cümleler arasında mantık ilişkisi zayıftır. Daha çok serbest çağrışım yoluyla bir düşün-
                           ceden bir başka düşünceye atlanır.





                                   Bunun ufacık elleriyle… İşimiz var. Bekle ki küfe dolsun. Karnım da
                                   acıktı. Kışın bu derdi var işte. Bereket bu akşam konserdeyiz. İş yok
                                   Hamiyet’te… Nerede o eski ses. Tabii zamanla… Dün midemi bozdum.
                                ÖRNEK   Karıştırıyorum… Bir gazoz çekmeli… Omzum ağrıyor. Uff! Rüzgâr çıktı
                                   be… Şu paltonun taksidi de ödenirse bir radyo alır, eh o da…
                                                                                           Vüs’at Orhan Bener, Dost




                                   Çözümleme: Bu parçada kahraman, zihninden geçen dağınık düşüncelerini
                                   aktardığından bilinç akışı tekniği kullanılmıştır.







    74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81