Page 105 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 105

TEMA 5           İLETİŞİM



                               4 Empati





           Etkinlik Açıklaması  Bu etkinlik; öğrencilerin empati becerisi konusunda bilgi sahibi olmaları ve bu beceriyi günlük yaşamla
                            ilişkilendirebilmeleri üzerinedir.
           Etkinliğin Amacı  Empati becerisini günlük yaşamla ilişkilendirerek geliştirebilme.
           Etkinliğin       Metin, öğretmen tarafından etkileşimli tahtada açılarak okunur. Metinden hareketle öğrencilerin empati
           Uygulanması      konusunda bilgi sahibi olmaları sağlanır. Öğrencilerden empati becerisine kendi yaşamları veya günlük
                            yaşamdan örnek vermeleri istenir. Son olarak sınıf ikişerli gruplara ayrılır ve gruplardan empati becerisini
                            geliştirmeleri ve insanları doğru anlayabilmeleri için belirtilen rollere uygun canlandırma yapmaları istenir.
                            Gönüllü grupların sunumunun ardından kısa bir değerlendirme yapılır.

          Yönerge
          1.  Öğretmeninizin etkileşimli tahtada açtığı aşağıdaki metni dinleyiniz.


              Tüm Yönleriyle Empati: Empati Nedir, Neden Gereklidir, Geliştirilebilir mi?


            Bir başkasının duygu ve düşüncelerini anlayabilmek ve hissedebilmek, olaylara ve durumlara başka
            birinin penceresinden bakabilmek doğuştan sahip olduğumuz empati becerisiyle mümkün. Empa-
            ti; bilişsel empati, duygusal empati ve empatik ilgi olmak üzere üç şekilde sınıflandırılıyor. Bilişsel
            empati, bir kişinin nasıl düşündüğünü anlayabilme olarak tanımlanabilir. Örneğin bir arkadaşınızın,
            kardeşinin kendisine sormadan gardırobundan tişörtünü almasına neden kızdığını anlayabilirsiniz.
            Duygusal empati ise arkadaşınızın bu durum karşısında nasıl hissettiğini anlamanızı sağlar. Empatik
            ilgi bu hissi sadece anlamanın ötesinde, aynı hisleri deneyimleyebilmenizi ve arkadaşınızın yardım
            istemesi durumunda elinizden geleni yapmak için hazır olmanızı sağlar. Örneğin empati becerisi
            sayesinde, kantinde herkes bir şeyler yerken parası olmadığı veya cüzdanını evde unuttuğu için bir
            kenarda oturan arkadaşınızın yardım isteyememesi nedeniyle ne kadar kötü hissettiğini deneyimle-
            yebilir ve yiyeceğinizi ya da paranızı onunla paylaşabilirsiniz.
            (…)
            Empati Becerisi Neden Gerekli?

            Empati, sosyal bir varlık olan insan için hayli önemli ve birçok sosyal ihtiyacı gidermede faydalı bir
            beceri. Melbourne Çocuk ve Okul Psikolojisi Servisi empatinin sosyal destek sağladığını, sosyal
            problemlerin çözümünde etkin rol oynadığını, birçok probleme neden olabilen duygusal çatışmaları
            önleyebildiğini, daha iyi sosyal ilişkiler geliştirmemizi sağladığını, aile ve arkadaşlık ilişkilerini güç-
            lendirdiğini belirtiyor.
            Empati Geliştirilebilir mi?
            Empati geliştirilebilir bir beceridir. Örneğin Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisinde yayımla-
            nan bir araştırmada ilkokul 4. sınıfta öğrenim gören on öğrenciye empati becerilerini geliştirmelerini
            sağlamak amacıyla çeşitli etkinlikler içeren bir program uygulandı. Eğitim programında öğrencilerin
            farklı duyguları tanıyabilme, ifade edebilme, aynı durum karşısında farklı kişilerin farklı duygular his-
            sedebileceğini kavrayabilme, dinleme becerisi kazanma, bir duruma empati yaparak tepki verebilme
            gibi becerilerini geliştirmeye yönelik yöntemler uygulandı. Sonuçta eğitim alan öğrencilerin Çocuklar
            İçin Empati Ölçeği ile ölçülen empati becerilerinin eğitim almayan kontrol grubundaki öğrencilerin
            empati becerilerine göre artış gösterdiği bulundu.

                                                                          Mine İmren, bilimgenc.tubitak.gov.tr.








                                                                                                105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110