Page 113 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 113

TEMA 5           İLETİŞİM



                                  8 Tatlı Dille





           Etkinlik Açıklaması  Bu etkinlik; öğrencilerin sen dili ve ben dili hakkında bilgi edinmeleri, sen dili içeren cümleleri ben diline
                            çevirerek farklı iletişim yolları bulmaları üzerinedir.
           Etkinliğin Amacı  İletişimde suçlayıcı dil kullanmamaya özen göstererek sen dili yerine ben dili kullanabilme.
           Etkinliğin       Metin, etkileşimli tahtada açılarak öğretmen tarafından okunur. Öğrencilerden etkileşimli tahtada açılan
           Uygulanması      cümlelerdeki sen dili ifadelerini ben diline çevirmeleri istenir. Öğrencilerin bu cümleleri kullanarak bir
                            doğaçlama yapmalarına rehberlik edilir.

          Yönerge
          1.  Öğretmeninizin okuduğu aşağıdaki metni dinleyiniz.



                                  İLETİŞİMDE SEN DİLİ YERİNE BEN DİLİ


           (…)
           İletişimin, kişisel ve toplumsal huzurun sağlanmasında ne kadar mühim olduğu biliniyor. Burada kişilere
           düşen görev, iletişimin önemini kavrayıp becerilerini kazanmaktır. İletişim becerileri içinde kullanacağı-
           mız dil, bu anlamda en geniş şekliyle üzerinde durmaya değerdir.
           Konumumuz ne olursa olsun ister cumhurbaşkanı ister patron ister öğretmen ve ister öğrenci olalım,
           iletişimde kullanacağımız dil tercihine çok dikkat etmek zorundayız. Öyle ki konumu gereği büyük kitle-
           lere hitap edenler için bu dil tercihi bir kat daha önem kazanıyor. Toplumsal barış ve kişisel huzur için,
           dil tercihini rastgele yapamayız ve duygularımızın seline bırakamayız.
           İletişim becerileri doğuştan elde edilmiyor. İnsanlar bu becerileri zamanla kazanıyor veya kazanamıyor-
           lar. Dolayısıyla iletişim becerilerindeki eksiklikler kişisel olarak bizi huzursuz ettiği gibi toplumsal barışı
           da zedeliyor. Bunun için eğitim almak ve kendinde farklılık yaratmak gerekiyor.
           (…)
           Sen dili kişiyi/kişiliği; ben dili davranışı/sorunu hedef alır. Bu hâliyle sen dili, kişiyi yıpratarak sindirme
           ve korkutmayla sorunu çöz(me)me yolundadır. Ben dili ise kişiyi çok önemseyerek kişiliği zedelemeden
           daha çok davranış ve soruna odaklanarak sorunu çözmek ister.
           Ör.
           Sen dili: Sen çok tembelsin ve sınıfını geçemeyeceksin.
           Ben dili: Ben senin biraz daha çalışarak sınıfını geçebileceğine inanıyorum.
           Sen dili suçlayıcıdır, ben dili empati yapar. Suçlayıcı ve itham edici bir söylem, daha işin başında iletişi-
           mi koparır ve bütün çözüm yollarını tıkar. Suçlanan kişi savunmaya geçer ve diyalog sen-ben çatışma-
           sına döner. Oysa ben dili empati yaparak kişiyi anlamaya çalışır ve diyaloğu sonuna kadar devam ettirir.
           Ör.
           Sen dili: Bütün bu olaylarda bir numaralı suçlu sensin.
           Ben dili: Nasıl olup da bu olayların seni bulduğuna inanamıyorum.
           (…)
           Sonuç olarak iletişim kanallarını açık tutmak ve sağlıklı bir iletişim kurabilmek için iletişim becerilerimizi
           geliştirmek zorundayız.
           (…)
                                                                                                         Erdoğan Boz, İletişimde Sen Dili Yerine Ben Dili







                                                                                                113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118