Page 73 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 73

TEMA 3        VATANDAŞLIK VE İNSAN HAKLARI



                               5 Bilinçli Tüketici Olmak





           Etkinlik Açıklaması  Bu etkinlik; öğrencilerin istek ve şikâyetlerini sözlü ve yazılı olarak ifade etmesi, özgün ve tanıtıcı bir
                            metin yazması, tüketici hakları konusunda bilgi sahibi olması üzerinedir.
           Etkinliğin Amacı  Tüketici olarak haklarının farkına varıp istek ve şikâyetlerini yazılı olarak ifade edebilme.

           Etkinliğin       Metin, etkileşimli tahtada açılarak öğrenciler tarafından okunur. Öğrencilerden tüketici haklarından do-
           Uygulanması      ğan istek ve şikâyetlerini dilekçe yazarak ifade etmeleri istenir. Öğrencilerin görselden hareketle özgün
                            bir reklam metni yazmalarına rehberlik edilir.
          Yönerge

          1.  Etkileşimli tahtada açılan aşağıdaki metni okuyunuz.

                                              BİLİNÇLİ TÜKETİCİ


           Tüketici hakem heyeti; satıcının, tüketiciye ayıplı mal ve hizmet sunması durumunda ya da ayıp olma-
           makla beraber sunduğu mal ve hizmette bir eksiklik olması durumunda tüketicinin başvuru yapabileceği
           bir müessesedir.


           Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'a göre, ayıplı mal; etiketinde, ambalajında, reklamında bildi-
           rilenlere uyulmayan, standardında veya teknik düzenlemesinde hata ve eksik olan; tüketicinin beklediği
           faydaları azaltan veya ortadan kaldıran, her türlü maddi, ekonomik ve hukuki eksiklikleri içeren maldır.


           a) Satın alınan malın ayıplı olması durumunda tüketici;
             1.  Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
             2.  Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
             3.  Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz
               onarılmasını isteme,
             4.  İmkân varsa satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme haklarına sahiptir.
             5.  Tüketici bu haklardan dilediğini kullanabilir.

           b) Satın alınan hizmetin ayıplı olması durumunda da tüketici;
             1.  Hizmetin yeniden görülmesi,
             2.  Hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı,
             3.  Ayıp oranında bedelden indirim,
             4.  Sözleşmeden dönme haklarına sahiptir.
             5.  Tüketici bu haklardan dilediğini kullanabilir.

           Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'a göre
             • Ticari reklamların Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere, genel ahlaka, kamu düzenine, kişilik hakla-
             rına uygun, doğru ve dürüst olmaları esastır.
             • Tüketiciyi aldatıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, can ve mal güvenliğini
             tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları,
             yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici ticari reklam yapılamaz.


                                                                                    tuketiciakademisi.gov.tr





                                                                                                 73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78