Page 116 - sosyoloji
P. 116
56
SOSYOLOJİ 11
4. ÜNİTE : TOPLUMSAL DEĞİŞME VE GELİŞME>Modernleşme ve Küreselleşme
Kavram : Küreselleşme
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Sosyolojik Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı KÜRESELLEŞME VE ETKİLERİ 30 dk.
Çalışmanın Amacı Küreselleşme olgusunu açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen küreselleşme ile ilgili metni okuyarak soruları cevaplandırınız.
TİŞÖRTÜN KÜRESEL YOLCULUĞU
Küreselleşme ekonomik, kültürel, siyasal ve sosyal boyutları olan bir süreçtir. Bilgi, ulaşım ve ileti-
şim teknolojilerindeki gelişmeler insanlar arasındaki etkileşimi artırarak küreselleşmeye yön verir.
İngiliz sosyolog Anthony Giddens (Entini Gidıns) küreselleşmeyi dünyadaki toplumsal ilişkilerin
yoğunlaşması olarak tanımlar. Giddens küreselleşmeyi, uzak yerleşimleri birbirlerine yerel oluşum-
ların millerce ötedeki olaylarla biçimlendirildiği ya da bunun tam tersinin söz konusu olduğu yol-
larla bağlayan dünya çapındaki toplumsal ilişkilerin yoğunlaşması olarak ifade eder. Giddens’ın bu
açıklamasına pamuk çiftliğinden giyim mağazasına oradan da dolabımıza kadar gelen tişörtler örnek
olarak verilebilir. Küresel süreçte tişörtler uzun bir yolculuğa çıkar. Bu yolculukta marka devlerinin
milyarlarca giysiyi ucuz ve hızlı bir şekilde üretme çabaları bulunur. Az gelişmiş ya da gelişmekte
olan ülkeler tarafından sunulan düşük işçilik ve malzeme maliyetlerine bakıldığında küreselleşme
olgusu ile marka devlerinin rantları arasında önemli düzeyde bir ilişkinin bulunduğu görülür. Tişört-
lerdeki “Made in…” etiketi, giysinin yol boyunca geçtiği birçok olası yerden yalnızca birini gösterir.
Herhangi bir tişörtün tam yolunu izlemek neredeyse imkânsızdır. Pamuk, Hindistan veya Türkiye’de
yetiştirilmiş, Pakistan veya Meksika’da öğütülmüş, El Salvador veya Güney Afrika’da dikilmiş ola-
bilir. Sonunda da ünlü markaların etiketini alarak dünyanın dört bir tarafında satışa sunulur.
(Zeynep TURDAN)
Sorular:
1. Küreselleşmeyi kendi cümlelerinizle açıklayınız.
113